Då har första riktiga felet uppstått! Tyckte att FTX drog väldigt mycket och ringde Östberg support. De var rätt säkra på att kortet till värmaren gått. Var upp på vi den och plockade ut kortet. Det var mer än trasigt, det hade brunnit! Bränt kretskort med synliga skador och sot efter en eldsvåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars går det med halvfart. Mycket på jobbet och alla dessa aktiviteter... Hade en minigrävare en helg och fick rätt mycket uträttat. Nästan hela framsidan blev planerad och lite av stubbarna fick jag upp. Det är dock många timmar och mycket jord kvar att lägga innan det börjar likna något.

Inne har andra duschäggen kommit på plats. Även den måttanpassad men i opti white glas.

Modernt badrum med vita väggar, mörkt golv, glasduschväggar och handdukstork, solen skiner in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert-san01 skrev:
Det var mer än trasigt, det hade brunnit!
Det blev varmt iallafall. Det var väl det som var meningen? ;)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Sommar och semester. Då blir det att försöka få lite fason på tomten

Minigrävare i arbete med att gräva upp en tomt nära en byggnad under sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fick lite gjort idag.

Grävd och uppgrävd mark med större stenar på en tomt, redo för ytterligare fyllnad och landskapsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu saknas bara typ 4-5 lass fyllnad, 10 lass matjord,, lite stenmjöl, makadam, 150m2 marksten, murblock och lite gräsfrö. :)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Då börjar altanen ta form.

Byggarbetsplats för altan med betongplattor, grus, bärlina och mutterknack liggandes på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var inte helt enkelt för knacken att dra 7,2x180 betongskruv för bärlinan. Fick låta den vila några gånger för att motorn överhettade och den tappade all kraft. Mutterknacken är specad för 120Nm så linan borde sitta.
 
  • Gilla
egget
  • Laddar…
Bygget av altanen går framåt. :)

Altan under konstruktion med synliga träreglar och en Camo skruvlåda på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av träaltan under uppbyggnad med synliga balkar och stolpar på en grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyget Camo för dold infästning av trall och en skruvdragare på träbjälke i ett pågående altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är första trallen jag bygger med Camo skruv. Funkar otroligt bra och ingen risk att spräcka brädorna. Det går även att lossa utan att slå loss flisor. Inte det billigaste skruvarna men man gråter bara en gång. :)
 
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
En kompis använde Camo. Han har nu problem med att plankorna vrider sig och skruven dras ur. Det är ju inte mycket trä som bidrar med kantavstånd runt skruven.
 
Låter skumt. Jag har 28 trall så jag tycker det är rätt ok med virke som håller.

Har en kompis som byggde ett rätt stort deck med Camo i fjol och han har inte sagt att han haft några problem.

Detta borde bli samma problem oavsett tillverkare av skruvarna om det skråskruvas från sidan?
 
Hos bygghandlarna här står det stora skyltar där de säljer Camo att de ej rekommenderar det till trall.
Då försvinner ju nästan hela vitsen med systemet.

Men jag tror de har en anledning till att de skyltar så
 
M Mattias_Eson skrev:
Hos bygghandlarna här står det stora skyltar där de säljer Camo att de ej rekommenderar det till trall.
Då försvinner ju nästan hela vitsen med systemet.

Men jag tror de har en anledning till att de skyltar så
Då kommer ju frågan varför man säljer den överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ja precis. Men är väl som essves trallskruv som är för trä som inte rör sig:rofl:
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M Mattias_Eson skrev:
Hos bygghandlarna här står det stora skyltar där de säljer Camo att de ej rekommenderar det till trall.
Då försvinner ju nästan hela vitsen med systemet.

Men jag tror de har en anledning till att de skyltar så
Ehhh... Varför säljer de då den alls? Vad tänkte de att man skulle ha den till om inte till trall?
 
Rekommendationen brukar vara enbart till ädlare träslag, lärk m.m.
 
Inte för Camo.

Skärmdump av en webbsida med information om Trallskruv CAMO och dess specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu var det länge sedan jag skrev något i denna tråd.

Ute har all mark blivit grovplanerad och väntar på våren och då skall den finplaneras och få matjord. Muren mot vägen har jag börjat med och det ser ut att funka som tänkt. Hoppas bara att jag kan få till grunden till muren innan det blir för kallt och tjäle.

Första vitvaran har fått lagas. Det blev torktumlaren som fick en ny evakueringspump för kondensvattnet. Tydligen rätt vanligt på Bosch/Siemens då reparatören dök direkt på den och bytte på typ 2min.

31/12 blir det exakt 1år vi har bott i huset. Det som är mest spännande är vad avläsningen av energi som gått åt för ett år. Hittills ser prognoserna mycket bra ut! Energideklarationen angav 26kWh/m2. Målet är naturligtvis att komma under den siffran.
 
  • Gilla
egget och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.