Kendobendo Kendobendo skrev:
Erik, vet du när den vita beräknas komma in? :)
Den vita DoorProtect Plus står som prel. lev.datum 6/8.

Angående hur bra de olika detektorerna är så kan man väl säga att det beror på vart de ska sitta.
MotionProtect = PIR detektor
En standard rörelsedetektor som klarar mindre husdjur.

CombiProtect = PIR+akustisk glaskross
Samma PIR-detektor som ovan, men med akustisk glaskross. Man ser skillnad i app'en vilken sensor som löst ut. Går dock inte att köra agk som skalskydd o PIR som "vanlig". Utan de går på samma inställning.
Bra i rum med förhöjd risk för just intrång genom glaskross.

MotionProtect Plus = PIR+mikrovåg
Även här samma PIR som ovan, men kombinerad med en mikrovågsdetektor. För att detektorn ska lösa ut larm måste båda teknologierna detektera rörelse samtidigt. Bra i rum med saker som normalt kan störa en vanlig PIR tex luftvärmepump, öppen spis, garage där kanske inte porten sluter helt tätt etc.

För skyltar/dekaler (här är jag lite partisk som ni som vet vem jag är förstår) resonerar jag som så att det finns två typer av busar om man generaliserar det.

Den lokala busen, han känner till de lokala säkerhetsföretagen. Ser han något nytt är även han begåvad med en smartphone o googlar vad det är. Dvs dekaler från jula etc går bort. Ser han däremot att det är en seriös firma med bra produkter kan han tänka om.

Kringresande busar (oftast inte svensktalande) ser bara att det sitter dekaler/skyltar och så länge de ser någorlunda seriösa ut kan de nog tänka om.

Som jag skrev ovan var jag väldigt generaliserande nu. Finns busar av alla sorter o slag. På vissa biter inga dekaler alls, de lär sig inte ens när de blir gripna för andra eller tredje gången på samma objekt (vilket jag själv varit med om när jag jobbat i uniform).

Min teori om varför skyltar/dekaler har effekt är så enkel som att busen har det som yrke att göra inbrott och stjäla.
Tar han ett larmat hus är det inte så mycket risken för att bli gripen som oroar, utan helt enkelt så att han vet att det drar till sig uppmärksamhet (grannar, väktare, polis) och han måste ta sig till ett nytt område för att fortsätta jobba. Bättre då att ta olarmade hus så att han kan göra flera inbrott i närområdet innan det är dags att dra iväg.
Sedan är det klart, står mormors smyckesskrin framme fullt synligt så kommer han att bryta oavsett larm eller inte.
 
  • Gilla
romerome och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är med all säkerhet redan besvarat, men kan man ha flera zoner med Ajax? Så att garaget och huset är larmat för sig? :)

Vet inte hur många gånger jag svurit över att vi köpte Verisure bara några veckor innan Ajax kom till Sverige...
Ja, med den nya uppdateringen som ska rullas ut inom kort så ska det gå att larma olika områden
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Den vita DoorProtect Plus står som prel. lev.datum 6/8.

Angående hur bra de olika detektorerna är så kan man väl säga att det beror på vart de ska sitta.
MotionProtect = PIR detektor
En standard rörelsedetektor som klarar mindre husdjur.

CombiProtect = PIR+akustisk glaskross
Samma PIR-detektor som ovan, men med akustisk glaskross. Man ser skillnad i app'en vilken sensor som löst ut. Går dock inte att köra agk som skalskydd o PIR som "vanlig". Utan de går på samma inställning.
Bra i rum med förhöjd risk för just intrång genom glaskross.

MotionProtect Plus = PIR+mikrovåg
Även här samma PIR som ovan, men kombinerad med en mikrovågsdetektor. För att detektorn ska lösa ut larm måste båda teknologierna detektera rörelse samtidigt. Bra i rum med saker som normalt kan störa en vanlig PIR tex luftvärmepump, öppen spis, garage där kanske inte porten sluter helt tätt etc.

För skyltar/dekaler (här är jag lite partisk som ni som vet vem jag är förstår) resonerar jag som så att det finns två typer av busar om man generaliserar det.

Den lokala busen, han känner till de lokala säkerhetsföretagen. Ser han något nytt är även han begåvad med en smartphone o googlar vad det är. Dvs dekaler från jula etc går bort. Ser han däremot att det är en seriös firma med bra produkter kan han tänka om.

Kringresande busar (oftast inte svensktalande) ser bara att det sitter dekaler/skyltar och så länge de ser någorlunda seriösa ut kan de nog tänka om.

Som jag skrev ovan var jag väldigt generaliserande nu. Finns busar av alla sorter o slag. På vissa biter inga dekaler alls, de lär sig inte ens när de blir gripna för andra eller tredje gången på samma objekt (vilket jag själv varit med om när jag jobbat i uniform).

Min teori om varför skyltar/dekaler har effekt är så enkel som att busen har det som yrke att göra inbrott och stjäla.
Tar han ett larmat hus är det inte så mycket risken för att bli gripen som oroar, utan helt enkelt så att han vet att det drar till sig uppmärksamhet (grannar, väktare, polis) och han måste ta sig till ett nytt område för att fortsätta jobba. Bättre då att ta olarmade hus så att han kan göra flera inbrott i närområdet innan det är dags att dra iväg.
Sedan är det klart, står mormors smyckesskrin framme fullt synligt så kommer han att bryta oavsett larm eller inte.
Tack Erik. Jag förstår hur du tänker. Jag får helt enkelt ta mig en funderar kring hur jag vill göra här Å jag vet att du är biased
 
E
Monterar för glatta livet och funderar lite på den här anti-tamper funktionen. Vid vilka scenarion är den meningsfull? Vill jag tysta tex sirenerna gör jag det med ett mejselhugg eller liknande som inte behöver släppa trycket på tamper-brytaren.
 
E erimos skrev:
Monterar för glatta livet och funderar lite på den här anti-tamper funktionen. Vid vilka scenarion är den meningsfull? Vill jag tysta tex sirenerna gör jag det med ett mejselhugg eller liknande som inte behöver släppa trycket på tamper-brytaren.
Ett klassiskt scenario för sabotage är när en person först har tillträde till lokalerna och då passar på att manipulera enheterna för att senare komma tillbaka för tex ett inbrott. Detta ska då göras så att det inte syns. Därav tamper/sabotageskydd.

Tänk en hantverkare hemma som får för sig att mixtra med sirener/detektorer. Utan sabotageskydd skulle han i princip kunna plocka ur kretskorten o bara låta skalen sitta uppe.
Eller på ett trådbundet larm, ännu enklare. Bara bygla sektionerna med rätt motståndsvärde. Då skulle man inte ens ha ett fel i systemet utan allt ser ok ut.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Chaly
Har nu haft mitt larm igång en dryg vecka och måste säga att jag är riktigt nöjd! Funkar ypperligt och WAF-faktorn är högre än väntat! (en egenskap hos en produkt som ej skall underskattas!)
Fick leverans igår av Säkerhetsbyggarna på lite kompletterande detektorer! Mycket bra service från dom!

En fråga till forumet: Var ändrar man språkinställning i appen? Tänkte prova engelska men hittar det inte någonstans? Hittar SMS-språk under kontoinstälningar men det verkar inte ändra språk i själva appen?
 
Jag kör alltid engelska som språk för OS i telefonen och jag har engelska i appen (utan att ha gjort någon inställning vad jag vet).

Möjligtvis så "ärver" appen telefonens språk.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Kan man va en av de första i landet med en vit door protect plus tro.
Jag var i alla fall första kunden som fick en från säkerhetsbyggarna

Tanken är att den ska sitta på altandörren så att utomhusskrikan drar igång redan när nån börjar bryta på dörren så kanske det kan skrämma i väg tjuven innan kommit in.
Har varit flera inbrott här omkring där dom brutit upp altandörrar.

Kan skriva mer sen när jag fått i gång den Hand håller en vit DoorProtect Plus säkerhetsenhet avsedd för altandörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
romerome och 3 till
  • Laddar…
Chaly
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kör alltid engelska som språk för OS i telefonen och jag har engelska i appen (utan att ha gjort någon inställning vad jag vet).

Möjligtvis så "ärver" appen telefonens språk.
Funkade!
Rätt så självklart nu med facit i hand... Tack!
 
E
daneriks daneriks skrev:
Kan man va en av de första i landet med en vit door protect plus tro.
Jag var i alla fall första kunden som fick en från säkerhetsbyggarna

Tanken är att den ska sitta på altandörren så att utomhusskrikan drar igång redan när nån börjar bryta på dörren så kanske det kan skrämma i väg tjuven innan kommit in.
Har varit flera inbrott här omkring där dom brutit upp altandörrar.

Kan skriva mer sen när jag fått i gång den[bild]

Återkoppla när du testat. Inte att få inbrott utan monterat och härjat lite med dörren:)
 
E
Monterar och spelar inställningar och misslyckas med dra igång larmet.

Känns lite grundläggande så jag gissar att jag missat något! Tycker att det borde finnas inställningar om när larmet ska gå någonstans men hittar inget synbart relevant.

Aktiverar jag larmet får jag bara meddelanden om att rörelse upptäckts. Ingen siren och inga aviseringar via push.

Har inte anslutit homesiren eller streetsiren än.

Några förslag? (är beredd med dumstruten...)
 
E erimos skrev:
Ingen siren och inga aviseringar via push.

Har inte anslutit homesiren eller streetsiren än.
Hur ska du kunna få sirenlarm om du inte anslutit någon siren?
 
E erimos skrev:
Monterar och spelar inställningar och misslyckas med dra igång larmet.

Känns lite grundläggande så jag gissar att jag missat något! Tycker att det borde finnas inställningar om när larmet ska gå någonstans men hittar inget synbart relevant.

Aktiverar jag larmet får jag bara meddelanden om att rörelse upptäckts. Ingen siren och inga aviseringar via push.

Har inte anslutit homesiren eller streetsiren än.

Några förslag? (är beredd med dumstruten...)
Prova att gå ur app'en. Olika push-signaler om man är inne i app'en med skärmen på jämfört med när den är stängd/släckt
 
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur ska du kunna få sirenlarm om du inte anslutit någon siren?
*tjoff* (ljudet av dumstruten när den trycks fast på huvudet)

Jag var helt säker på att basstationen hade en egen siren!!!

La till Homesiren och nu låter det ju som förväntat.

Tack
 
  • Gilla
RickardE och 1 till
  • Laddar…
E
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Prova att gå ur app'en. Olika push-signaler om man är inne i app'en med skärmen på jämfört med när den är stängd/släckt
Min sambo uppmärksammade mig på det. Ska koppla ur sirenen och labba lite när barnen somnat. Skyller allt på dom faktiskt :)
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.