Jag har sett skalade ledare från ett sladdställ instoppade i ett vägguttag med vars en tändsticka för utfyllnad. Så galna saker händer, men kanske inte så här illa som på bilden ändå..
 
Jag gissar att bilden är från Ryssland eller nagot annat f.d. Sovietland. Uttaget ser ut som varken ett jättegammalt Siemens eller ett östtyskt IKA (se mönstret runt hålen här: https://www.picclickimg.com/d/l400/...warz-Kunststoff-Porzellan-DDR-2-polig-10A.jpg ) och kanske armé-miljö. I Östtyskland använddes det vattenvärmare av lampsladd, trä och rakblad hos armén eftersom man fick inte ha egna apparater!

Jag skrev jättegammalt Siemens eftersom ojordad miljö blev olaglig för nyinstallationer i Västtyskland redan 1959 och de flesta gamla uttag byttes ut rätt fort mot Schuko med TN-C bygel (fuljordning/fulnollning var laglig till 1973 och finns kvar även idag).
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Men trots misären så finns det människor med kunskap och uppfinningsrikedom...

Misären är dock aldrig så stor att man inte har råd med en smartphone:oops: :thinking:
Det är lätt att ha roligt åt andras fattigdom. Man kan tycka att man skulle prioritera en godkänd trevägs-grendosa över ett par konstfärdigt bockade koppartrådar, över en smartphone. Men vem av oss skulle ge bort mobilen för en avlägsen säkerhetsanordning? Välkomna till en större värld än Sveriges ankdamm!
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
R Ragnar_AT skrev:
...Uttaget ser ut som varken ett jättegammalt Siemens eller ett östtyskt IKA...
Jättepraktiskt mönster i botten! Man kan vara rätt rund under fötterna eller halvblind av träsprit. Stiften guidas till hålen i alla fall.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är lätt att ha roligt åt andras fattigdom. Man kan tycka att man skulle prioritera en godkänd trevägs-grendosa över ett par konstfärdigt bockade koppartrådar, över en smartphone. Men vem av oss skulle ge bort mobilen för en avlägsen säkerhetsanordning? Välkomna till en större värld än Sveriges ankdamm!
Född i ett annat land kunde det varit jag som fixade så att 3 personer kunde ladda sina telefoner.

Huruvida det var smartphones har vi ingen aning om, det är mycket som kan tolkas ur en bild, men som skämt tyckte jag det var lyckat. Humor behöver inte betyda brist på respekt.

Sen har jag kanske en restriktiv inställning til dyra mobiltelefoner, men det beror väl på att jag växte upp i en tid då telefoner och elektronik var dyrt och inte konsumtionsvaror.
 
Vi har 2 olika automatiker på jobbet, en 230 och en 400 volts.
Det har hänt flera gånger att man på fabriken glömt att koppla om i motorn, så vi öppnar alltid o kollar.
Arbetskollegan öppnade en motor av 5 och fick se följande, mailade med bild till fabriken för att påtala felet, dom i sin tur uppfattade att kollegan inte hade koll hur motorn skulle vara kopplad och skickade tillbaka
"Alla 5 motorer är omkopplade, dom ska vara stjärnkopplade vid 400 volt"

Elmotor uppkopplad med synliga ledningar och terminaler, troligen felkopplad enligt inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Äh, hade bara lite otur när han tänkte ... ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Snubblade över den här filmen på tuben som väl passar här. Jag känner igen en del av bilderna från den här tråden men några bilder var nya för mig.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Snubblade över den här filmen på tuben som väl passar här. Jag känner igen en del av bilderna från den här tråden men några bilder var nya för mig.
[media]
Detta var väl ändå en (katolsk) höjdpunkt. Fantastiskt att den gick ut i serieproduktion ..
Katolsk inspirerad ljusomkopplare omgiven av Jesusfigur och barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ironpower och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
"Alla 5 motorer är omkopplade, dom ska vara stjärnkopplade vid 400 volt"
Vadå? Man lär ju se en vacker stjärna (med ännu fler solar och månar efteråt) när man slår på den där! Är det inte det som menas?

;)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Ser ni vad som är fel med denna:
Eluttag monterat upp och ner på en rödbrun vägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt hus i Kroatien.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ser ni vad som är fel med denna:
[bild]

Nybyggt hus i Kroatien.
Ip2x oskyddat utomhus?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ser ni vad som är fel med denna:
[bild]

Nybyggt hus i Kroatien.
Klen kapslingsklass, utomhus?
 
Utomhus?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.