Mikael_L
U Uffe A skrev:
Tids nog kanske vi får en hel massa bilder från svenska hem att visa här.
Kanske lobbyisterna som förespråkar hempul kan bidra till det :cool:
Vi kämpar på för det ... :)


Men ärligt talat, jag är för hempul, men i kombination med krav och kunskap.
Jag ser ingen stor risk här. Folk gör ju allra oftast så bra de kan och förstår, även om de inte har en massa lagar och regler att förhålla sig.
Hempularnas badrum är bättre utförda än yrkesmännens har försäkringsbolagens undersökningar visat.
De flesta altaner folk spikar ihop vare sig svajar eller rasar.

Folk verkar, konstigt nog, vilja göra bra jobb när de gör något...
Men eljobb är väl säkert det stora undantaget, där vill nog alla göra så livsfarligt som de bara kan ...
 
  • Gilla
erre och 17 till
  • Laddar…
Har inget hemmapul som passar i denna tråden
 
tommib
Jag har två hempul som skulle kunna platsa här, beroende på hur man ser det (fult, inte farligt). Det ena är i garaget, där två flexslangar gör en krök ner på en vägg för att gå in i en dosa. Det andra är en friggebod som är matad via en handske (låt vara att matningsledningen, en EKKJ, går in i en dosa där den övergår i en dragavlastad gummikabel som sedan går till handsken. Båda är tillfälliga lösningar som ska åtgärdas. Garaget är för att det sitter eternitskivor i taket som jag inte orkar sanera just nu, men jag vill att slangarna ska nå fram till dosan som kommer hamna där när det saneras. Friggan är för att jag ville få igång elen och var ensam hemma och ville inte rota i installationen själv just då. Jag har inte heller bestämt mig exakt för hur den matningen ska gå.

Bilder kanske kommer imorgon om någon är intresserad.

Jag kan möjligen också fota en del annat om det är av intresse Uffe A. Anledningen till att folk kanske inte skyltar med det så mycket är att det är att skryta om ett lagbrott. Sällan en bra grej, även om risken att åka dit är minimal.

Om du kommer upp till Stockholm någon gång är du dock välkommen förbi på en öl och en titt i elcentralen :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag ska göra en egen eldragning snart så får ni något att skratta.
 
Mikael_L
Jag skulle kunna ta ett par bilder på min kulospikning i friggeboden, dels den del jag gjorde innan jag började som elektriker, sen den delen efter att jag fått några års praktisk erfarenhet. Som natt och dag. :)

Det finns väl en tråd någonstans, "inte värsta elkopplingen", där sånt som inte är helt vidrigt, men kanske fult osv platsar ...
 
U Uffe A skrev:
Tids nog kanske vi får en hel massa bilder från svenska hem att visa här.
Kanske lobbyisterna som förespråkar hempul kan bidra till det :cool:
Lite tråkig attityd där Uffe. Det finns ingen här som förespråkar sådant hempul att det skulle platsa i denna tråd.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har två hempul som skulle kunna platsa här, beroende på hur man ser det (fult, inte farligt). Det ena är i garaget, där två flexslangar gör en krök ner på en vägg för att gå in i en dosa. Det andra är en friggebod som är matad via en handske (låt vara att matningsledningen, en EKKJ, går in i en dosa där den övergår i en dragavlastad gummikabel som sedan går till handsken. Båda är tillfälliga lösningar som ska åtgärdas. Garaget är för att det sitter eternitskivor i taket som jag inte orkar sanera just nu, men jag vill att slangarna ska nå fram till dosan som kommer hamna där när det saneras. Friggan är för att jag ville få igång elen och var ensam hemma och ville inte rota i installationen själv just då. Jag har inte heller bestämt mig exakt för hur den matningen ska gå.

Bilder kanske kommer imorgon om någon är intresserad.

Jag kan möjligen också fota en del annat om det är av intresse Uffe A. Anledningen till att folk kanske inte skyltar med det så mycket är att det är att skryta om ett lagbrott. Sällan en bra grej, även om risken att åka dit är minimal.

Om du kommer upp till Stockholm någon gång är du dock välkommen förbi på en öl och en titt i elcentralen :)
Som så många andra redan har uttryckt så är en stor del av de som skriver här väldigt insatta i olika elinstallationen och regelverk
Tyvärr gäller det inte alla hempulare, vilket jag fått bekräftat ett antal gånger.
Jag är medveten om att det alltid kommer att finnas de som vill göra det själv, och har inget problem med detta bara det görs på rätt sätt.
Tackar ja till din inbjudan och kommer du ner till Skåne gäller samma sak för dig
Kan då passa på att visa dig våra utbildningslokaler
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite tråkig attityd där Uffe. Det finns ingen här som förespråkar sådant hempul att det skulle platsa i denna tråd.
Inte tråkig attityd mot skribenterna som brukar vara här.
Men har tyvärr sett avskräckande exempel där installationer gjorts på ett felaktigt sätt
Ett av dem är ett gammalt hus vi köpt och som nu är under renovering.
Behöver väl inte säga att jag fick göra om den redan dragna elen
 
tommib
Tog en bild eftersom jag ändå skulle backa upp mobilen idag....

Rör och kablar i oordning mot tegelvägg med säkerhetsdosor nära ett innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tarvar kanske lite förklaring eftersom jag verkligen inte är stolt över den.

Slangarna kommer från vänster, under det nya innertaket av gips och ut i skarven. Plattan man ser i bilden är internit (=asbest). Kablarna från vänster är en blandning av gammalt mög och en ny (den som kommer nerifrån, går till fasadbelysningen). Kabeln har en loop, liksom slangarna, då de ska upp i det nya innertaket som kommer sättas dit när garaget ska renoveras helt. Då vill jag att de ska ha tillräcklig längd för att jag ska slippa skarva på väggen eller byta.

Säkerhetsmässigt ser jag inte några större problem. Det skulle vara slangarnas loop då som är ganska stor och nåbar (nedersta delen sitter på ca 180 cm höjd) utan att vara ordentligt klamrad. Detta ska dock åtgärdas inom kort med en hylla framför som slangarna kommer buntas fast i. Matningen kommer inte heller den vägen så om man mot förmodan skulle slita loss dem blir de strömlösa.

De klippta kablarna är gamla och matar bl.a. en strömbrytare. Den närmast dosan skulle faktiskt in men jag råkade skada isoleringen på en part i den kabeln när jag skalade så hela kabeln ska bytas. Har inte orkat göra det eftersom den är klamrad med TKK på eternitskiva, så man får bända upp klamrarna och byta kabeln i dem för att slippa göra nya hål. För tillfället får man tända i garaget från andra hållet.

Men nej, jag är inte stolt över detta....
 
Hej
Har bott i många år i ett gammalt hus köpt av en som kunde själv. För denna tråden lämnar vi snickeri, rörmokeri och annat mög därhän. Några av elhöjdarna har varit:
Ledningen till brunnen, skarvad av fyra kablar, tre skarvar i mark med lindade kardeler och mycket eltejp. Det höll i någonting 20-30 år !! Gick dessutom i zick-zack över avloppsledningen, märkte vi när vi bytte avlopp.
Säkringarna utspridda på fyra centraler, inkommande stolpe (svår att komma undan) en central där strömmen kommer in i huset (helt ok!). En i 70-talsutbyggnaden (ok?) och en i krypgrunden (tvättmaskin, varmvattenberedare och vattenpump, kul felsökning första gången tvättmaskinen strejkade.)
Elledningar alla förekommande varianter från plåtkulo med pappisolering och framåt, skarvat lite överallt så man aldrig visste hur ledningen såg ut i andra änden.
Luftledningen in i huset var inte UV säker, kan tyvärr inte beteckningen men vita ytterskalet flagnade så fint ner över gräsmattan.
Märkning i elcentralen är helt onödig, man ser vilken propp som gått.
Dessutom elcentral i uthusen som matade fast installerade gummikablar, typ förlängningssladd.
Tyvärr har jag inte tagit de roliga bilderna. Jag slängde t.o.m. farmarkontakten för att kunna koppla in sig på de (tack och lov borta redan tidigare) blanktrådarna till det andra uthuset utan att ta foto.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Jag får väl bidra lite :). Det här fulpulet får tillskrivas både förra ägaren och mig. Friggeboden var när vi flyttade in inkopplad med stickpropp på en gammal EKLK som var lagt direkt i jord... Så när vi dränerade om passade jag på att gräva ner slang och koppla in med N1XV istället , kabeln anslöts i kopplingsdosa inne i huset för att koppla vidare mot centralen senare.

Men så blev det höst och mörkt och jag behövde tända i friggeboden snabbt och lätt och nån vettig kabel fanns ju inte hemma:
Vit kopplingsdosa med elektrisk kabel på vägg under kopparledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit grenuttag med stickpropp kopplad till gammal kabel, upphängd på cykelhjul mot gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En provisoriskt ansluten stickpropp till en kopplingsdosa på en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeln är dragavlastad i kopplingsdosan och det är avsäkrat 6A för att mildra lite.

Och nä, det är inget jag är stolt över. Men jämfört med allt annat konstigt jag rensat bort i detta huset så är det här bra...
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
[bild]
[bild]
När jag ser bilderna så tänker jag endast, har du bytt sladdställ till grenuttaget? Grå sladd till en vitt grenuttag, men det är skönt med en knapp att slå av/på strömmen med.
Konstigt vad man reagerar på av allt det så tänker jag på en grå sladd.
 
Ja, det är nog faktiskt inte omöjligt att det sladdstället är bytt också för länge, länge sen :)
 
Jag har retat mig på att elektrikern som var delaktig i badrumsrenoveringen för några år sedan inte kopplade in uttaget i badrumsskåpet på fast fas (som jag bad om), utan byglade från den brutna fasen till lampan. (Han klarade dock av att koppla in uttaget i kommoden rätt). Så nu var det äntligen dags att se vad han haft för sig.

Det börjar inte bra med en kommunikationsmiss mellan skåpuppsättaren och elektrikern (5-10 cm längre ner för rörutloppet hade varit perfekt):

Synliga elkablar klämda bakom badrumsskåp med exponerad kopparledning och icke fastsatt jordledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fortsätter ännu sämre:

Elektriska kablar med exponerad koppar synliga genom dålig klämning bakom en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, ledarna är klämda så illa bakom skåpet att man kan skönja kopparn:

Elledningar med exponerad koppar ser ut att vara felaktigt klämda bakom ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordledaren var dessutom inte fastskruvad i skåpet utan ramlade loss när jag lossade luckan:

Elektriska ledningar med exponerade koppartrådar bakom ett badrumsskåp, dåligt kopplade av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad hittar vi mer?

Jo glatt färgval på en av tändttrådarna. Grönt är skönt:

Eluttag med felaktigt kopplade och klämda ledningar samt en lös jordledare synlig vid väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera dessutom att det går två matningar till dosan. En brun och en svart. Båda kommer från samma dosa en bit upp på utsidan väggen. Den bruna går till vägguttaget i kommoden och är överkopplad på X-plintarna, men det finns ju bara två, ergo så måste man ha en annan (svart) för att få ström till belysningen(!).


Nåja, då får vi väl börja gre i detta. Först fyra fk med ett kabelavskal till skåpet så vi får fram både fast och bruten fas och kan isolera dem in i skåpet:

Elkabel klämd bakom ett badrumsskåp med synlig kopparledare och ej fastskruvad jordledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom jackat ur skåpet så man kan dra kabeln bakom skåpet (där det finns plats) och in genom förslutningen. Ja, en kabel med skalade ledare i slangen (som gick krokigt och var hyffsat på gränsen att dra igenom redan med fk) hade varit snyggare, men nu hade jag ingen fyrledare av lämpligt slag och längd liggande, så då fick det bli avskal. Och det ligger som sagt mellan skåp och vägg.

Sedan fixat en matning till dosan och snyggat till färgerna s.a. vi åtminstone får enhetlig brun fast fas, och svart/orange brutna:

Eluttag med färgglada sladdar och en synlig anslutningsdosa på en vit vägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, det fanns gott om plats i dosan för att göra kopplingarna bakom brytaren.

Fixat! Uppmätt och fungerar som det skall. (Ja, jag har jfb).

Bra plattsättare, tom mycket bra och trevlig att ha att göra med. Elektrikern ger jag däremot inte mycket för...
 
  • Gilla
50procent och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.