E erimos skrev:
Är det någon som kan/vill rapportera hur larmet betett sig vid skarpt inbrott samt hur larmcentralen agerat på larmet? Har fått för mig att larmcentralerna inte får larma polis hursomhelst utan bildverifiering tex.
Tveksamt om någon här har haft inbrott då larmet inte funnits så länge på den svenska marknaden.

Jag hoppar nog över larmcentral på mitt larm. Går larmet så har jag egna kameror installerade, ser jag sen att det är inbrott så ringer jag själv polisen.

Men det viktigaste för mig är iallafall att se till att eventuella tjuvar väljer något annat hus i grannskapet framför mitt.

Göra saker och ting besvärligt för tjuvar.

Dvs synliga skyltar, utomhussiren placerad högt, förstärkta källarfönster etc
 
E erimos skrev:
Är det någon som kan/vill rapportera hur larmet betett sig vid skarpt inbrott samt hur larmcentralen agerat på larmet? Har fått för mig att larmcentralerna inte får larma polis hursomhelst utan bildverifiering tex.
Inte med Ajax, men det är ingen skillnad mot vilket annat system som helst egentligen.
De flesta larmcentraler rapporterar (hänger så klart på vilken åtgärdsinstruktion man valt) så kallat verifierat larm (även kallat a-larm) till berörd LKC hos polisen.
Sedan hänger det så klart på vilka resurser de har ute för tillfället. I Stockholmsområdet har bostadsinbrott varit prioriterade ett tag nu och polisen har faktiskt ryckt ut på det mesta som jag känner till.

Verifierat larm / a-larm är när två olika detektorer löser ut.

Det här med bildverifiering är något som säljarna på de två största hemlarmsfirmorna mantrar ut, men har man sett de urusla stillbilderna de får in i QVGA eller i bästa fall VGA upplösning kan man undra vad bilderna gör för nytta.
Ska vara rena lyckträffen för att se tex rök på en sån dålig bild
 
E
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Inte med Ajax, men det är ingen skillnad mot vilket annat system som helst egentligen.
De flesta larmcentraler rapporterar (hänger så klart på vilken åtgärdsinstruktion man valt) så kallat verifierat larm (även kallat a-larm) till berörd LKC hos polisen.
Sedan hänger det så klart på vilka resurser de har ute för tillfället. I Stockholmsområdet har bostadsinbrott varit prioriterade ett tag nu och polisen har faktiskt ryckt ut på det mesta som jag känner till.

Verifierat larm / a-larm är när två olika detektorer löser ut.

Det här med bildverifiering är något som säljarna på de två största hemlarmsfirmorna mantrar ut, men har man sett de urusla stillbilderna de får in i QVGA eller i bästa fall VGA upplösning kan man undra vad bilderna gör för nytta.
Ska vara rena lyckträffen för att se tex rök på en sån dålig bild
Tack, ja det är ju ungefär detta jag undrar över. Frågan blev aktuell eftersom en bekant nyligen haft inbrott och jag fick lite mer insyn i processen. Han har ett larm från en av de två stora och de kallade på polis efter att ha verifierat larmet med bild och telefonkontakt med husets ägare.

Ska man placera detektorer så att man har redundans vid troliga ingångar? För att få så snabbt verifierat larm som möjligt.

Har förstått att bildkvaliteten är usel iaf.
 
E erimos skrev:
Tack, ja det är ju ungefär detta jag undrar över. Frågan blev aktuell eftersom en bekant nyligen haft inbrott och jag fick lite mer insyn i processen. Han har ett larm från en av de två stora och de kallade på polis efter att ha verifierat larmet med bild och telefonkontakt med husets ägare.

Ska man placera detektorer så att man har redundans vid troliga ingångar? För att få så snabbt verifierat larm som möjligt.

Har förstått att bildkvaliteten är usel iaf.
Jag brukar rekommendera att man har rörelsedetektorer i de rum där det är troligast att ett inbrott sker samt i centrala delar tex hall, korridor eller liknande där man passerar om man går från ett rum till ett annat.
Har man det tillsammans med någon form av skalskydd (magnetkontakter + ev glaskross) på de mest utsatta dörrar/fönster så ska det mycket till för att busen inte ska lyckas trigga 2 detektorer vid ett inbrott.

Sen kan det så klart variera massor från bostad till bostad.
 
A
Fungerar Ajax bra ihop med husdjur eller får man ofta falsklarm för att man har en katt som springer runt där hemma?
 
Den kan jag svara på som är gift med "crazy cat lady" och har 5st innekattar :crysmile:

Fick några falsklarm i början med en CombiProtect som tog diskbänken i köket. Tydligen ska katterna upp där så fort vi går hemifrån och det grejade den inte. Efter flytt av den detektorn har vi inte fått ett endaste falsklarm, trots att det totalt är 7 st MotionProtect/CombiProtect.

Ajax är på så vis driftsäkrare med katterna än Agility3-lammet som jag hade innan. Då var det nästan 1 larm/mån pga katterna (som då bara var 4 st) och med färre detektorer uppe.

Undviker man bara att ha detektorerna riktade mot saker som katterna hoppar upp/ned på. Så som köksbänkar, matbord, trappor etc är det riktigt driftsäkert
 
  • Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
Finns det nått datum när doorprotect plus kommer? Den som känner av vibrationer också
 
daneriks daneriks skrev:
Finns det nått datum när doorprotect plus kommer? Den som känner av vibrationer också
Den har kommit o går att beställa, men tyvärr bara i svart ännu :(
 
Finns det någon här som har tänkt på strålningsrisken i det här systemet?
Dom skriver själva att enheterna kan sitta 2km ifrån i en öppen yta samt att dom pingar enheterna var 12e sekund. För mig låter det mindre hälsosamt. Någon som vet något mer om detta?
 
Chaly
R Rower skrev:
Finns det någon här som har tänkt på strålningsrisken i det här systemet?
Dom skriver själva att enheterna kan sitta 2km ifrån i en öppen yta samt att dom pingar enheterna var 12e sekund. För mig låter det mindre hälsosamt. Någon som vet något mer om detta?
Kan inte påstå att jag vet särskilt mycket om detta men är inte särskilt orolig. En mobiltelefon pratar med masten och utbyter långt mer information på längre avstånd än 2 km och de är godkända.
Rörelsedetektorerna använder små cr123-batterier (litet platt) och de ska räcka några år (upp till 5 enl. Ajax), så energierna från dessa kan inte vara så stor.

En snabb koll på strålskyddsmyndighetens hemsida ger att referensvärden för det aktuella frekvensbandet är 4000 - 10000 mW/m2. Enligt datablad på detektor från Ajax är max effekt på radion 20 mW totalt.

Någon som kan mer om hur referensvärden förhåller sig till avgiven effekt kanske kan fylla i mer men för mig så låter det som detta larms vara eller icke vara i ens bostad knappt påverkar totala mängden radiostrålning bestående av mobiltelefoni, tv, radio, all sorts radiokommunikation på olika frekvenser, mm som man inte kan göra något åt.
 
  • Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
A
Om man ansluter en kamera till Ajax kan man då se till att en specifik användare (tex larmcentralen) kan endast se videoströmmen om larmet har gått?
 
CapsLock skrev:
Om man ansluter en kamera till Ajax kan man då se till att en specifik användare (tex larmcentralen) kan endast se videoströmmen om larmet har gått?
Nej, man kan bara sätta rättighet på/av till kamerorna.
En lösning som jag själv gjort är att koppla (känsliga) kameror med ett Ajax-relä så att kamerorna stängs av när larmet är frånkopplat o sedan sätts på när larmet kopplas till.
Då vet man med säkerhet att ingen kan titta när man är hemma.
 
richardtenggren
Det är med all säkerhet redan besvarat, men kan man ha flera zoner med Ajax? Så att garaget och huset är larmat för sig? :)

Vet inte hur många gånger jag svurit över att vi köpte Verisure bara några veckor innan Ajax kom till Sverige...
 
Sitter å filar lite på vad jag vill köpa. Ser att DoorProtect Plus har kommit nu om dock inte i alla färger ännu.

Jag funderar lite kring detta med magnetkontakter och IR. Kan man säga att:
Bästa IR: MotionProtect Plus eller CombiProtect?
Bästa Magnet: DoorProtect Plus?

Eller finns det någon situation som dessa är sämre än de andra?

En annan grej som jag grubblar på. Det här med Larmdekaler. Jag har en lokal larmfirma som är rätt stora i byggden. Men dom har garanterat lite högre pris och antagligen inte speciellt bra service emot mig som privatperson. Dom riktar sig mestadels mot företag. Men jag funderar på om inte de är värt att köpa startpaketet av larmfirman i stan och sedan resten av någon av återförsäljarna på nätet? Jag tänker lite så här. Buset lär väl respektera en dekal ifrån den lokala stora aktören än en okänd skylt från en nätbutik.

Hur resonerar ni andra kring detta?
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Den har kommit o går att beställa, men tyvärr bara i svart ännu :(
Erik, vet du när den vita beräknas komma in? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.