L ljhnilsson skrev:
går det att få tag på fler Irwin kit? jag har några meter tegelfogar som behöver lite kärlek...Bor i Lund.
Du kan få låna mitt kitt när jag är färdig med reparation av några tegelbalkar!
Planerar att vara färdig om 4-5 veckor typ.
:)
 
Jag spårade i tegel idag med vinkelslip och en diamantskiva från Jula för 99 spänn. Går som smör. Jag körde även ett spår i mitten för att underlätta utbrytningen. Det är bara en påhängd tegelfasad med stendjupet 50 mm eller så. Jag ville inte knacka för mycket för jag är rädd att teglet lossnar.
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Du kan få låna mitt kitt när jag är färdig med reparation av några tegelbalkar!
Planerar att vara färdig om 4-5 veckor typ.
:)
Tackar! Det gör jag gärna. Hinner inte göra något innan du är klar ändå.
 
Idag tog jag på mig mina finaste kläder för att jacka ur fogen i ovankant av ett blivande fönster. Skären åt fog som smält smör..men gäller att hålla sig från teglet. Sen fick jag ta vanliga kapen för att komma in på djupet...

Person i skyddsutrustning ger tummen upp framför en vit vägg under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urjackning i fogen på en vitmålad tegelvägg för installation av ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmontering. Dags att blanda expanderbetong..

Synd att dammsugarkåpan inte passade på min stora kap. Och den lilla får jag inte av Låsskivan på så fick bli...dammigt

Närbild på en elektrisk kap utrustad med skär verktyg för fogning vid ett vitt tegelvägg, omgivna av byggverktyg och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Idag tog jag på mig mina finaste kläder för att jacka ur fogen i ovankant av ett blivande fönster. Skären åt fog som smält smör..men gäller att hålla sig från teglet. Sen fick jag ta vanliga kapen för att komma in på djupet...

[bild]
[bild]

Provmontering. Dags att blanda expanderbetong..

Synd att dammsugarkåpan inte passade på min stora kap. Och den lilla får jag inte av Låsskivan på så fick bli...dammigt

[bild]
Är det ett plattjärn du lagt i fogen?
 
Needas Needas skrev:
Är det ett plattjärn du lagt i fogen?
Det stämmer
 
Ska du ha kvar plattjärnet bör du nog fundera på rostskydd. Det där kommer spränga sönder fogen vad det lider. Har bytt ut armeringsjärn i fogarna ovanför alla mina fönster på huset då de till slut rostar och trycker ner tegelskiftet ovanför fönstrena. Har ersatt med rostfritt bistål.
 
phl phl skrev:
Ska du ha kvar plattjärnet bör du nog fundera på rostskydd. Det där kommer spränga sönder fogen vad det lider. Har bytt ut armeringsjärn i fogarna ovanför alla mina fönster på huset då de till slut rostar och trycker ner tegelskiftet ovanför fönstrena. Har ersatt med rostfritt bistål.
Är medveten om det. Väggen är dock inne i ett uterum så är en risk jag vågar ta. Men tack ändå
 
Låter som du tänkt ett steg längre
 
Idag ska jag prova den här typen av fräs!
 
  • Hand håller en orange diamantfräs med silverfärgat fräshuvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Needas Needas skrev:
Idag ska jag prova den här typen av fräs!
Var köpte du den? Återkom med recension. Såg att hornbach hade 8 och 10 mm fräs
 
Fräsen är för granitkeramik och klarar således hårda material, till murbruk med armering är den inget vidare. :)
Jag köpte den på interni kakelstudio och jag köpte den för att den är lite längre än karbidfräsarna.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
går det att få tag på fler Irwin kit? jag har några meter tegelfogar som behöver lite kärlek...Bor i Lund.


Kolla närmaste Harald nyborg om de har några kvar. Utgående produkt
 
Martin_B
Här är ytterligare en variant. Men jag hittar den inte på något ställe i Sverige med pris osv.
Verkar vara mycket svår att få tag i. Dock lär den vara överlägsen det mesta när man skall byta en hel tegelsten just eftersom den går så djupt. Den skall kunna ta 120 mm tegelstenar.

Verktyg för att byta ut tegelstenar, gyllene färgad tegelutdragare som klarar 120 mm stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns även i olika längder:

Tre olika längder av murarborrar för att byta ut hela tegelstenar, designade att ta 120mm storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Video:

Var man får tag i grejerna på ett smidigt sätt i Sverige är dock en annan fråga :D ...fast det kanske någon annan vet här.
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Ny, oanvänd hålsågsats märkt IRWIN utspridd på bord, inklusive olika storlekar på fräsarna och monteringstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny Irwin Mortar Rake startkit med 10mm fräsar i förpackning och extra fräsar bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har denna till salu om nån behöver.Ny aldrig använd. Flera storlekar på fräsarna
 
  • Gilla
Monsterbjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.