V vectrex skrev:
Riktigt snyggt!
Några frågor. Hur limmade du laminatet? Kontaktlim?

Hur böjde du 15mm kantlist runt en så pass tight hörnradie?
Laminatet är limmat med vanligt trälim efter tips från @Daniel_N skiva ovanvpå och under och lite clamping cauls. Funka hur bra som helst.

Kantlisterna är inte böjda, det är 4st kantlister, inte ens gerade i hörnen, du kan med lite fantasi se fogen/mötet på närbilden. I och med att jag kantlistar innan laminatet kan jag få en jämnbred listkant, innan laminatet kom på hade jag bara några mm kvar i hörnet.
Närbild av hörn på arbetsyta med limmade laminat och sammansatta kantlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick 2st hyvlar av min farmors gubbe som varit lite av en samlare av det mesta. En Rapier och en Stanley no3 som fått en liten uppfräschning. Härlig känsla o kunna återuppliva gamla vrak till användbara verktyg igen. Återstår bara att övningsköra med den (novis inom hyvlar). :D En gammal Stanley no3 hyvel delvis renoverad på en arbetsbänk med synlig rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerad Stanley no3 hyvel på ett träbord, skinande och klar för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joacimz och 8 till
  • Laddar…
Plockade av kuggkransen från cementblandaren som inte ännu är helt hundra:
41953197415_51e0eb2097_b.jpg

Den har en spricka som måste åtgärdas:
41953197315_e41087c938_b.jpg

Pinnsvetsade med OK48, ville inte riktigt gå att bygga på med material i toppen, är väl en fråga om skicklighet eller så behöver jag mindre pinnar så jag kan köra lägre ampere, eller nån annan typ av pinne som bygger mera material snabbare:
41953197365_baca24e6a8_b.jpg

Mne jag bytte till TIG och byggde på material, gick bättre i början men sen så började den bara spotta och fräsa.
28981056768_23d516d375_b.jpg

Och så skulle det svetsas på insidan:
28981056688_7e38e279cc_b.jpg

Orsaken till att det spottar och fräser med Tiggen tror jag....
42805158672_4bde3dec7b_b.jpg

Jag ska köra några pass till med OK48 tror jag...
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]
Ger upp för idag jag och frun.
Har ni krökt hörnbrädan närmast kameran, eller har ni bara köpt virke på Byggmax?

Eller är det kameran som luras?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nu skulle det sitta fint med en baxarsekt. Själv är det inte alls särskilt kul det här.
Oorganiserad verkstad, bord med verktyg och rörigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår försökte jag montera spånsugsfläkten ovnapå cyklonen men fick nog inse att trots denna är lättare än orginalfläkten så är den ändå för tung för mig att lyfta själv så det går att få den på plats. Väldigt motigt detta, just att få upp spånsugen på plats har varit det jobbigaste jag varit med om. Sånahära gånger man skulle vilja ha en kran i taket, ja och högre tak.

Suttit och funderat sedan gårdagen, har haft en massa olika planer.

1. Montera spånsugen på golvet och dra en slang mellan cyklonens topp. Ogillar den lösningen, blir inte lika effektivt och det krävs mycket mera utrymme den vägen.

2. Bygga en ram av trä eller svetsa från fyrkantsrör som jag kan montera hela spånsugen i med en inbyggd funktion som låter mig vinscha upp den i rätt höjd.

3. Plocka isär spånsugen och lyfta den på plats i delar. Jag lutar mot denna lösning just nu. Kommer kräva ett stadigt väggmontage dock.

Det är också ganska trångt och bökigt att få upp den så jag tror inte det skulle funka med två pers. Och jag vill ha en lösning som innebär jag kan plocka isär systemet själv om det behövs.
 
När jag skulle få upp min pelarborr på bänken så satte jag en krok i taket och sen ett litet kedjespel för 250kg. Funkade kanon
 
Idag sandpapper K80 i två timmar. Fy fan.
 
Jag har lyft både bandsåg på 250kg samt rikt/planhyvel på 400kg med hjälp av 1tons kedjespel fäst i hemmagjord ögla i limträbalken som bär upp taket på min bod. Båda har fungerat bra men kräver ju att man har några decimeters marginal mot taket vilket jag tolkar som att du inte har @DennisCA. Tror faktiskt jag frågade om tips om det i denna tråden.
 
Själv harvar jag vidare med mitt nya snickeri. Färdiggrävt (allt för hand). Och har ägnat gårdagen åt att bygga form för ett större L-stöd jag ska gjuta. Aldrig gjutit såhär avancerade saker förut och hoppas formen kommer hålla. Kommer gjuta i 2 omgångar.

Träform för gjutning av L-stöd i en grävd yta med mätlinjer och grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för gjutning av L-stöd, grävd mark och trädgårdsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd mark med träform för gjutning av L-stöd i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för gjutning av L-stöd, grävd mark och konstruktionsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta stöd kommer alltså inte bli en del av själva huset utan enbart ett L-stöd för att slippa slänta ut marken så mycket nedanför huset. Husets platta kommer hamna 30cm innanför detta stöd jag nu ska gjuta.
 
  • Gilla
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis blir det mer armering än den som finns med på bild?
 
M Magnus Larsson skrev:
När jag skulle få upp min pelarborr på bänken så satte jag en krok i taket och sen ett litet kedjespel för 250kg. Funkade kanon
Tyvärr har jag för lågt till tak (250cm) för att det ska funka. Höjden på hela cyklon+fläkten kommer bli så det är bara några centimeter mellan toppen av fläkten och taket.
 
@DennisCA
Bygg en fällbar ställning av reglar med vagnsbult som gångjärn. En ram uppe att montera fläkten i.
Då går den att resa upp nästan tätt mot taket. Säkra ställningen med snedsträvor och låt fläkten hänga där.
Skiss av en fällbar ställning för fläkt, med reglar, snedsträvor och en ram för fläktmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmontage avråder jag ifrån. Det blir hemska stomljud som hörs i hela huset.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Det skulle säkert funka men jag saknar rum på alla sidor för att kunna fälla upp den. På en sida är rummet för kort, på den andra sidan har jag flera hyllor fyllda med virke, så jag har bara ett litet hörn att bygga in allting i, Utrymmet är så tajt att det begränsar en avsevärt i vad man kan komma på för lösningar...

Jag vet om det med väggmontagets potentiella problem men tänkte jag kunde använda gummimattor för att dämpa vibrationerna, eller så när cyklonen väl på plats under fläkten så skruvar jag loss väggmontaget. Cyklonställningen är stadigt byggt och klarar enkelt stöda vikten av fläkten.

Alternativet är att bygga en helt ny ställning, där så bygger jag in biltema vinschen jag har (den monteras nära botten och remmen går över ett rör i toppen, så löser jag problemet med takhöjden) och fixar så fläkten kan bara kan åka upp och ner i ett spår i ramen, sen skruvas den fast när den är i rätt höjd. Men lägger jag jobb i en sådan design så är det väl lika bra jag plockar cyklonen ur min nuvarande ställning och monterar den hängandes från fläkten istället. Kanske lägger allting på hjul! Isåfall skulle jag satsa på en metallram, kanske från 40x40x1,5mm fyrkantsprofiler.

Blir bara så mycket ombyggande hela tiden, en idé efter en annan som inte funkade som tänkt och massa jobb i sjön, och material också som gått i spillo. :/ Väggmontagelösningen kräver minst materialåtgång.
 
Redigerat:
R roli skrev:
Förhoppningsvis blir det mer armering än den som finns med på bild?
Nej, fast jag gissar att du inte ser all armering som redan står utställd inne i formen. De som ligger på marken kommer jag naja fast i överkant på den stående armeringen när jag gjutit första omgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.