larsenglund larsenglund skrev:
Har inte hittat några videos med någon av de maskinerna. Men tänkte att det kanske fanns nån vågad här som testat ändå :)

Har kikat lite på dessa maskiner för köp utomlands också om nån har testat nån av dom:

Graco 262800 Magnum X5 Stand Airless Paint Sprayer (ca 3300kr) ([länk])

Graco 257025 Magnum Project Painter Plus Airless Paint Sprayer (ca 1700kr) ([länk])

H680 (ca 3500kr) ([länk])
Hade gått på Graco sprutorna. Ska vara toppklass, speciellt X5:an.
Om någon av dem klarar ditt ändamål vet jag ej.
 
Vulcan61
larsenglund larsenglund skrev:
Har inte hittat några videos med någon av de maskinerna. Men tänkte att det kanske fanns nån vågad här som testat ändå :)

Har kikat lite på dessa maskiner för köp utomlands också om nån har testat nån av dom:

Graco 262800 Magnum X5 Stand Airless Paint Sprayer (ca 3300kr) ([länk])

Graco 257025 Magnum Project Painter Plus Airless Paint Sprayer (ca 1700kr) ([länk])

H680 (ca 3500kr) ([länk])
Synd bara att ingen i EU ha den för bra peng. X5 går på ca 3300 kr. Sen tillkommer väll det på tull moms på minst 1000 kr?
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Synd bara att ingen i EU ha den för bra peng. X5 går på ca 3300 kr. Sen tillkommer väll det på tull moms på minst 1000 kr?
Nä, dom är svåra att få tag på här i EU, har sett någon i Tyskland men dom blir för dyra då.
Wagner är det man ska ha i motsvarighet här i Europa, dom är Gracon snäppen bättre efter många timmar googlande.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
G Ganescha skrev:
Nä, dom är svåra att få tag på här i EU, har sett någon i Tyskland men dom blir för dyra då.
Wagner är det man ska ha i motsvarighet här i Europa, dom är Gracon snäppen bättre efter många timmar googlande.
Ok känns som graco är mer prisvärd än wagner då. Tex wagner 625w gå ju som lägst 3600. Sen säkert 200,300 i frakt från England. Blir kanske en skillnad på 500 kr mot graco x5. Sen behöver man väll en adapter för USA ha väll 120 vac på deras maskiner? Vad kan en sådan transformator gå på
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ok känns som graco är mer prisvärd än wagner då. Tex wagner 625w gå ju som lägst 3600. Sen säkert 200,300 i frakt från England. Blir kanske en skillnad på 500 kr mot graco x5. Sen behöver man väll en adapter för USA ha väll 120 vac på deras maskiner? Vad kan en sådan transformator gå på
Ack, hade inte tänkt på att Graco kräver 110 vac, en transformator som klarar 1500W (som X5 drar) kostar närmare 2000kr :(
 
Vulcan61
larsenglund larsenglund skrev:
Ack, hade inte tänkt på att Graco kräver 110 vac, en transformator som klarar 1500W (som X5 drar) kostar närmare 2000kr :(
Ok ja det var synd. Vad rätt sugen själv annars
 
Vad för maskiner har du sett eller läst någon som har använt? Är det motsvarande kan det vara värt ett försök. Men blir inte spackel som med slamfärg att det sliter insidan av slangarna?
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
[länk]

Dom säljer endel graco. Undra om dom är gjorde för 230v eller är det transformator som ingår där då
Ja de borde ju rimligtvis vara gjorda för 230v.. undrar hur A20 står sig mot X5?
Men jag får känslan av att det är säkrast&enklast (ur underhållssynpunkt) att köpa en Wagner.. så då är den stora frågan, 950, 625 eller 250? Alla tre verkar få väldigt bra omdömmen..

Lite jämförande siffror, mata gärna in fler maskiner och värden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1DEjfqqWtGXApKyw971RegMB1HTJ7_icB7IWYd8X3KjI/edit?usp=sharing
 
Redigerat:
Vulcan61
larsenglund larsenglund skrev:
Ja de borde ju rimligtvis vara gjorda för 230v.. undrar hur A20 står sig mot X5?
Men jag får känslan av att det är säkrast&enklast (ur underhållssynpunkt) att köpa en Wagner.. så då är den stora frågan, 950, 625 eller 250? Alla tre verkar få väldigt bra omdömmen..

Lite jämförande siffror, mata gärna in fler maskiner och värden: [länk]

Graco är säkert snäppet bättre. Wagner 250 för under 5000 känns rätt ok med. Även graco A20 värka hyfsat prisvärda men svårt hitta tester på den. Men alla G är säkert bra. Skulle dom sänka wagner 625w till runt 2650 kr igen så är det nog bara slå till!
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Graco är säkert snäppet bättre. Wagner 250 för under 5000 känns rätt ok med. Även graco A20 värka hyfsat prisvärda men svårt hitta tester på den. Men alla G är säkert bra. Skulle dom sänka wagner 625w till runt 2650 kr igen så är det nog bara slå till!
Vilka hade 625w för så billigt?
 
Vulcan61
J Jonas Kenntoft skrev:
Hej alla,
Tänkte bara avlägga en rapport efter mitt senaste köp till maskinparken. En Wagner 625 Målaspruta.
[bild]

Jag fick i 5/3 2018 tillräde till vårat nya hus, ett hus med 140kvm på ett plan och ca 140kvm i sutteräng.
Vi hade redan bestämt oss för att måla all furupanel i taket på första planet ca 140kvm, och efter målat 70kvm tak med pensel i fjällstugan så kändes det inte så lockande. Däremot så lockade det ju lite att måla med målarspruta så jag köpte en! Sen var det skönt att passa på innan alla möbler kom.

Själva maskeringen tog ca 2 kvällar efter jobbet sen målade jag under två kvällar ungefär. Så snabbheten med målarspruta är ju helt outstanding. Fick för mig att den drog så mycket färg för jag fyllde på så ofta, men med ca 9kvm per liter så är det väl inte fy skam då det stod 8-10 kvm/l på burken.

Dag två så fick jag däremot problem och fick handmåla med pensel lager två i 2 ½ rum.
Problemet berodde på att färg hade stelnat och samlats på "inlet valve" alltså "in ventilen"...?
Jag vet inte om det beror på att jag slarvade kvällen innan med rengöringen eller om det var för att jag mitt i dag två målningen bytte färg från spärrgrund till vanlig takfärg.

Ringde Wagner support Sverige, och dom sa att jag måste köra penseltvätt i maskinen. Jag gjorde det en natt men ingen skillnad. Jag behövde komma in i maskinen insåg jag och lånade en 17mm insexnyckel (vet inte ens var jag köper en sån) och öppnade inlet valve (se bild),
[bild]
tog inga fler bilder tyvärr, men när man skruvat loss delen så måste man skruva loss hinken för att pilla upp inlet valve och där var det färg som hade stelnat. Den rengjordes och sen satt jag ihop allt igen och då funkade det igen. (y)



Lärdomar:
- Maskera ordentligt! väggarna kanske 1m ner och alla golv, samt fönster, vrår, och fönsterbrädor för det blir vitt damm överallt. Jag rekommenderar att ni använder lumppapp som skydd då den verkade binda till sig dammet bättre än bara skyddspapp. Men lumppapp kostar ju lite mer än skyddspapp, jag körde blandat.
[bild]
- Skyddskläder på och då menar jag hela kroppen, hade en glipa mellan glasögon och andningsmask där man blev vit och fin, även på pannan :rofl:
[bild]
- rengör maskinen noga, fyll den med vatten och spola till vattnet är klart.
- använd hörselskydd då maskinen är högljudd.
- Blanda inte en färgsort med en annan (i mitt fall kändes det som att spärrgrunden började härda lite med den andra färgen och det blev lite "grusigt" i lådan)
- Om den slutar funka så bli inte skraj allt går att lösa :):heart:
- Spruta inte med pistolen i diskhon när du ska göra rent, då blir det färgstänk överallt :thinking:

Rekommendation
Jag rekommenderar Wagner 625, speciellt till nätta priset av 2600 kr! Den långa slangen funkar bra och jag behövde aldrig flytta maskinen i de stora rummen. 7,5 liter hinken som sitter på räcker bra!

Produktlänkar:
Skyddsoverall: [länk]
Lumppapp: [länk]
Wagner 625 - Inköpt på screwfix.eu för ca 2600kr inkl moms och frakt(y)
[länk]
Wagner 625 - Finns även på svenska sidan, men kostar 4700 kr där
[länk]
Penseltvätt:[länk]

Kolla tråden
 
larsenglund larsenglund skrev:
Hej och tack till alla för en bra tråd!

Vi har köp ett hus (235m^2) där det behöver tas bort tapeter och bredspacklas och målas på de flesta väggar. Jag är sugen på att skaffa en färgspruta men skulle gärna också spruta spacklet. Är det någon som vet om någon av följande sprutor klarar sprutspackel?

Wagner W 950 FLEXIO
Wagner 625
Wagner Pro 250 M

Om ingen av dom klarar det, finns det någon spruta för max 5000kr som gör det?

Mvh,
Lars
För att spruta spackel så måste man ha följande maskiner:
Graco Mark V ( ca 55.000 kr )
Graco Mark VII ( ca 70.000 kr )
Wagner PS 3.39 ( ca 55.000 kr )
Titan 1650 ( ca 55.000 kr )
 
S SpackelFredrik skrev:
För att spruta spackel så måste man ha följande maskiner:
Graco Mark V ( ca 55.000 kr )
Graco Mark VII ( ca 70.000 kr )
Wagner PS 3.39 ( ca 55.000 kr )
Titan 1650 ( ca 55.000 kr )
Hoppla, lite utanför min budget :) Tack för svaret!
 
larsenglund larsenglund skrev:
Ack, hade inte tänkt på att Graco kräver 110 vac, en transformator som klarar 1500W (som X5 drar) kostar närmare 2000kr :(
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ok ja det var synd. Vad rätt sugen själv annars
Ofta är elektrisk utrustning för enfas gjorda för 110-250 V. DOCK verkar inte färgsprutan som säljs där de har 120V vara det. Det framgår ganska tydligt i manualen (kolla sida 3, står tå typ sista sidan med): http://www.graco.com/content/dam/graco/tech_documents/manuals/312/312001/312001EN-S.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.