1m stubbar kan vara OK, eller inte. Det beror på...
...men många gånger skulle det kunna fungera, men fungerar det inte så har man en stark kandidat till varför det inte fungerar...
 
Testa med att minska värdet på motståndrt först. Det är enklast och kan mycket väl få kopplingen att funka. Har du en liten konding så häng på den också.
 
1m stubbar bör vara ok med tanke på den låga hastigheten men det kan absolut ge problem och särskilt om man kör med 3.3V.
 
Det är inget problem att använda många sådana kapslade givare, men du behöver en hårdvarumaster. Mjukvarumastrar, även sådana implementerade på mcu:er är för känsliga. Köp en uspb till ow så ska du se att din ursprungliga installation funkar klockrent
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Nu har väl TS redan fått 1-wire givarna att fungera. Annars håller jag med Millox om man ska bygga ett lite större system - då bör man också ha aktiv pull-up på 1-wire i stället för motstånd. Ett alternativ till USB->OW är I2C->OW modul som du kan sätta direkt på RPi plinten.

T.ex. denna som jag vet fungerar bra:

https://www.m.nu/adaptrar-natuppbyg...sion-module-v11?nosto=productcategory-nosto-1
 
M Millox skrev:
Det är inget problem att använda många sådana kapslade givare, men du behöver en hårdvarumaster. Mjukvarumastrar, även sådana implementerade på mcu:er är för känsliga. Köp en uspb till ow så ska du se att din ursprungliga installation funkar klockrent
Är det en USB to One-Wire du menar. typ denna: http://denkovi.com/usb-to-one-wire-interface-adaptor-converter-thermometer ?

Pen Pen skrev:
Nu har väl TS redan fått 1-wire givarna att fungera. Annars håller jag med Millox om man ska bygga ett lite större system - då bör man också ha aktiv pull-up på 1-wire i stället för motstånd. Ett alternativ till USB->OW är I2C->OW modul som du kan sätta direkt på RPi plinten.

T.ex. denna som jag vet fungerar bra:

[länk]
Det fungerade ett tag med tre sensorer men nu med fem brakar det samman igen så jag behöver hitta på något annat... :surprised:
 
Det är nått i den stilen ja. Jag köpte dock min direkt från Dallas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.