Mikael_L
Typiskt hempul!

Jag menar, det är ju inte korrekt, ergo ett hempul.
Fråga ESV de är ju experter inom området, elektriker (som lyder under ett ekp) gör inte såna fel helt enkelt.





Obs, inlägget innehåller vissa spår av ironi
 
  • Gilla
johel572 och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men nu efter LSA fix så är det bra, ergo har en elektriker arbetades under en firmas ekp varit framme.
:)
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har retat mig på att elektrikern som var delaktig i badrumsrenoveringen för några år sedan inte kopplade in uttaget i badrumsskåpet på fast fas (som jag bad om), utan byglade från den brutna fasen till lampan. (Han klarade dock av att koppla in uttaget i kommoden rätt). Så nu var det äntligen dags att se vad han haft för sig.

Det börjar inte bra med en kommunikationsmiss mellan skåpuppsättaren och elektrikern (5-10 cm längre ner för rörutloppet hade varit perfekt):

[bild]

Det fortsätter ännu sämre:

[bild]

Ja, ledarna är klämda så illa bakom skåpet att man kan skönja kopparn:

[bild]

Jordledaren var dessutom inte fastskruvad i skåpet utan ramlade loss när jag lossade luckan:

[bild]

Vad hittar vi mer?

Jo glatt färgval på en av tändttrådarna. Grönt är skönt:

[bild]

Notera dessutom att det går två matningar till dosan. En brun och en svart. Båda kommer från samma dosa en bit upp på utsidan väggen. Den bruna går till vägguttaget i kommoden och är överkopplad på X-plintarna, men det finns ju bara två, ergo så måste man ha en annan (svart) för att få ström till belysningen(!).


Nåja, då får vi väl börja gre i detta. Först fyra fk med ett kabelavskal till skåpet så vi får fram både fast och bruten fas och kan isolera dem in i skåpet:

[bild]

Dessutom jackat ur skåpet så man kan dra kabeln bakom skåpet (där det finns plats) och in genom förslutningen. Ja, en kabel med skalade ledare i slangen (som gick krokigt och var hyffsat på gränsen att dra igenom redan med fk) hade varit snyggare, men nu hade jag ingen fyrledare av lämpligt slag och längd liggande, så då fick det bli avskal. Och det ligger som sagt mellan skåp och vägg.

Sedan fixat en matning till dosan och snyggat till färgerna s.a. vi åtminstone får enhetlig brun fast fas, och svart/orange brutna:

[bild]

Ja, det fanns gott om plats i dosan för att göra kopplingarna bakom brytaren.

Fixat! Uppmätt och fungerar som det skall. (Ja, jag har jfb).

Bra plattsättare, tom mycket bra och trevlig att ha att göra med. Elektrikern ger jag däremot inte mycket för...
Jätte bra åtgärdat och jag undrar varför en elektriker inte gjorde riktigt från början, jag tror ju inte att han inte haft lite kabel i bilen, resterande är bara slav som inte borde finnas.
Det petiga är att jag tycker en fas inte sitter riktigt i botten av toppklämman men med den äldre helacon plus toppklämman med dubbla fjädrar en bit ifrån varandra är risken för taskig kontakt är mindre.
 
F fixarpelle skrev:
Det petiga är att jag tycker en fas inte sitter riktigt i botten av toppklämman men med den äldre helacon plus toppklämman med dubbla fjädrar en bit ifrån varandra är risken för taskig kontakt är mindre.
Falköga! :) Jo, den är nog/allt OK. Jag kollar alla när jag tryckt i dem (och drar ordentligt). Men den är kanske lite ojämt klippt. När jag zoomar in så tror jag jag ser vilken du menar. Den passerade visuell inspektion på plats.

Men jag skall kolla igen imorgon, bara för att vara säker... ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mental note: Om det inte är 200% rätt, riktigt utfört enligt alla normer, regler, praxis och branschstandarder samt håller absolut estetisk top notch nivå så posta ALDRIG en bild :crysmile:
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ska vi vara riktigt überpetiga så verkar alla FK i toppklämmorna vara lite för långt skalade, säkert 1-2 mm för långt ... :crysmile:

Å andra sidan håller längden på isoleringen som går in i klämman det hela, med mycket god marginal, till IP20, så det skulle inte en besiktningsman få igenom förbi mig, som godkänd anmärkning. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ska vi vara riktigt überpetiga så verkar alla FK i toppklämmorna vara lite för långt skalade, säkert 1-2 mm för långt ... :crysmile:
Ja, det är en av mina (många) karraktärsbrister. Jag skalar alltid lite för långt. Det är så man ser att jag har varit i farten. Trots att jag försökt bättra mig i mer än trettio år, så går det inte... ;)

Jag tror det, som det mesta andra, bottnar i ett trauma under min uppväxt. Lampan på mitt pojkrum blinkade till ibland. Inte ofta, och ljuset kom alltid tillbaka, men det tog ändå på nerverna... Det visade sig sedemera bero på för kort skalning; skruven i sockerbiten hade tagit i isoleringen, med åtföljande glappkontakt. Och trots att det inte var jag som gjort arbetet, så brände sig erfarenheten in i mitt, av späd ålder lättpåverkade, sinne.

Känns ändå bra att få det ur sig, och ha lättat hjärtat. Vem vet, denna katarsis, kanske leder till att jag börjar skala lagom långt? ;) (Kanske bäst att starta en stödgrupp? Jag kan vara ansiktet utåt. :))
 
  • Gilla
Jotsat och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ska vi vara riktigt überpetiga så verkar alla FK i toppklämmorna vara lite för långt skalade, säkert 1-2 mm för långt ... :crysmile:

Å andra sidan håller längden på isoleringen som går in i klämman det hela, med mycket god marginal, till IP20, så det skulle inte en besiktningsman få igenom förbi mig, som godkänd anmärkning. :)
Jag såg den långa skalningen men jag såg inget problem med den.
En ledare som inte sitter riktigt in en toppklämma kan däremot i värsta fall orsaka ett problem men med helacon plus så är chansen stor att den trots det har en bra kontakt mot tidigare fjäder.
Fasen längst till höger tycker jag ser ut som lite gränsfall, anmärkte inte för att vara petig utan för att informera om något han kanske missat.
 
Mikael_L
Att jag anmärkte på den långa skalningen ska nog mest ses som ironi.

Dessutom, handen på hjärtat, så är jag också lagd exakt som LSA, jag skalar som regel lite för långt, för det mesta.
 
Som man nästan kan se på det nytagna fotot från idag (som inte gick att få bättre i fokus) så når faktiskt samtliga kardeler förbi fjädern (det är svårt att se, men ni får tro mig):

Otydlig bild av en elektrisk anslutning med kablar och klämmor, något ur fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men rätt skall ju vara rätt, så efter lite extra våld så uppnåddes följande:

Oskarpt foto av elinstallation med kabelklämmor och ledningar som sträcker sig förbi en fjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket ju är ett, om än litet, fall framåt?!

Så, ser någon något annat som bör fixas när jag ändå har skruvmejseln framme? ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
tommib
Du får byta till en större klämma, den där är full och det är bra att ha ett hål i reserv.

;)
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Japp, och så är det olika nyas på de bruna kablarna. Det duger inte. Gör om och gör rätt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du får byta till en större klämma, den där är full och det är bra att ha ett hål i reserv.

;)
Skulle jag gärna gjort. Men jag har inga större! :)
 
tommib
Ja, och vad beror det på?

Du använder fel märke på toppklämma :)

Let the holy war begin!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.