Martin_B
I praktiken kan det säkert betyda att gamla mätare far runt i sådär 50 år, men för fastighetsägarna blir det ju oavsett ett byte misstänker jag, eftersom även om mätaren kontrolleras och innanmätet byts ut, så lär montörerna inte göra så att de pockar ner mätaren, åker iväg med den, och kommer tillbaka ett par dagar senare med en renoverad och kontrollerad mätare. Utan kunden får naturligtvis en "ny" mätare med en gång, må den vara splitter ny eller endast renoverad/kontrollerad.
 
Tillbaka till grundfrågan.
VA-bolaget kan nog vägra att byta din mätare om inte anläggningen uppfyller kraven.
Att anläggningen uppfyller kraven så att mätaren kan bytas är en del av det kontrakt som följer med VA-leveransen, dvs ditt avtal med bolaget om att de ska leverera vatten. Där står tex att VA-bolaget ska ges tillträde till mätaren för underhåll och byte.

Hur anläggningen bedöms brukar sen tillämpas olika strikt, för det är såklart människor av kött och blod som är hos kunderna och ser hur krångligt det kan bli att rätta till.

Men i slutänden handlar det om ett kontrakt mellan kunden och bolaget, att VA-bolaget har ett arbetsgivaransvar för de som ska utföra jobbet, samt att man riskerar skador i kundens anläggning om tex avstängningskranar, konsoler eller golvbrunnar inte finns/fungerar.
 
Hur funkar dessa digitala mätare? Behöver inte dom ström för att kunna fungera? Dom ska väl skicka iväg värden tillbaka till VA-bolaget på något sätt också. Går de över radio då? Eller hur fungerar dessa rent tekniskt? Blev lite nyfiken för jag har fortfarande den gamla mätaren i mitt hus.
 
  • Gilla
Kendobendo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I dom digitala sitter det batteri som håller upp till 16år, det är ultraljudsmätare, sänder via ”radio” mottagaren kan vara en bit bort, signalen brukar vara krypterad, den kan larma för läckage, backflöde, om den blir tom på vatten mm.

Här är info om en av tillverkarna och deras vattenmätare,
[länk]
Bra mätare och bra video som förklarar mätarens funktion i länken ovan. Fast onödig överdrift i brochyren att den mäter: "ända ner till sista droppen!". Alla mätare har en naturlig (mekaniska) eller inprogrammerad "cut-off" vid låga flöden, i det fallet 2 l/h eller c:a 3 cl/min. Det blir några droppar det om man ligger strax under :)
 
Jag hade samma funderingar när min mätare skulle bytas. Det stod nått om att det skulle vara fritt framför och ovan vissa avstånd mm. Min mätare har en del rör och annat bråte i närheten men absolut inget som orsakar markant merarbete. Mätaren byttes utan ett ont ord.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Maria T
hsd hsd skrev:
Nio år är max, de byts ofta lite tidigare
Efter bytet ska en viss andel kontrolleras i testbänk för verifikation att de håller sig inom den godkända felvisningen
???? Vårt hus uppfördes i februari 2001, alltså inne på det artonde året och vår vattenmätare (mycket lättillgängligt placerad, horisontalt) har aldrig blivit utbytt.
 
Maria T Maria T skrev:
???? Vårt hus uppfördes i februari 2001, alltså inne på det artonde året och vår vattenmätare (mycket lättillgängligt placerad, horisontalt) har aldrig blivit utbytt.
Får ni någon räkning då?
 
hsd
Spara 3 års avgifter, mer får inte debiteras retroaktivt, så Ni kan betala när felet uppdagats
 
Maria T
Maria T Maria T skrev:
???? Vårt hus uppfördes i februari 2001, alltså inne på det artonde året och vår vattenmätare (mycket lättillgängligt placerad, horisontalt) har aldrig blivit utbytt.
Ja, varje kvartal som sig bör. Läser själv av mätaren en gång per år, enligt uppmaning från Stockholm vatten.
 
Maria T Maria T skrev:
Ja, varje kvartal som sig bör. Läser själv av mätaren en gång per år, enligt uppmaning från Stockholm vatten.

Med jämna intervaller hämtar vi in vattenmätarna för att kontrollera att de fungerar som de ska.
Vi kallar det för revisionsbyten och det görs vart tionde år för mindre vattenmätare (småförbrukare). Hur ofta mätarna ska bytas styrs av lagstiftning.”

http://www.stockholmvattenochavfall...nmatare-och-avlasning/#!/byte-av-vattenmatare
 
Hej,

VA-bolaget i Malmö, VA-Syd, ställde samma/liknande krav till oss när det var dags för mätarbyte.
Jag pratade med deras servicechef som hävdade arbetsmiljö för deras montörer, men det menade jag att det inte var vårt (husägarnas) problem. Vill de förbättra arbetsmiljön får de väl stå för kostnaden var då mitt svar.

Utöver det så menade han att man i gamla dagar ibland jordade strömkabler via vattenrören och därför kunde det potentiellt vara en fara om konsollen inte satt där. Han hänvisade då till starkströmsföreskrifterna från 1988.
Kontrollerade detta med en erfaren elingenjör som svarade att visst kan det vara så, men då kan man bara potentialutjämna genom att ta en vanlig startkabel och klämma fast på röret på bägge sidor om ventilen, så är det löst. Han påpekade då också att om VA-Syd hänvisade till starkströmsföreskrifterna från 1988 och mätarbyte görs vart tionde år, så har VA-Syd vid de två senaste bytena varit före detta byte inte följt sina egna regler.

Det hela drog ut på tiden och när de slutligen ville boka tid igen så frågade jag på nytt vad som gäller och då visade det sig att kravet om konsoll var borttaget och när de väl bytte ventilen så tog det 5 minuter utan att montören potentialutjämnade.

Stå på dig. Det kan inte vara på husägarnas ansvar och kostnad att förbättra arbetsmiljön för VA-bolagets montörer.
 
Kraven bör rimligen gälla vid mer omfattande renovering och nybyggnad.
Inte justering av befintlig oförändrade platser.
Jag har full förståelse för att man ställer krav på saker i en byggnad som rör säkerhet och arbetsskydd etc.
 
Tack för svar Sciron och Huddingebo. Nu har ju inte bolaget bokat tid ännu för mätarbytet och mycket av de svar jag fått tyder på att det inte blir några problem med bytet.

Men på tal om deras arbetsmiljöansvar så hittade jag denna text i anslutning till informationen om mätarbytet:


"Har du en avstängningsventil LK 580, LK581 eller LK582 ska den bytas av våtrumsbehörig fackman innan vi kan utföra byte av vattenmätare.

Vattenskador som följd
Det händer att avstängningsventilens rattar släpper från sina fästen med svåra vattenskador som följd. Om ratten lossnar finns även risk att skadas av såväl ratten som av det trycksatta vattnet. Tillverkningen av LK 580 har sedan länge upphört och är inte längre godkänd. LK 580 är omtalad som ”Champagnekorken”.

Fastighetsägare rekommenderas byta ventil
I samband med byte av vattenmätare har vi förbjudit våra montörer att röra dessa avstängningsventiler. Vi rekommenderar fastighetsägare som har denna typ av avstängningsventiler installerade i sin fastighet att byta ut dessa."

VA-bolaget tycker alltså istället att någon annan (med mindre erfarenhet?) ska byta dessa ventiler för att de själva ska slippa. Att andra riskerar att skadas tycker de alltså är helt ok?
 
Det VAbolaget menar är att fastighetsägaren ska tillse att dessa byts innan mätarbyte, hur ventilerna byts bryr sig inte VAbolaget sig om,
om det är fastighetsägaren själv som byter dom, eller om fastighetsägaren tar in en VVSfirma.

Tänk bara på att serviceventilen ute i gatan normalt inte får manövreras av någon annan än VAbolagets personal. VAbolagen tar normalt inte betalt för att manövrera dessa i samband med byta av delar innan vattenmätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.