Så, hur får jag bort dem? Jag vill inta ha kvar dom. Vad är det som gäller, ogräsmedel? vertikalskärare? jordfräs?
 
Hur mycket rör det sig om? Själv plockar jag klövern för hand så fort det dyker upp.
Tidigare har stroller kombi + funkat men ja tror de gjort om receptet så den biter inte längre.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Hur mycket rör det sig om? Själv plockar jag klövern för hand så fort det dyker upp.
Tidigare har stroller kombi + funkat men ja tror de gjort om receptet så den biter inte längre.
kanske runt 3*7 meter stort område + vissa fläckar
 
BirgitS
Gödsla mer. Klöver kan binda kväve från luften så den behöver inget kväve i marken så om man gödslar så att gräset får mer kväve brukar det kunna konkurrera bättre med klövern.
 
  • Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
Det kommer inte helst försvinna med annat än ogräsmedel. Inget finns just nu på svenska marknaden. Man får importera (och bryta mot lagen).
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Stroller Kombi-gödsel ska tydligen vara magiskt mot klöver.
 
A
Stroller Kombi-gödsel:
Enl. Kemikalieinspektionen
Utfasningsinformation
Försäljningsförbud fr.o.m 2010-05-01
Återförsäljningsförbud fr.o.m 2013-01-01
 
Så inget som direkt biter mot det... Antar att jag får vertikalskära, så lite frön och hejja på gräset :D
 
  • Gilla
Menu och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gödsla mer. Klöver kan binda kväve från luften så den behöver inget kväve i marken så om man gödslar så att gräset får mer kväve brukar det kunna konkurrera bättre med klövern.
Det är väl bara rödklöver som är kvävefixerande?

Själv kallar jag min humlepollinerade klöveräng för ett "akvarium" eller "lägereld", det är så harmoniskt att sitta med morgonkaffet och titta på när humlorna jobbar, själv lägger jag inte ner en droppe energi på något så oviktigt som en gräsmatta.;)
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att klöverblommor är ett fint inslag i en gräsmatta. Förstår mig inte riktigt på dem som anstränger sig för att få "den perfekta gräsmattan", för att i nästa stund klaga över att bönderna bara skapar monokulturer..
 
  • Gilla
Menu och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår mig inte på folk som ena stunden pillar med sina rosor och rensar i rabatter, för att sedan gnälla över att andra intresserar sig för plantor av gräsform ..
 
  • Gilla
Eminoq och 8 till
  • Laddar…
F
P Polyene skrev:
Jag tycker att klöverblommor är ett fint inslag i en gräsmatta. Förstår mig inte riktigt på dem som anstränger sig för att få "den perfekta gräsmattan", för att i nästa stund klaga över att bönderna bara skapar monokulturer..
Jag förstår mig inte riktigt på dom som har synpunkter på att nån vill ha en prydlig gräsmatta. Det finns inget vackrare än en prydlig och välskött golfbana i morgondis och dagg i gräset.
 
  • Gilla
DrK och 5 till
  • Laddar…
Jag köpte en vertikalskärare med mossrivare, använde mossrivaren och i princip alla klöver avlägsnades. Det tråkiga var att det inte fanns kvar så mycket gräsmatta så jag sådde lite nya frön och nu har det börjat växa gräs där all klöver fanns.
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.