Som jag skrivit tidigare så kan min också skramla ibland. Men inte hela tiden. Vet inte om det är när själva klippningen stannar för att den är på väg till laddstationen (om den nu gör det).
 
Hur beter sig era när det är dags för att gå in till laddning?
Skulle inte säga att min har problem att hitta hem, men när den står framför så scrollar den vänster/höger innan den slutligen dockar. Anledningen till varför jag undrar är att jag bygger ett litet garage och då hade det varit kanon om den gått rakt in utan det där "wobblandet".
 
Joaquin Joaquin skrev:
Hur beter sig era när det är dags för att gå in till laddning?
Skulle inte säga att min har problem att hitta hem, men när den står framför så scrollar den vänster/höger innan den slutligen dockar. Anledningen till varför jag undrar är att jag bygger ett litet garage och då hade det varit kanon om den gått rakt in utan det där "wobblandet".
Så gör min med och det är nog korrekt för den går ibland in med trådlösa signaler från laddstationen om den inte följt guiden in samt att den kontrollerar så den hamnar i mitten på laddstationen innan den ska in. Du kan även i appen bocka för att roboten står i ett hus vilket jag gissar underlättar dockningen.
 
Ok. Jag ställde nämligen ner styrkan på sändaren för att se om det påverkade något men kan inte se någon vidare skillnad. Får hoppas den inte slår i huset även efter ibockning av den inställningen..
 
Har en gammal begränsningsslinga sedan tiden med Bosch, dubbelslingan till öar är lagd med en dubbelmärla likt de på bilden.

Kommer det att fungera med Automower?
Manualen säger 0 cm, men mitt avstånd är ca 1 cm.
Svarta dubbelmärlor liknande de i inlägget för anläggning av begränsningsslingor i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det funkar fint. Jag har sådana till min 330X.


plaggis plaggis skrev:
Har en gammal begränsningsslinga sedan tiden med Bosch, dubbelslingan till öar är lagd med en dubbelmärla likt de på bilden.

Kommer det att fungera med Automower?
Manualen säger 0 cm, men mitt avstånd är ca 1 cm.
[bild]
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Här kan ni höra de klonkande ljuden som uppkommit på mina 310a. När den köptes var det enda jag hörde motorerna för drivning och surrandet från klipprotorn. Vid 12s, 38s, 1.01m tex. Så låter den mer eller mindre hela tiden när den rullar. Låter era så?

 
Tycker inte det låter något onormalt. Det är en maskin med motorer och rörliga delar. Ljud uppstår.
Du verkar ha lagt slinga på fel avstånd då klipparen dönar in i bl.a stentrappan.
 
E etompau skrev:
Tycker inte det låter något onormalt. Det är en maskin med motorer och rörliga delar. Ljud uppstår.
Du verkar ha lagt slinga på fel avstånd då klipparen dönar in i bl.a stentrappan.
Då tror jag inte du uppfattar ljuden. Så här låter inte ens min grannes MEEC från Jula för 6000 spänn och det irriterar mig för det är en premiummaskin. Har lokaliserat ljudet nu till löst framhjul där det fäster i kroppen. Man kan ljucka det in/ut säkert 3 mm på ena sidan medan andra är helt fast.

Den dunsar in på diverse ställen än pga att jag installerat den denna säsong och jag flyttar kabel så snart jag uppfattar det. Det finns dock krocksensor av en anledning.. OT från min fråga.
 
Men hade du följt installationsanvisningarna hade du sluppit efterjustera;)

Jag hör ditt klonk och är det framhjulet så är det lätt fixat troligen.
 
G GordonE skrev:
Det funkar fint. Jag har sådana till min 330X.
Lika bra att bekräfta att det fungerar! Driftsatt klipparen och det funkar perfekt!
 
Har min 310 (2018) satt på klippning mellan 7-22. Men redan nu vid 20-tiden så har den kört in och laddar och säger ”daglig gräns uppnådd”. Den skulle ju hinna ladda till runt 21 och klippa en sväng till men har nu bara kört 13h idag. Har förstått den ska gå 16h och vila 8 som max. Bugg?
 
Bricco Bricco skrev:
Har min 310 (2018) satt på klippning mellan 7-22. Men redan nu vid 20-tiden så har den kört in och laddar och säger ”daglig gräns uppnådd”. Den skulle ju hinna ladda till runt 21 och klippa en sväng till men har nu bara kört 13h idag. Har förstått den ska gå 16h och vila 8 som max. Bugg?
Spontant skulle jag säga att du valt en gravt underdimensionerad klippare om du måste ha den igång mellan 7 - 22 för att hålla ordning på gräsmattan. Du behöver en klippare med väsentligt högre kapacitet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Spontant skulle jag säga att du valt en gravt underdimensionerad klippare om du måste ha den igång mellan 7 - 22 för att hålla ordning på gräsmattan. Du behöver en klippare med väsentligt högre kapacitet.
Det var inte min fråga. Min gräsyta är 700kvm så kapacitet finns. Jag testar vilodag en period som vissa föreslår för att ge gräset återhämtning men kommer inte upp i den tiden maskinen är specad att köra per dag. Rekommenderad körtid per dag för en 310 på 750kvm med 2d paus är 17h per dag. Börjar misstänkte den kör kortare maxtid när det är varmt ute men kan inte hitta info om det.

21djrb9.png

30mb7fb.png
 
Redigerat:
Har sett lite frågor om placering av laddstation under altan/trädäck och jag tänkte bara lägga upp hur jag gjort. Fungerar klockrent. Inställning att backa 200 cm och alltid följa guide. Laddstationens signal är inställd på max.
 
  • Teknisk ritning av en laddstation placerad under ett trädäck med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.