Jag förstår att vad VA-bolaget menar. Jag har inte den aktuella ventilen utan reagerade bara på det som står i deras info.
 
Konsol och ventiler är fastighetsägarens.
De krävs av vattenbolaget för att man ska få ansluta sig till det kommunala nätet. Mätarägaren behöver använda de för att kunna serva och byta mätaren.

Om jag hade champagneventiler hemma så hade jag velat byta de ändå.
Får man en läcka i huset eller behöver göra service i vattensystemet så behöver man ändå använda de.
En jag känner som har såna ventiler har inte fått sin mätare bytt eller kalibrerad sedan byggåret.
 
Claes Sörmland
Idag var en av kommunens entreprenörer här och skulle byta vattenmätaren till en fjärravläst variant. Men han ville inte byta eftersom konsolen inte var rätt utformad. Huset har en konsol som består av två galvade T-formade stål skruvade i väggen och krampor. Det har aldrig varit någon diskussion om denna konsol tidigare från kommunens sida och man har regelbundet bytt vattenmätare. Konsolen monterades 2005.

Googling ger att kommunen önskar en annan typ av mätarkonsol. De hänvisar på sin hemsida till att vattenmätarplatsen ska vara godkänd enligt ABVA (Allmänna bestämmelser för brukande av kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning). De uppger att mätarkonsolen ska se ut på följande sätt (ja, de hänvisar till denna bild):

Schematisk illustration av en vattenmätarkonsol med avstängningsventiler och en skjutbar kopplingshylsa.

Men när jag läser ABVA som kommunfullmäktige har antagit finns inga krav på någon särskild konsoltyp. Ordet konsol förekommer endast i en bild (den ovan) men ingen referens ges i texten till bilden.

Så har kommunen lagstöd för att kräva att jag ska bygga om min mätarplats som de tills nu har godkänt?
 
Konsol är bara en benämning på en bärande del. Jag hittar heller inget i ABVA som pekar på någon specifik konsol så kommunen har fel.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Mikael_L
M Myckling skrev:
"Har du en avstängningsventil LK 580, LK581 eller LK582 ska den bytas av våtrumsbehörig fackman innan vi kan utföra byte av vattenmätare.

Vattenskador som följd
Det händer att avstängningsventilens rattar släpper från sina fästen med svåra vattenskador som följd. Om ratten lossnar finns även risk att skadas av såväl ratten som av det trycksatta vattnet. Tillverkningen av LK 580 har sedan länge upphört och är inte längre godkänd. LK 580 är omtalad som ”Champagnekorken”.

Fastighetsägare rekommenderas byta ventil
I samband med byte av vattenmätare har vi förbjudit våra montörer att röra dessa avstängningsventiler. Vi rekommenderar fastighetsägare som har denna typ av avstängningsventiler installerade i sin fastighet att byta ut dessa."

VA-bolaget tycker alltså istället att någon annan (med mindre erfarenhet?) ska byta dessa ventiler för att de själva ska slippa. Att andra riskerar att skadas tycker de alltså är helt ok?
Precis så.
Och många (kanske alla) VA-bolag vägrar att röra dessa ventiler, dvs byta mätare när det sitter sådana.
(Öknamnet ”Champagnekorken” är mycket illustrativt över hur det blir när katastrofen inträffar ;))

Och för den som undrar hur ventilerna ser ut:
https://www.helsingevatten.se/service/vattenmatare/harduenlk580konsol.4.ddd74f213cf5d75b30bf0.html
https://roslagsvatten.se/knivsta/opalitlig-avstangningsventil-lk580/905

(2)%20(2)%20DSC_0073.jpg

LK-small1.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.