Om de medvetet fuskat återstår polisanmälan.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte tro att polismyndigheten lägger många minuter på en anmälan om trixande med kretskort i en robotklippare.
Det är väl snarare tingsrätten och förenklat tvistemål som ligger närmast till hands.
 
Jo troligen men en polisanmälan kostar inget. Har själv anmält ett företag för ett internetköp där jag inte fick någon vara och företaget inte svarade på mail. Döm om min förvåning när polisen faktiskt startade en utredning och jäklar vilken fart det blev på företaget!
 
Alright. Till att börja med så försvarar jag inget i detta fall. Sjukt tråkigt att du råkat ut för det du gjort. Stihl/Viking är ett en av de leverantörer jag jobbar med dagligen och det du skriver förvånar mig oerhört. Min erfarenhet är att Stihl/Viking försöker hjälpa till i största möjliga mån om och när det blir problem. Dom är grymt kompetenta när det kommer till support och eftermarknad.
Gällande Såma har jag lärt känna ett par personer där genom åren och dom känns ju vettiga och seriösa när man pratar med dom ivf. Verkar dock märkligt i detta fall och då jag inte har alla detaljer uttalar jag mig inte mer än så.
Precis som du säger är kretskortet från stihl/viking idag belagda med ett skyddande gummi/hölje vilket borde borga för mindre problem vid eventuell fukt. Det är få tillverkare som har den typen av skydd på korten.
Just det här med fukt i maskinerna är ett "delikat" problem. Jag säljer robotar av flera märken och just fukt är lite av en gråzon. Nu säger jag inte att det är fallet här, men oftast beror det på handhavandefel från kunden. Att man rengör maskinen med vattenslang. Det omfattas då inte av garantin utan täcks normalt av hemförsäkringen. Allra helst om man har drulle. Har de senaste åren haft x antal sådana här fall och det syns ganska tydligt på en maskin om det är vattenslangen som är felet eller om det potentiell är fel på maskinen.
Vet inte riktigt vad jag vill uppnå med detta inlägg egentligen mer än att jag hoppas att det löser sig för dig och att det som sagt förvånar mig mycket det ni skriver.
 
E
Har haft min i 2 år nu. Problem :Gick ut å klipper gräsmattan utan att klippaggregatet startar. Körde tills batteriet var dags för laddning utan att klippa. Hände ca 5ggr/ vecka lämnades in 4 ggr innan felet avhjälptes. Efter 2 säsonger har axlarna +plasten i hjulen till framhjulen ätits upp.Framhjulen glappar enormt.Hur tänker man när man gör hjul utan hjullager på en maskin som ska vara premium? Nu så fastnar den ännu lättare när hjulen fladdrar.Kollade på senare versionen av samma 632 där ser det ut som om dem har ändrat konstruktionen. Någon mer som har haft samma problem?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Har haft min i 2 år nu. Problem :Gick ut å klipper gräsmattan utan att klippaggregatet startar. Körde tills batteriet var dags för laddning utan att klippa. Hände ca 5ggr/ vecka lämnades in 4 ggr innan felet avhjälptes. Efter 2 säsonger har axlarna +plasten i hjulen till framhjulen ätits upp.Framhjulen glappar enormt.Hur tänker man när man gör hjul utan hjullager på en maskin som ska vara premium? Nu så fastnar den ännu lättare när hjulen fladdrar.Kollade på senare versionen av samma 632 där ser det ut som om dem har ändrat konstruktionen. Någon mer som har haft samma problem?
Hej
Min klippare är två år men har inga sådana problem.
Maila Stihl och fråga om deras åsikt kring kvalitén på din klippare, http://www.stihl.se/skriv-e-post.aspx .

/Magnus
 
E
Jag kontaktade återförsäljaren han sa att det inte var någon garanti/reklamationsrätt pga att jag hade använt maskinen.Det var normalt slitage efter 2 säsonger. Vilket jävla korkat svar. mailade stihl där fick jag som svar att återförsäljaren skulle kolla på maskinen.Där verkade som dem brydde sig mer om problemet. Hoppas att det blir nya axlar+hjul annars blir det en film på deras kvalitets produkter ...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Jag kontaktade återförsäljaren han sa att det inte var någon garanti/reklamationsrätt pga att jag hade använt maskinen.Det var normalt slitage efter 2 säsonger. Vilket jävla korkat svar. mailade stihl där fick jag som svar att återförsäljaren skulle kolla på maskinen.Där verkade som dem brydde sig mer om problemet. Hoppas att det blir nya axlar+hjul annars blir det en film på deras kvalitets produkter ...
jag hade i princip samma fel på min. jag hade lämnat min på service i våras där man samtidigt bytte framhjulen till den variant som är tyngre och har kullagring. maskinen gick bra i ca 2 månader till plötsligt då vi hittar ett framhjul på gräsmattan men klipparen står i laddaren. klipparen har på något sätt tappat ena framhjulet och kört över det, krökt knivbladet men ändå fortsatt och lyckats ta sig tillbaka till laddaren.
åkte in med den till åf där man konstaterar att hålen hjulen sitter i är slitna vilket orsakat att hjulen hoppar ur. jag tyckte ju detta var sanslöst märkligt men men... de "åtgärdade" felet och dagen efter jag fick tillbaka den så hoppade ett hjul ur igen! nu körde den åter över hjulet och krökte ett blad till... självfallet blir man ju tokförbannad på skiten! hursomhelst så började jag kolla på hjulen som nu hade både hack i godset och gummit. och jag fann att axeln som sticker upp i klipparen hade en så ful och vass gjutskarv att jag kunde fila naglarna med den. jag åker in med klipparen igen till åf och visar detta. de var dock tveksamma att stihl skulle ta detta som en reklamation men skulle försöka. arg som jag var kontakta jag stihl själv också. där berättar de att de sett samma fel själva och skulle stå för kostnaden för att reparera klipparen. de fick byta hela underredet, ny kniv och nya hjul. nu har jag fått klipparen tillbaka sedan ett par veckor och den funkar som den ska.

Stihl berättade att på nyare maskiner så sitter det som en bussning i hålet där hjulaxeln sitter som man kan byta ut numera. så man inte ska behöva byta hela underredet som i mitt fall. och med de nya hjulen så tyckte han att jag skulle fila ner gjutskarven. men man ska även inte smörja i axeln för det kommer ner damm och skit i det som fastnar i kletet och slipar upp hålet.

dock så är jag inte supernöjd med åf för jag har i stort fått göra deras jobb med att hävda min rätt till reperation och ersättning.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E
Fick du betala något för åtgärden?Min återförsäljare säger om stihl går med på nya axlar,hjul så ska jag ev betala för jobbet.
 
E Elsamimmi skrev:
Fick du betala något för åtgärden?Min återförsäljare säger om stihl går med på nya axlar,hjul så ska jag ev betala för jobbet.
nej, inte en krona. dock har jag inte fått ersättning för den första reperationen, som jag anser också ska ersättas av stihl då grundfelet är detsamma. men det skulle jag också få efter samtal med stihl.
 
E
Har kollat upp ett par andra maskiner där samtliga har felet att framhjulen är helt skrot. Ut å kolla era maskiner innan garantin går ut. Det kostar säkert en förmögenhet att byta ut dessa mot dem som sitter på dem nyare. hela chassit behövs bytas vad jag har hört vid hjulbyte till dem bättre hjulen .Stihl ska skämmas ögonen ur sig att sälja sån skräp produkt. Deras prylar brukar vara ok annars.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
E
H Herrsby skrev:
jag hade i princip samma fel på min. jag hade lämnat min på service i våras där man samtidigt bytte framhjulen till den variant som är tyngre och har kullagring. maskinen gick bra i ca 2 månader till plötsligt då vi hittar ett framhjul på gräsmattan men klipparen står i laddaren. klipparen har på något sätt tappat ena framhjulet och kört över det, krökt knivbladet men ändå fortsatt och lyckats ta sig tillbaka till laddaren.
åkte in med den till åf där man konstaterar att hålen hjulen sitter i är slitna vilket orsakat att hjulen hoppar ur. jag tyckte ju detta var sanslöst märkligt men men... de "åtgärdade" felet och dagen efter jag fick tillbaka den så hoppade ett hjul ur igen! nu körde den åter över hjulet och krökte ett blad till... självfallet blir man ju tokförbannad på skiten! hursomhelst så började jag kolla på hjulen som nu hade både hack i godset och gummit. och jag fann att axeln som sticker upp i klipparen hade en så ful och vass gjutskarv att jag kunde fila naglarna med den. jag åker in med klipparen igen till åf och visar detta. de var dock tveksamma att stihl skulle ta detta som en reklamation men skulle försöka. arg som jag var kontakta jag stihl själv också. där berättar de att de sett samma fel själva och skulle stå för kostnaden för att reparera klipparen. de fick byta hela underredet, ny kniv och nya hjul. nu har jag fått klipparen tillbaka sedan ett par veckor och den funkar som den ska.

Stihl berättade att på nyare maskiner så sitter det som en bussning i hålet där hjulaxeln sitter som man kan byta ut numera. så man inte ska behöva byta hela underredet som i mitt fall. och med de nya hjulen så tyckte han att jag skulle fila ner gjutskarven. men man ska även inte smörja i axeln för det kommer ner damm och skit i det som fastnar i kletet och slipar upp hålet.

dock så är jag inte supernöjd med åf för jag har i stort fått göra deras jobb med att hävda min rätt till reperation och ersättning.
Jag fick ett samtal ifrån återförsäljaren. Stihl återkallar ett antal imow 632 . Vi ska få en av nyare version.
H Herrsby skrev:
jag hade i princip samma fel på min. jag hade lämnat min på service i våras där man samtidigt bytte framhjulen till den variant som är tyngre och har kullagring. maskinen gick bra i ca 2 månader till plötsligt då vi hittar ett framhjul på gräsmattan men klipparen står i laddaren. klipparen har på något sätt tappat ena framhjulet och kört över det, krökt knivbladet men ändå fortsatt och lyckats ta sig tillbaka till laddaren.
åkte in med den till åf där man konstaterar att hålen hjulen sitter i är slitna vilket orsakat att hjulen hoppar ur. jag tyckte ju detta var sanslöst märkligt men men... de "åtgärdade" felet och dagen efter jag fick tillbaka den så hoppade ett hjul ur igen! nu körde den åter över hjulet och krökte ett blad till... självfallet blir man ju tokförbannad på skiten! hursomhelst så började jag kolla på hjulen som nu hade både hack i godset och gummit. och jag fann att axeln som sticker upp i klipparen hade en så ful och vass gjutskarv att jag kunde fila naglarna med den. jag åker in med klipparen igen till åf och visar detta. de var dock tveksamma att stihl skulle ta detta som en reklamation men skulle försöka. arg som jag var kontakta jag stihl själv också. där berättar de att de sett samma fel själva och skulle stå för kostnaden för att reparera klipparen. de fick byta hela underredet, ny kniv och nya hjul. nu har jag fått klipparen tillbaka sedan ett par veckor och den funkar som den ska.

Stihl berättade att på nyare maskiner så sitter det som en bussning i hålet där hjulaxeln sitter som man kan byta ut numera. så man inte ska behöva byta hela underredet som i mitt fall. och med de nya hjulen så tyckte han att jag skulle fila ner gjutskarven. men man ska även inte smörja i axeln för det kommer ner damm och skit i det som fastnar i kletet och slipar upp hålet.

dock så är jag inte supernöjd med åf för jag har i stort fått göra deras jobb med att hävda min rätt till reperation och ersättning.
Stihl återkallar ett stort antal av denna modell.Erbjuder en ny i utbyte. Vilka som berörs kontakta återförsäljaren om denna ej har hört av sig.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
L
J Jeepjensa skrev:
Felkonstruerad är bara förnamnet . när jag pratade med Stihl så skulle den omprogrammeras därför lämnade jag in den tillbaka till SÅMA då hade jag kört den 3 timmar för att jag fick ju gå å leta efter den hela tiden för att den stannade . Klipp ytan är ca 2500 kvadrat stor . Hämtade den på en Torsdag å montering på Lördagen . Började klippa på Söndagen gav upp efter 3 timmar å ringde Återförsäljaren på Måndagen för att få Appen till maskin hänvisades till Stihl ringde dom på Tisdagen Hänvisades till Återförsäljaren . Åkte till Återförsäljaren på Onsdag. Sa att Stihl sa att ni skulle fixa Appen ( inloggning) Dom hänvisade först mig till Stihl . Då började jag tappa tålamodet sa att SÅMA får ringa stihl . SÅMA ringer Stihl å upp ger Orgastionnummer å efter ett stund får jag ett mail till mobilen . Åker hem å installerar Appen . Men fortfarande strull med att den stannar å jag får starta om den . Först stöld skydds koden sen start . efter 11 gången så tröttnade jag å plockade i hopp alllt i kartongen . Å lämnade in den på SÅMA . Efter 3 dagar ringer SÅMAS Verkstad å ber om min stöld kod . Jag frågar värför dom inter använder Verstads koden till maskinen . Svaret var att det tar sådan tid att få . Jag ger dom min kod ( jag kan byta den sen ) . Efter en vecka ringer jag SÅMA å frågar vad som händer med den . Första svaret var att den skulle till Stihl för garanti reparation . Efter en vecka ringer jag ingen å frågar vad som händer då svarar dom att den är Vatten skadad !!!! Å ska inte skickas till Stihl !!! .
Då ringer jag Stihl i Malmö å frågar vad som händer . Dom svarar att Återförsäljaren säjer att den är vattenskadad . Så det finns ingen garanti !!!???????? .
Jag åker till SÅMA för att hämta min maskin då kommer säljaren ut med den löst utan laddstation å kartong . Samt att det gröna skallet ligger löst ovanpå maskin . Jag säjer att jag tar inte i mot maskinen i detta skick . Åker därifrån . kommer hem å Mailar ARN . efter 4 veckor så förlorar jag . SÅMA skickar in bilder på erjade kretskort ??????? . Jag åker å hämtar min robot klippare å plockar isär den å fotar mina kort som sitter i ( kretskorten till motorerna är in smälta i gummi !!!!!) gämmför dom med bilderna från SÅMA !!!!!!! inte samma kort !!!!!! skickar in bilderna till ARN . Fallet avslutat . SÅMA vinner !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


STIHL SKITER I ATT DERAS ÅTERFÖRSÄLJARE FUSKAR .

Jag har bild bevis på det
Tycker verkligen synd om dig och densituation du hamnat i. Har bara en fråga som kanske kan hjälpa dig mot ARN. Om de nu fått svaret att kretskortet utsatts för vatten, fick du då ingen möjlighet att bemöta detta? Då hade du väl i alla fall haft chansen att skriva det du skrivit ovan. Alternativt givit dem bilder på ditt verkliga kretskort innan de tog sitt beslut. Avskrev de inte fallet lite väl snabbt och litade helt på leverantörens ord?
 
Skickade in bilder på roboten men ARN gick på Såmas bilder . Ny står lådan med roboten på Garage vinden . Å jag tänker inte slösa min tid på Såma. Har Köpt en Stiga klippare . Så min tid med att klippa gräs är minimal. Å Shil kommer jag aldrig köpa mera
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
L
J Jeepjensa skrev:
Skickade in bilder på roboten men ARN gick på Såmas bilder . Ny står lådan med roboten på Garage vinden . Å jag tänker inte slösa min tid på Såma. Har Köpt en Stiga klippare . Så min tid med att klippa gräs är minimal. Å Shil kommer jag aldrig köpa mera
Tråkigt att höra.
Hoppas att när ilskan lagt sig något så kontaktar du ditt försäkringsbolag och får den skadade delen utbytt. Sedan säljer du maskinen begagnad. Då får du lite pengar över till roligare saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.