Tack för alla tips och lyckönskningar! Känns bra att ha lite support härifrån :)

Vår förhoppning är att kunna engagera barnen i bygget. Men det har hittills varit svårt att få dem att hålla intresset uppe under någon längre tid. Min fru har en bra idé om att barnen ska få dokumentera och fotografera bygget och lägga upp på en blogg. Vi vuxna kommer också lägga upp saker där när vi tycker det behövs, men att få lite avlastning där är inte heller dumt. Många vänner och bekanta som vill följa projektet, så vi har i princip lovat en blogg. Vi håller på att utforska olika sidor nu...

Annars så ligger jag i solen och försöker fylla i kunskapsluckor om VVS med läsning i "Teknikhandboken VVS 2018". Bra tips från många här på forumet.

Nästa vecka är min sista på jobbet. Sen startar 1 år ledigt!!! :cool:
 
  • Gilla
Mixar´n och 1 till
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
Vilket roligt projekt! Grattis till det, och jag gillar verkligen hur ni resonerar. Hoppas det löser sig med banker, så att ni inte kommer att ridas av ekonomiska bekymmer under bygget.
Det känns lite surt att ha synpunkter på ritningen, men jag kan inte undgå en fundering när det gäller toaletten i köket. Varför inte ha dörren till den i entren, istället? Jag är inte särskilt känslig, men i vissa kulturer skulle man aldrig ha toalett och matlagning i sådan närkontakt.
kashieda kashieda skrev:
När vi ritade på vår utbyggnad valde vi aktivt bort toalett-via-kök (liksom när vi tittade på andra hus).

Någon gång kommer en i familjen att ha magsjuka utan att de andra drabbats.
Toaletten vid köket ska bort så småningom. Vi har valt att inte göra så stora ingrepp på befintlig del i första skedet eftersom vi ska bo där under bygget. Prio ett är att få klart tillbyggnaden och vissa ingrepp på befintligt hus, enligt bygglovet, så vi kan få slutbevis och lägga om lånen m.m. När allt det är klart så kanske vi tar en paus i byggandet. Sen kommer fas 2.

Ser nu att jag aldrig la upp ritningarna på slutmålet för gamla delen, så här kommer den.
Bygglovsritning av entrévåning där toalett vid kök omvandlas till "walk in skafferi", med markerade förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygglovsritning:
Bygglovsritning av en planlösning för ett hus med markerat område för toalett omvandlad till skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toaletten blir ett "walk in skafferi". Ritningen stämmer inte riktigt här (än), vi behåller befintliga väggar. Det är svårt att göra ett större kök på ett vettigt sätt. Så då får skafferiet avlasta lite när det gäller köksförvaring. Vi ska försöka få det lite svalare, kanske ta in luft direkt utifrån. Vet inte ännu hur det fungerar ihop med FTX.
Sen river vi ett sovrum för att göra större hall och få mer förvaring.
 
Ser att ni tänker ta bort befintlig WC, vore det inte bra att ha en gästtoa i entrén då? Det blir väldigt långt till toa för gästerna om man sitter och äter middag. Även lite knepigt att inte komma åt övervåningens badrum från det största sovrummet?
 
  • Gilla
frhar och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ser att ni tänker ta bort befintlig WC, vore det inte bra att ha en gästtoa i entrén då? Det blir väldigt långt till toa för gästerna om man sitter och äter middag. Även lite knepigt att inte komma åt övervåningens badrum från det största sovrummet?
Bra poäng. Än har vi inte bestämt oss helt för vad vi gör med den befintliga toan. Men troligast är att vi prioriterar mer köksförvaring. Vi lagar ändå mat betydligt oftare än ville har gäster. Men en toa nära entrén hade ju varit bra...
På övervåningen tänker vi bara använda ett av sovrummen i taget. Vi ritade in det som två sovrum för att ha möjlighet att byta plats på sovrummet. Som vi tänker nu så blir det lilla sovrummet arbetsrum/allrum/yogarum. Det bästa hade såklart varit att komma åt toaletten från hallen. Men vi lyckades inte få till er bra lösning. Så det blev en kompromiss.
 
Tänker att det ni ritat som ett litet förråd blir en bra gästtoa, ni har ju ett riktigt badrum i samma plan, så ni behöver inte tänka på tillgängligheten.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Precis som @Anna_H skrivet skulle förrådet vara perfekt för en gästtoalett.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tänker att det ni ritat som ett litet förråd blir en bra gästtoa, ni har ju ett riktigt badrum i samma plan, så ni behöver inte tänka på tillgängligheten.
SysterNett SysterNett skrev:
Precis som @Anna_H skrivet skulle förrådet vara perfekt för en gästtoalett.
Bra idé. Men den delen har gjuten platta, så det blir nog för krångligt/dyrt att fixa avlopp där. Vi försöker hålla nere kostnaderna så mycket det går nu.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vilket roligt och spännande projekt!
Jag och min familj har precis gjort en liknande resa. Började dock med att leja bort det mesta, men sedan tog jag och min fru över arbetet under 8 månader på heltid. Mitt råd är att många saker tar mycket längre tid än vad man tror, speciellt om man måste lära sig. Som flera tipsat om, gör klart det viktigaste och arbeta smart. Sen kan det bli effektivare att göra vissa moment i flera rum, tex målning och spackling, då det behöver lite torktid och man slipper att rengöra eller skydda verktyg i omgångar. Det är även ganska slitigt att vara byggare, både mentalt och fysiskt, viktigt att ta lite pauser.
Ett annat tips är att bygga in toan på övervåningen, det är mycket trevligare att dela badrum ifall den delen är avskild. Jag har 2 tonårsdöttrar så jag byggde ett extra toalett på vår övervåning, det är guld värt i morgon rusningen!!
Passa på att köpa inredningsdelar när det är reor. Bauhaus brukar ha bra kampanjer som kan vara värda att titta på. Annars är Hornbach klart bäst när det gäller sortiment, pris och kunnande.
Försök att köpa det mesta på ett och samma ställe och spara kvittona, bra att ha ifall ni behöver byta eller reklamera, samt som avdrag vid ev försäljning.
Lycka till med projektet!!!
 
  • Gilla
villeg och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar saker falla på plats. Vi har fått klartecken från banken, ett bra upplägg och mycket bra bemötande. Kan rekommendera Handelsbanken i Lerum!

K-ritningar är färdiga. Firma för plattan är bokad. Vi gjuter i början av augusti, lite senare än vad vi planerat. Men är nog svårt att få det gjort tidigare. Det är inte helt bestämt hur mycket vi gör själva på arbetet med grunden, kanske köper vi material själva och påbörjar arbetet. Så får proffsen kontrollera och slutföra :)
 
Hämtade lite prylar från en auktion förra veckan också. En 3 meters fristående stege och fyra verktygslådor. Har haft en sån stege på inköpslistan länge, behövs en lång för att klara takhöjden på övervåningen. Lådorna hade också plåttäckta lock, så de klarar förhoppningsvis några år ute i regnet.
Lång fristående stege liggande mot en mörk trävägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En låda har frun bland odlingarna
Plåttäckt verktygslåda i en trädgård med växthus och grusgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En blir allmän förvaring
Verktygslådor med plåttäckta lock bredvid en fristående stege och en vagn med hjul i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ville barnen ha i kojan för att förvara "vapen"
Verktygslåda med hjul och plåttäckt lock i ett skjul med en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tänkte jag förvara verktyg i under bygget, den med hjul.
Öppen trälåda med texten "HERBE BYGG" på ett plåttäckt lock i ett halvtomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låg lite bonus-saker i lådorna också. 2 hultafors vattenpass, en fogsvans, 2kg fransk träskruv 1kg träskruv, expanderbultar och lite annat bra att ha.
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Nu har det börjat hända saker med grunden. Som jag har skrivit tidigare så hade vi berg ganska ytligt och körde på hydraulisk spräckning tidigare i somras. Närmast huset tog jag bort det sista med borrhammare och kilar. Blå markering är 60 cm under befintligt golv.
Byggarbetsplats med utsprängd grund nära en trävägg, blå markeringar och stenröse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete med bergspräckning, utmärkt med blå markering och stenar redo för bygg av mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schaktbotten utjämnad och paddad.
Utjämnad schaktbotten med berggrund, överbliven sten upplagd som mur och påbörjad dränering vid byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överbliven sten användes för att bygga en mur. På sikt ska vi jämna till baksidan av tomten och fixa gräsmatta. Såg väldigt pilligt ut att lägga pussel med stenar och grävmaskin.
Byggarbetsplats med utjämnad schaktbotten, stenmur och grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenmur byggd av överblivna stenar bredvid en röd container på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dränering påbörjad. Den kopplas in till det gamla husets dränering.
Vi hade en rulle dräneringsrör som blev över när vi för hand la ner extra dränering på framsidan förra året. Den passade vi på att lägga i en slinga för att kunna ventilera radon om det skulle behövas. En sak mindre att förvara :)
Förberedd grund med utlagda dräneringsrör och komprimerad makadam, grävmaskin i bakgrunden och markering för nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsområde med grävmaskin, schaktbotten och påbörjad dränering vid grundarbete på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makadam utlagt och komprimerat. Vid armeringsjärnet som sticker upp ligger rör för dagvatten. När vi sätter kantelementen så gräver vi fram öppningen och skarvar så det kommer i rätt läge för stupröret. Röret dras under plattan eftersom det blev så rakt och enkelt. En rak linje utan krökar som fortsätter hela vägen utefter befintligt hus.
Grundarbetsplats med kompaktmakadam, en grävmaskin, schaktad jord och en stenmur nära röda fraktcontainrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utjämnad schaktbotten med makadam framför en grävmaskin och svart skjul, armeringsjärn synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Måste vara härligt när det börjar ta form. Antar att mycket kommer att hända fort nu?
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Måste vara härligt när det börjar ta form. Antar att mycket kommer att hända fort nu?
Jo det känns alltid bra när det händer saker. Det kommer tyvärr ta 2-3 veckor innan jobbet med platta fortsätter, pga semestertider.
Sen ska det gamla taket göras om en hel del, vilket blev krångligare än vi tänkt oss. Måste t.ex. in limträstolpar i befintliga väggar för att klara nya sedumtaket. Vi kommer försöka ta in extrahjälp så den biten går lite snabbare.
Först när det är klart reser vi hela stommen till nya delen.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Köpte ett parti bandad spik på auktion, ca 30 tusen st. Annars är det mest bad och sol i värmen.
En skottkärra full med flera buntar av bandad spik och en kartong bredvid på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ritat lite i Sketchup för att få koll på hur detaljer med stomme och takbalkar ska se ut. Ganska roligt när man får kläm på verktyget. Tänker att det underlättar när jag behöver diskutera med de som kan, se var man enklast drar ventilationsrör m.m. Sen tänker jag att jag skriver ut väggsektioner med alla mått så man slipper tänka så mycket när det ska spikas. Förmodligen överarbetat, men jag gör hellre felen i datorn...
3D-modell av en byggnadsstomme och takbalkar ritad i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell i SketchUp som visar stommen och takbalkarna till en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och med befintlig del
3D-modell av en trästomme och takbalkar designad i SketchUp för byggplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Har börjat förbereda lite för plattan. Förhoppningsvis kan arbetet med form och VVS som ska ner i plattan börja snart nu när folk snart är klara med semestrar.

All panel i hörnet och ytterdörr kommer så småningom försvinna. Men börjar med att ta bort så mycket så att plattan kommer på plats, golvet ska hamna ungefär vid nedre kant på ytterdörrens karm.
Förberedelseområde för betongplatta med avlägsnad panel, en temporär dörr och material på marken vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse av grund med borttagen panel och markerade nivåer för platta, verktyg på grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte ett multiverktyg för ett tag sen och det passar väldigt bra till detta (y). Har inte riktigt förstått vad de ska vara bra till, men nu gör jag det.
Multiverktyg och träbit på grus nära en byggnads grund där förberedelse för en betongplatta pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stupröret ska också bort så småningom. Gör en temporär omkoppling till den nya positionen. Hittade ett flexirör på Biltema för ett tag sen som jag tänkte skulle passa bra till ändamålet. Vet inte hur jag skulle löst det utan det. Ibland har man tur...
Hörn av ett hus med synlig grund och ytterdörr, verktyg och material på grusunderlag inför plattläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexirör och en brun avloppsrörsböj ligger på ett grusunderlag bredvid en kartong från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temporär omkoppling av stuprör med svart flexirör och ny brun anslutning mot grått grus nära trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.