hsd
Nio år är max, de byts ofta lite tidigare
Efter bytet ska en viss andel kontrolleras i testbänk för verifikation att de håller sig inom den godkända felvisningen
 
  • Gilla
sdb75
  • Laddar…
Den kanske är nyare. Står att den är provad 2012 iaf.

Vattenmätare med en etikett märkt "provad 2012" monterad på blåa rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I förgrunden, en grå säkerhetsventil märkt "Provad 08 12", monterad på ett blått rör, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
Där uppe står det SPX och sedan 1989. Kan det vara årtalet den är tillverkad tro? Eller står det för något annat?
 
Låter ju sannolikt, såg det inte ens :)
 
Det kan mycket väl vara en äldre mätare. Jag kommer inte ihåg årtalen exakt just nu, kan kolla på det måndag om någon är intresserad men kravet är att den ska kontrollmätas i testbänk efter 10 år, därefter har jag för mig att den ska kontrolleras igen vart 5e år. Om jag inte minns helt fel finns det sedan ingen längre tid för hur pass länge man kan använda mätaren så länge man kontrollerar den med jämna intervall
 
hsd
Efter bytet hioos konsument testas en viss andel och efter möjlig klagomålstid renoveras mätarna genom att hela mätarverket och backventiler byts i mässingshöljet som har ommålats
 
Lite skumt att anslutningarna inte är plomberade.
 
M Myckling skrev:
VA-bolaget i min kommun har i dagarna skickat ut information om att de kommer byta ut vattenmätarna till fjärravlästa mätare. I samband med detta utskick ställer de ett antal krav på hur mätarplatsen ska se ut för att de ska göra detta byte och underförstått kräver det att man tvingas anpassa mätarplatsen enligt dessa krav. Bla skriver de:

"Om mätarplatsen saknar konsol, avstängningsventiler eller sitter på en svåråtkomlig plats behöver du åtgärda bristerna."

I samma skrivelse bifogas en ritning som visar att mätaren ska sitta mellan 50-100 cm ovan golv.

Vår mätare sitter monterad under varmvattenberedaren i det utrymme som finns där, inkommande vatten genom golvet. Kan detta räknas som svåråtkomligt och kan de isåfall tvinga oss att flytta på mätaren? Det skulle betyda rätt omfattande ombyggnad i vår nyrenoverade tvättstuga.
Om mätaren är lättåtkomlig är det inget att oroa sig över.
 
N
stefancrs stefancrs skrev:
Den kanske är nyare. Står att den är provad 2012 iaf.

[bild] [bild]
Eller december 2008...
 
Hm
 
Det beror på.
Ibland har den aktuelle beslutsfattaren fog för sitt beslut och kan anföra adekvata motiv.
Stundom har densamme haft en tråkig barndom.
/Ömsesidig respekt är en bristvara - prestige finns i överflöd/
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
INFO 11:1 - Regler om kontroll av vatten- och värmemätare:
[länk]
Läst igenom. De skall alltså göra prov på 20% av mätarna med 10 års mellanrum, för att verifiera att de fortfarande mäter rätt. Står inget om utbyte utan bara kontroll. Dt betyder att det kan ta upp till 50 år innan de kontrollerar en specifik mätare.

Känns fullständigt orimligt att man skulle byta mätare var 10:e år ( som vissa skriver ) och det finns inte heller något stöd i regelverket för det. Den kommun som i förväg byter ut mätare som fortfarande är fullt OK begår nog grova fel. Jag tvivlar dock på att det finns någon kommun som gör det, utan de byten som skett inom 10 år beror nog på byte av mätartyp, tex till fjärravlästa eller för att man råkat på med samma mätare igen vid 10-års kontrollen. Vid kontroll monteras vanligen en ny mätare, och den gamla renoveras och hamnar så småningom i en annan fastighet.
 
Martin_B
"Hur ofta byts mätaren?


Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek qn 2,5). Större mätare byts vart femte år. Ett slumpmässigt urval av mätarna skickas iväg för kontroll av oberoende företag.


Från och med den 7 juni 2017 monterar Kalmar Vatten digitala fjärravlästa vattenmätare vid byte.


När det är dags för mätarbyte kontaktar vi dig i god tid. Om tiden du har fått inte passar kan du alltid kontakta oss så byter vi till en annan tid som passar dig."


Källa: https://kalmarvatten.se/kundservice/faq/matarfragor/hur-ofta-byts-mataren
 
Martin_B
Det vanligaste jag brukar höra är dock att man byter var 7:e år... kanske bör tilläggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.