Y
L L-E skrev:
karmen runt fönster är bärande på markplan. Vidare om du börjar riva ut fönstret kommer du att se vad som tillhör den bärande konstruktionen om ytskikten följer med i rivandet. Det finns bilder på hur ett element är uppbyggt i denna tråd och utifrån dessa kan man inse varför man ansätter en bärande karm i anslutning till elementet i fönstergluggarna. På den bärande karmen placerar man en bärande balk som är uppbyggd av plywood och ngr reglar.
Fast syns det i byggritningarna?
 
Y Yrrol skrev:
Fast syns det i byggritningarna?
Tror inte det men lägg upp ritningarna så kan forumet titta.
 
L L-E skrev:
Har inte provat ännnu, tycker att det borde fungera under förutsättning att epoxyn klarar att penetrera kutterspånet. Kanske läge för ett fältförsök.
Har gjort ett första provskott. Borrade ett 20 mm hål, fyllde på med lamineringsepoxy (från biltema) hjälpte epoxyn att rinna ner mot botten av kassetten med hjälp av en lång spik. Epoxyn tycks väta kutterspånet och bildade en hård komposit. Skulle behöva såga isär för att i detalj studera hur det ser ut men utifrån ett första försök verkar metoden lovande. Behöver dock studera hur bäst fördela epoxyn i kutterspånet
 
Redigerat:
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Hur är det möjligt att jag har missat denna tråd finns massor av info och bilder!!??

"Badrum i Mockfjärds elementhus 1962"
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
L L-E skrev:
Har gjort ett första provskott. Borrade ett 20 mm hål, fyllde på med lamineringsepoxy (från biltema) hjälpte epoxyn att rinna ner mot botten av kassetten med hjälp av en lång spik. Epoxyn tycks väta kutterspånet och bildade en hård komposit. Skulle behöva såga isär för att i detalj studera hur det ser ut men utifrån ett första försök verkar metoden lovande. Behöver dock studera hur bäst fördela epoxyn i kutterspånet
Som väntat fördelade sig epoxyn inte jämt i matrisen, mest i botten och minst i toppen men det är likväl hyfsat kompakt hela vägen. En förbättring är att dra fast en väl avpassad skruv i samma hål som epoxin injekteras i. Dels kommer skruven att dras fast i botten och fästa rent mekaniskt i botten dels kommer den limmas fast i kompositen (som är tätast i botten). Detta torde göra att tillräcklig samverkan uppnås.

//L-E
 
T
L L-E skrev:
Hur är det möjligt att jag har missat denna tråd finns massor av info och bilder!!??

"Badrum i Mockfjärds elementhus 1962"
Jag har för avsikt att scanna in all dokumentation jag har på vårt hus (därifrån bilderna i tråden kommer) men jag har inte haft tid till det än. Vi fick en hel knippe originaldokumentation när vi köpte huset.
 
  • Gilla
qnx och 3 till
  • Laddar…
Y
Sitter och letar efter den sida, med en man som säljer råd angående mockfjärdhus men hittar inte länken. Är det någon som har den nära till hands?
 
Y Yrrol skrev:
Sitter och letar efter den sida, med en man som säljer råd angående mockfjärdhus men hittar inte länken. Är det någon som har den nära till hands?
http://www.czbygg.se/
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Funderar på att göra en håltagning för friskluft intag i båda sovrummen i vårt mockfjärds.

Det är det klassiska med kassetter > alu/plåt fasad > tegel.

Någon som gjort det eller har annat viktigt att tänka på innan jag sätter igång?

-lär inte en massa spån rinna ur? Ersätta med vanlig isolering?

-kan det påverka bärigheten på något sätt? Lär ju vara svårt att träffa mitt i en kasett tänker jag
 
Jag är oxå intresserad av resultatet från håltagningen.

Lasten från ovan är väl spridd över flera element varför det torde finnas lite marginal (ren spekulation från min sida men det brukar ju vara rätt ordentliga marginaler i hus)

Kutterspånet är rätt hårt packa varför det mesta borde bli kvar även om en del kan rasa ned. Gjorde ett hål för eluttag och det mesta blev kvar > 99.9 % . Annars kan man väl använda fogskum till att förstärka tunneltaket.

Insidan är rätt enkel att förstärka efter hålet är gjort, värre är det med utsidan.
 
Redigerat:
T
Jag har funderat på friskluftintag, och kom fram till att antingen borrar man från utsidan där man kan avgöra var skarvarna är så man hamnar mitt i ett element.
Eller så monterar man ventiler i fönsterkarmen vilket jag kommer göra.
 
Hej!

Ny elementhus-ägare som undrar hur väggarna ser ut invändigt? Har ett enplans utan källare från -79 och vill ljudisolera ett av rummen eftersom det ska bli min musikstudio. Väggarna är tomma och isolerar lika bra som tidningspapper!! Måste dämpa väggarna för att dels spara plats och dels få ner självvibrationen i spånskivorna vid låga frekvenser. Resten av akustikbehandlingen löser jag utan problem. Det är dom där jävla masonitlådorna ni snackar om i tråden jag blir nervös över. Hur funkar dom? Vilka väggar är bärande? Det ser ut som att hela taket är lagt först, och sen har de skruvat upp innerväggar? Eftersom takplattorna går rakt igenom alla väggar och ut i nästa rum osv. Kan det verkligen stämma? isf är ju inga väggar alls i huset bärande? wtf liksom?

Kan man borra upp hål i toppen och fylla med sprutisolering av nått slag? Eller går det att ta ner spånskivorna och lägga vanlig isolering i lådorna? Är det nån som har bilder på insidan av väggen?

Mvh
Otroligt förvirrad!!
 
I mitt hus verkar taket genomgående genom alla väggar, skulle tro att samtliga innerväggar inte är en del av det bärande eftersom det ör fackverkstakstol (iaf i vårt)

Innerväggarna innehåller tunnare reglar medan golv och yttervägg inte direkt innehåller några regler består istället av limmade kasetter

Golv eller väggar är inte tomma dom är fyllda med spån.

En urgröpt hörna av ett husgolv med synlig skada och spånskivor, omgivet av träflis och en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som gräver genom spåntäckt golv som avslöjar underliggande tunna träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innervägg under konstruktion i hus med synliga tunna reglar och fyllning av spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hej!

Ny elementhus-ägare som undrar hur väggarna ser ut invändigt? Har ett enplans utan källare från -79 och vill ljudisolera ett av rummen eftersom det ska bli min musikstudio. Väggarna är tomma och isolerar lika bra som tidningspapper!! Måste dämpa väggarna för att dels spara plats och dels få ner självvibrationen i spånskivorna vid låga frekvenser. Resten av akustikbehandlingen löser jag utan problem. Det är dom där jävla masonitlådorna ni snackar om i tråden jag blir nervös över. Hur funkar dom? Vilka väggar är bärande? Det ser ut som att hela taket är lagt först, och sen har de skruvat upp innerväggar? Eftersom takplattorna går rakt igenom alla väggar och ut i nästa rum osv. Kan det verkligen stämma? isf är ju inga väggar alls i huset bärande? wtf liksom?

Kan man borra upp hål i toppen och fylla med sprutisolering av nått slag? Eller går det att ta ner spånskivorna och lägga vanlig isolering i lådorna? Är det nån som har bilder på insidan av väggen?

Mvh
Otroligt förvirrad!!
Jag har ett hus från 81. Vet inte om du och jag har samma konstruktion då, eller om ditt hus är likt dom med spånisolering. Jag har "modern" isolering i golv och tak. Men innerväggarna var tomma.
Innertaket är som du säger monterat först, sedan innerväggar med säg 2 spik uppåt som håller dom på plats.

Angående bärande väggar så säg att du har ett vanligt avlångt hus. Dom innerväggar som är i samma riktning som dina långsidor av huset. Mina bärande är i mitten längst hallen.

Jag bytte innertak till gips. Fick då byta glespanel för kompensera att gips är tunnare.
Pillade upp isolering ovanför innertaket som en ram runt rummet, inte hela innertaket. Pluggade igen öppningar där möss sprang. Innerväggarna pressade jag in isolering och sparade masonitväggskivan på ena sidan och satte gips på andra sidan. Samt limmade alla skarvar och springor vid dosor. Monterade massiva dörrar osv.

För att ta bort innertak så är ett multiverktyg VÄLDIGT bra att ha.
9448817229854.jpg

Något jag ångrar är att jag inte tog bort ALLA masonitskivor, dessa rör sig och låter.
Idag hade jag valt dom nya gipsskivorna som går att skruva i. Masonitskivorna går att skruva i men det är inte alls så hållbart som dagens träskivor.

Jag ångrar lite att jag istället för 2 spikar upp i innerväggarna, valde att dra flertal rejäla skruv. För jag tror det blir spänningar = ljudknäppningar när det skiftar årstider ute.

Sen är det nog inte fel att gå under huset och stötta upp golvytan mer än vad det är från fabrik.

Kan ångra valet av gipsinnertak. Spickorna som uppstår med tiden är inte roliga att se på.
Ifall ditt innertak ser ok ut i skicket så hade jag nog rått till att satsa pengarna på dyr ljudisolering man monterar utanpå. Vilket du troligen behöver sen iaf.

Radiatorrören gick i en golvtrumma längst ytterväggen, så tar man bort golvmattan så ser man ett 15cm brett lock. jag öppnade, isolerade, mussäkrade, och drog värmerören rakt genom golvet och har stammen under huset istället.

I hallen lade jag ljuddämpade golvmatta först sedan vanlig matta ovanpå detta. Något som vissa dagis och liknande gör. Resultatet blev väl inte märkvärt bättre, då jag har en zon där mattorna inte ligger helt slätt och det blir luftficka som istället för dämpa, ger ett knarrljud.
 
Redigerat:
Aha. Ja det låter som att vi har samma slags konstruktion.

Men angående bärande väggar. Mot ena kortsidan vid vardagsrummet så är listerna borta och jag kan tydligt se att väggen som går längs med långsidorna inte fäster i taket på över 2 meter från kortväggen och inåt. Kan den fortfarande bära? Är det nått fel i mitt hus eller tänker jag bara snett?

Kan jag öppna en bärande vägg? Alltså ta bort spånskivan på ena sidan och lägga isolering? Eller är det nån slags elementkonstruktion där med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.