Förbarmat mig lite över den sulsnéa hyveln som @Frustrator var tvungen att adoptera bort. Sidorna rostlösta o putsade, innerytorna rostlösta o målade, framknoppen svarvputsad o handtaget putsat för hand osså lite hårdvaxolja på det. Mässingsskruvarna putsade i svarven. Till helgen ska jag se om sulan kan bli plan i maskin nu är den ca 1mm konkav och orkar inte dra det för hand.

Renoverad hyvel med putsade mässingsskruvar och trähandtag, belagd med hårdvaxolja, på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad handhyvel med putsade sidor, målad insida, svarvad knopp och handtag behandlat med hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Förbarmat mig lite över den sulsnéa hyveln som @Frustrator var tvungen att adoptera bort. Sidorna rostlösta o putsade, innerytorna rostlösta o målade, framknoppen svarvputsad o handtaget putsat för hand osså lite hårdvaxolja på det. Mässingsskruvarna putsade i svarven. Till helgen ska jag se om sulan kan bli plan i maskin nu är den ca 1mm konkav och orkar inte dra det för hand.

[bild]

[bild]
Snyggt! Av ren nyfikenhet, vad för maskin har du tänkt använda för att plana sulan?
 
V vectrex skrev:
Snyggt! Av ren nyfikenhet, vad för maskin har du tänkt använda för att plana sulan?
En stationär bandslip med planad metallplatta bakom bandet, plattan är längre än hyveln. Vet inte hur det kommer gå men jag tror starkt på att ta det värsta där.
 
Jag har planat en Anchor nummer 3 putshyvel genom att gnida den på 80 korn sandpapper som jag hade limmat fast på en tjock glasskiva från en skrotad kyldisk. Det gick bra. Fast jag tror inte att det skulle fungera på en sådär lång hyvel.
Bandslipmaskinen är förmodligen användbar att ta det grövsta på men jag tror du får räkna med att ta det sista med plattfil av det kupiga slaget och använda märkfärg på en planskiva för att veta var du skall fila. Vill du ha riktigt plan yta kan du ju skava det sista:D
 
Ola C Ola C skrev:
1mm konkav och orkar inte dra det för hand.
Ajdå, vart den så illa sne? Ber om ursäkt.

Innan du tar bort en massa metall, du har mätt med grodan och stålet i, när du lägger tyngd på hyveln?

De där hyvlarna har ju en liten tendens att flexa när tryck appliceras. Framför allt de lite längre. (Vi behöver inte diskutera hur jag kom att inse detta..eller hur jag inte får tillbaka de 4h av mitt liv som slipades bort.. ;) )
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Lagat vår torktumlare. Köpte en begagnad Asko som la av halvvägs in i första programmet vi körde. Skruvade isär den och lyckades hitta överhettningsskydet som hade löst ut så det var enkelt fixat. Passade på att kolla fläkten när maskin ändå var öppen, den var helt igensatt med ludd så det var kanske inte så konstigt att överhettningsskydet löste. Nu ska den förhoppningsvis gå felfritt i några år.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ajdå, vart den så illa sne? Ber om ursäkt.

Innan du tar bort en massa metall, du har mätt med grodan och stålet i, när du lägger tyngd på hyveln?

De där hyvlarna har ju en liten tendens att flexa när tryck appliceras. Framför allt de lite längre. (Vi behöver inte diskutera hur jag kom att inse detta..eller hur jag inte får tillbaka de 4h av mitt liv som slipades bort.. ;) )
Lugnt, jag såg den som renoveringsobjekt så inga problem att meka lite:)

Ja den e sne med alla prylar på plats, har inte provat med tryck dock. Det mesta snea ser ut att vara bakersta 5cm så tror det ska va hyfsat lätt att plana den.
 
Ola C Ola C skrev:
En stationär bandslip med planad metallplatta bakom bandet, plattan är längre än hyveln. Vet inte hur det kommer gå men jag tror starkt på att ta det värsta där.
Jag har gjort liknande övningar på min 4 kW bandslip och det avverkar fort som satan och väldigt lätt att det tar ojämnt eftersom det är så svårt att få ett jämnt tryck. Har din maskin justerbar hastighet, annars skulle jag nog inte våga sätta en hyvelsula mot den?
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har gjort liknande övningar på min 4 kW bandslip och det avverkar fort som satan och väldigt lätt att det tar ojämnt eftersom det är så svårt att få ett jämnt tryck. Har din maskin justerbar hastighet, annars skulle jag nog inte våga sätta en hyvelsula mot den?
Vet inte, det är inte min maskin. @Daniel_N har maskinen din reglerbart varvtal?

Hmm...Nu fick jag nån idé om nån koordinatbordsliknande jigg:)
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Gör ni inte detta lite svårare än det behöver vara? ;)

Antingen ser ni tillfället att köpa en planslip eller så är det bara att bege sig till närmsta mekaniska verkstad så har du den antagligen planad och klar för lite fikabröd...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Gör ni inte detta lite svårare än det behöver vara? ;)

Antingen ser ni tillfället att köpa en planslip eller så är det bara att bege sig till närmsta mekaniska verkstad så har du den antagligen planad och klar för lite fikabröd...
Oh, den gamla klassiska fikabrödsmyten:)

Jag har en kompis med mekverkstad, hans bmi är tyvärr inte i skriande behov av fikabröd men han hjälper mig nog gärna ändå.

Det förefaller enkelt men uppspänningen känns rätt tidskrävande även om man har mekverkstad. Sidorna är inte 90 mot sulan så spänner man runt sidorna kommer man göra så hyveln bågnar.
 
Ola C Ola C skrev:
Oh, den gamla klassiska fikabrödsmyten:)

Jag har en kompis med mekverkstad, hans bmi är tyvärr inte i skriande behov av fikabröd men han hjälper mig nog gärna ändå.

Det förefaller enkelt men uppspänningen känns rätt tidskrävande även om man har mekverkstad. Sidorna är inte 90 mot sulan så spänner man runt sidorna kommer man göra så hyveln bågnar.
Ursäkta en total novis inom träbearbetning, men vilken betydelse har det för slutresultatet att sulan inte är perfekt plan?
 
Tja du vet den där scenen i raiders of the lost ark då de öppnar arken?
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ursäkta en total novis inom träbearbetning, men vilken betydelse har det för slutresultatet att sulan inte är perfekt plan?
Slutresultatet blir inte heller plant. Har du en kant du ska rikta inför limning kommer den bli konvex eller konkav.
 
Ola C Ola C skrev:
Slutresultatet blir inte heller plant. Har du en kant du ska rikta inför limning kommer den bli konvex eller konkav.
Borde inte det beror mer på själva hyvelstålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.