Jaa.. annars kanske fåglarna tar det!
 
Fick jag reda på i fredags att grannen skulle hyra padda över helgen och tillfrågades om jag också behövde, vilket jag gjorde, ska lägga plattor dels som botten i ett litet förråd, dels utanför. Så det var bara att sätta fart att förbereda för paddningen.

Fredagen gick åt till att flytta kryddträdgården och gräva ner rotstoppet mot syrénen.

Lördagen innebar en tripp till Byggmax för att köpa pemslang, mursten (behöver ta upp 30cm i höjdskillnad), betong, gjutrör och plintjärn.

Sedan grävdes slang ner i den sedan tidigare förberedda ytan (grävt bort syrenrötterna samt gräs och jämnat ut sanden som marken består av) samt gjutrör grävdes ner.
Sättsand rullades ut och paddades och sedan byggdes den lilla stödmuren.

Utomhusområde under konstruktion med utrullad sättsand, stödmur av mursten och trädgårdsverktyg nära ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård under renovering med utrullad sättsand, stödmur av mursten och grönsaksbäddar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag har efter flera år skaffat en filterpump till den lilla trädgårdsdammen/bäcken. Mycket trevligt med porlandet och vattnet är redan mycket renare. Hoppas grodan i dammen inte har något emot det. (Groddjur måste ha det väldigt jobbigt i årets torka?)
 
Ett par varv med paddan höll muren för och nu är det dags att lägga sten!
Nyförberedd grund med paddad mark och lagda gatstenar vid en trädgårdsmur under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
P
Idag har jag bara fyllt på vatten till smådjuren
. Grön vattentråg med träbitar på marken bland bladverk, till smådjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Virke uppradat och nysnickrad odlingsbädd i trädgård bredvid växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår åkte vi iväg och köpte lite virke till blivande odlingsbäddar.. just denna lilla bädd blir till potatis (vi satte ju växthuset på potatislandet..). Lite snålt.. men 3 rader har vi planerat att kunna ha :)

Sedan ska det upp två bäddar till bredvid.. :)
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter också med rabatten.. :)

Nyplanterad rabatt med blommor och jord, i soligt trädgårdsläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avslutat stenläggningen på den upphöjda delen och kommit en bra bit på vägen på den andra.
Nyligen avslutad stenläggning på trädgårdens upphöjda del med pågående arbete på resten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det där blir jättefint.
 
Hälften kommer döljas av ett förråd, men det blir två mindre uteplatser, varav den upphöjda blir en bra plats att sitta med morgonkaffet och njuta av odlingarna :D
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nybyggd stenlagd gångväg bredvid ett växthus i trädgården, med osätt plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Faaardi!

Nu ska det bara gjutas plintar och byggas förråd och spaljéer.
 
  • Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
Glädjen när man kommer hem med en praktiskt slangvinda som ska monteras lite smidigt...

Närbild på en hand som håller en svart slangvinda framför en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför blir det alltid såhär...??
 
magda136 magda136 skrev:
Glädjen när man kommer hem med en praktiskt slangvinda som ska monteras lite smidigt...

[bild]

Varför blir det alltid såhär...??
Ett par 30 cm långa brädor horisontellt att dra vindans skruvar i löser det lilla problemet!
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Lockläkten bygger 22mm så ev fyller jag ut mellan. Eller så säljer jag huset och flyttar till ett med fasad som är lite enklare
 
  • Gilla
atomlab och 6 till
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Lockläkten bygger 22mm så ev fyller jag ut mellan. Eller så säljer jag huset och flyttar till ett med fasad som är lite enklare
Lämna inte slangvindan omonterad ifall du säljer huset..Kan ju bli ett dolt fel !! :cool:
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.