H
Nu låter ni precis som oss här hemma :crysmile:, den ena tror på högskåp & den andra på under häll.

Fördel högskåp:
Man delar upp det pyttelilla köket på 2 zoner, ugnen hamnar inte i den mest aktiva zonen.

Fördel under häll:
Varma plåtar direkt upp på köksbänken, samlar matos vid fläkten.

Utseendemässigt tycker jag båda funkar fint och priset blir detsamma oavsett för köket. Beslutsångest :geek:
Tur att mar ända till måndag på att bestämmma sig :rofl:
 
H
Arbetet fortskrider så sakteligen, stundtals är det en klar utmaning att inte ha väg.
På midsommarafton hade vår son dumpat oss så vi var m.a.o barnfria och passade på att gå på en fest, mycket trevlig kväll. Dagen efter (pun intended) när vi vid 11-tiden satte igång med dagens ”slit och släp” var det inte riktigt lika trevligt ;). Dagens mål var fönster, altandörr och ytterdörr. Fönstrena var redan inköpt och stod i vårt lägenhetsförråd, ytterdörren och altandörren skulle dock köpas in. Vi trodde att denna dags jobb skulle ta ca 4 h, då det trots allt inte är så många objekt. Varför underskattar man alltid tiden? Man borde ha lärt sig vid detta laget att uppskatta tiden, sedan dubbla den plus lägg in lite säkerhetsmarginaler. Tog ca 10 h innan vi var klara med detta lilla men väldigt tunga uppdrag.
Ett riktigt spänningsmoment för dagen var ju att nu skulle bryggbåten få bekänna färg. Mycket av anledningen till att det blev den som vi valde var för dess stabilitet och lastkapacitet. Och resultatet blev att det fungerade över förväntan, så himla nöjd med den.
Flotte med fönster och dörrar på en sjö nära en brygga, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är vi framme vid stugan, kollar man noggrant så ser man badplatsen på andra sidan sjön som alltså är vår lastningsplats. Var rätt roligt att se folks miner när man kommer åkande över sjön, vi kör elmotor så man glider ju fram nästan helt ljudlös.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Nu låter ni precis som oss här hemma :crysmile:, den ena tror på högskåp & den andra på under häll.

Fördel högskåp:
Man delar upp det pyttelilla köket på 2 zoner, ugnen hamnar inte i den mest aktiva zonen.

Fördel under häll:
Varma plåtar direkt upp på köksbänken, samlar matos vid fläkten.

Utseendemässigt tycker jag båda funkar fint och priset blir detsamma oavsett för köket. Beslutsångest :geek:
Tur att mar ända till måndag på att bestämmma sig :rofl:
Vem av er är i vilket läger? Frugan för högskåp eller emot? :)
 
harry73
Min erfarenhet är att det är mycket bättre att inte trycka igenom sin vilja.
Då har man redan i förväg accepterat en lösning man vet är sämre och man gjorde det för att vara snäll, så man kan känna sig nöjd med det.
Skulle nu mot förmodan den valda lösningen vara den bästa, slipper man den eviga skammen.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
J Jarlsgård skrev:
Vem av er är i vilket läger? Frugan för högskåp eller emot? :)
Jag är för högskåp och maken vill ha den under hällen. Hans röst väger dock tynger än min då han står för 90% av matlagningen.
Och som alla vet ”happy make, happy life” ;)
 
Aha! Inser er problematik. Jag som man håller med din man! :crysmile: jag tror jag står för 98% av matlagningen... Men ändå så är det min sambo som mer eller mindre beställer hur köket ska se ut. Förstår inte logiken i detta, det stör mig men jag väljer mina fajter. Mina fajter brukar resultera i att jag berättar överpedagogiskt varför det ska vara som jag vill ha det men då hon är lärare så brukar det inte heller funka :crysmile::D

Mitt råd är att låta den som står i köket bestämma och inte tvärt om :p
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
H
J Jarlsgård skrev:
Aha! Inser er problematik. Jag som man håller med din man! :crysmile: jag tror jag står för 98% av matlagningen... Men ändå så är det min sambo som mer eller mindre beställer hur köket ska se ut. Förstår inte logiken i detta, det stör mig men jag väljer mina fajter. Mina fajter brukar resultera i att jag berättar överpedagogiskt varför det ska vara som jag vill ha det men då hon är lärare så brukar det inte heller funka :crysmile::D

Mitt råd är att låta den som står i köket bestämma och inte tvärt om :p
Hahaha, skön beskrivning :crysmile::crysmile::crysmile:
Anledningen till att vi får bestämma trots att vi inte står i köket är för att det är vi som tillbringar timmar med att: ta fram ritningar, offerter och för att inte tala om alla timmar med olika hantverkare. ” lät det argumentet bra då jag är på väg att förlora här på hemmafronten så detta är mitt sista försök” :crysmile:

Mvh
 
H
harry73 harry73 skrev:
Min erfarenhet är att det är mycket bättre att inte trycka igenom sin vilja.
Då har man redan i förväg accepterat en lösning man vet är sämre och man gjorde det för att vara snäll, så man kan känna sig nöjd med det.
Skulle nu mot förmodan den valda lösningen vara den bästa, slipper man den eviga skammen.
Inte trycka snarare komma på väldigt tunga argument. Mina argument hittills är inte jättetunga så jag ligger i klart underläge :rofl:
 
P
Vilket härligt litet projekt.

Lite input från en matlagande man och jag använder ugnen mycket. På landet har jag ärvt ett kök med ugnen i ett högskåp på andra sidan köket från diskbänk och andra avställningsytor. Jag kan leva med det, men jag tycker inte riktigt om det. När jag hade hund skulle han alltid stå mellan mig och bänken, det är inte roligt att jonglera med varma prylar samtidigt som man undviker att snubbla på hund, barn, leksaker och annat. Det är däremot skönt att slippa böja sig ned när man ska kolla mat, bröd och andra saker.

Hemma har jag en härlig spis av det gamla slaget. Snickaren som gjorde köket trodde jag var tokig som inte skulle ha häll och inbyggnadsugn. Men det funkar bra för mig.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
Bra input, man tackar.

Det kommer som det ser ut nu att bli direkt under hällen då kocken i familjen gillar den lösningen bäst.

Mvh
 
H
Tack och lov att man inte blev snickare och vilken respekt jag känner mot dem som valde detta yrket!
Denna veckan har vi fortsatt att köra saker så sett snickarna jobba under många timmar. Vilket slitsamt arbete de har och dessutom genomföra såpass hårt kroppsarbete i närmare 30 grader. Jag hade inte pallat det. Det känns ju helt absurt att man skall höja pensionsåldern för dessa yrken.

Denna vecka har vi som sagt fortsatt köra saker, bl.a. 1 ton betong, läkt, trossbottenskivor, isolering och 400 löpmeter reglar så att man kan bygga upp en ordentlig grund och inte det skämtet som ligger där nu. Vi har konstaterat att våra gymkort kan vi säga upp om vi fortsätter så här.

Byggmaterial inklusive isoleringsrullar och träreglar på marken, redo att transporteras till en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden är det sista lasset för dagen. Isolering har jag fått en märklig relationen till nu, varje gång jag tänker på det så får jag ont i kroppen :crysmile:. Varje sådan bal väger 86 kg (Då det var vågor som slog upp under transporten så ville vi behålla plasten på.) och vi var två personer som skulle bära ned det till vattnet och sedan forsla över och efter det såklart bära dem från flotten till stugan :sweat:. Men nu är det klart och vi kommer få en sjuk skillnad på värmekomfort när detta är klart :D

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy och 3 till
  • Laddar…
Bygg en väg!
 
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bygg en väg!
Vi har faktiskt kanske kommit i mål när det gäller vägen. Men vi kmr dock få vänta i 2 år då avverkning av den skogen som ligger efter vår stuga skall ske 2020.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H
Färgfråga. Fasaden är grundmålad med denna typen av färg: ”Färgen som används är en vattenbaserad alkydfärg” vad jag förstått det som så kan vi välja både akrylat och alkyd färg. Finns det för och nackdelar med dessa sorters färg eller spelar det ingen roll?

Mvh
 
H husdrommaren skrev:
Bra input, man tackar.

Det kommer som det ser ut nu att bli direkt under hällen då kocken i familjen gillar den lösningen bäst.

Mvh
Som matlagande sambo själv tycker jag det verkar klokt att låta kocken bestämma på den här punkten. :)

Däremot hade jag själv gärna haft ugnen i ett högskåp. Det är skönt att kunna ta ut och ställa in mat i bra bekväm höjd om man gärna använder tunga gjutjärnsgrytor- och pannor i ugnen (som jag gör) eller när man bräserar och har mycket vätska i ugnsformen. Plus att det blir lättare att samsas i köket om exempelvis en bakar och den andra står vid spisen. Det är också lättare att nå in till grythandtagen utan att bränna sig på elementen. Ergonomiskt helt enkelt.

Man bör dock ha bänkyta precis i anslutning till skåpet med ugnen för avlastning, och helst inte för många bänkmeters avstånd till spisen. Sen är det såklart också en fördel om man inte har allt för många hundar och/eller småbarn att snubbla på i köket. ;)
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.