Tack alla för era råd! Fortsätt gärna, har inte bråttom med altanen längre, hade velat ha den klar inför en fest nästa helg men nu har jag ordnat en mysig plats på en bergssluttning i skogen så jag kan gott planera mer innan jag börjar :)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om det är berg och plant och stabilt så hade jag bara ställt stolparna i sådana här, eventuellt en betongplatta under.
[bild]
Vad är det och var hittar man sånna? :)
 
BönhusReno Flintlockwood skrev:
Vad är det och var hittar man sånna? :)
Någon slags plint för oss som inte behöver gräva, använde ett par sådana när jag byggde ut altanen, finns på Hornbach.
En träplint monterad i en grå betongplatta på ett grusunderlag, använd för att bygga en altan utan grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BönhusReno
  • Laddar…
F
Varför krångla med kemankare? Jag byggde vår altan på landet och borrade då för ett 30-tal stolpskor. Ingen är fastsatt med kemankare. Har för mig att jag borrade med 20 mm borr.
 
  • Gilla
CHBOR
  • Laddar…
F
F Frågan skrev:
Varför krångla med kemankare? Jag byggde vår altan på landet och borrade då för ett 30-tal stolpskor. Ingen är fastsatt med kemankare. Har för mig att jag borrade med 20 mm borr.
Vad har du satt fast dom med då, silvertejp?
 
  • Gilla
BönhusReno
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Någon slags plint för oss som inte behöver gräva, använde ett par sådana när jag byggde ut altanen, finns på Hornbach.
[bild]
Hittat! Fundamentplint heter det tydligen! Såg ju sjukt smidigt ut. Ska kika på det!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
F
Stickan56 Stickan56 skrev:
Här är ett smidigare alternativ till kemankare.
Lättarbetat och sitter som berget i berget.
[länk]

Stickan
På vilket sätt är det ett smidigare alternativ än 2-komponents ankarmassa som blandas direkt i pipen? En pip som fö faktiskt passar helt utmärkt i ett borrat hål.

Med risk för att jag inte fattar ett skit så skulle jag tom vilja påstå att det ser ganska avigt och osmidigt ut.
 
Den kanske enda nackdel med ankarmassa är att det går så jäkla fort med härdningen, speciellt om det är varmt ute. Skall man sätta ett antal stolpskor är det bra om samtliga är vridna rätt och i lod mm. Varje gång man använder ankarmassa så går det dessutom ett munstycke, därför vill man inte sätta enstaka fästen. Har man en cementbaserad massa är härdningstiden lite långsammare och man hinner kontrollera placering, riktning, lutning mm.
Men med ankarmassa kan man snabbare fortsätta med sitt bygge. Finns med andra ord både för och nackdelar med båda alternativen....
 
Stickan56
F fsn skrev:
På vilket sätt är det ett smidigare alternativ än 2-komponents ankarmassa som blandas direkt i pipen? En pip som fö faktiskt passar helt utmärkt i ett borrat hål.

Med risk för att jag inte fattar ett skit så skulle jag tom vilja påstå att det ser ganska avigt och osmidigt ut.
Du behöver inte en så avancerad produkt för att fästa stolpskor.

Betongspackel blandar du pulver med vatten i den mängd du behöver.

Jämför med

Stickan
 
F
R roli skrev:
Den kanske enda nackdel med ankarmassa är att det går så jäkla fort med härdningen, speciellt om det är varmt ute. Skall man sätta ett antal stolpskor är det bra om samtliga är vridna rätt och i lod mm. Varje gång man använder ankarmassa så går det dessutom ett munstycke, därför vill man inte sätta enstaka fästen. Har man en cementbaserad massa är härdningstiden lite långsammare och man hinner kontrollera placering, riktning, lutning mm.
Men med ankarmassa kan man snabbare fortsätta med sitt bygge. Finns med andra ord både för och nackdelar med båda alternativen....
Den begåvade altanbyggaren lodar upp sina balkskor med en gemensam regel. Jag har extremt svårt att se problemet.
 
F
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du behöver inte en så avancerad produkt för att fästa stolpskor.

Betongspackel blandar du pulver med vatten i den mängd du behöver.

Jämför med
[media]
Stickan
Avancerad? Allt förpackat färdigt i en tub och trycka på ett handtag så är det blandat och klart. Varför kladda med en sämre produkt man får blanda själv och försöka få ner i hålet med när man kan köpa en tub färdigt för en dryg hundring?

Vill man kladda kan man lika gärna blande en cement-slush, har provat båda och det funkar bra vilket som men ankarmassa är jäkligt smidigt. Finns inget avancerat med den, faktum är att det är väl ett perfekt exempel på när ankarmassa är rätt produkt.
 
F fsn skrev:
Den begåvade altanbyggaren lodar upp sina balkskor med en gemensam regel. Jag har extremt svårt att se problemet.
Den lösningen fungerar jättebra om man har en "slät" eller jämn yta, men bygger man altanen på berg som går upp och ner eller med grävda gropar som det kanske blir i TS fall fungerar inte den lösningen speciellt bra. Tycker i alla fall inte jag men vi är alla olika, det är bara att inse.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
A
Varför behöver man gjuta fast med kemankare? Altanen lär ju ligga kvar och inte flyga i ändå. Jag hade visserligen borrat och gjutit en kort plint som jag antingen sätter en stolpsko på, eller låter reglarna vila direkt på. Det räcker ju att altanen är fixerad på några punkter.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden, men jag köpte lecablock och murade fast i direkt på berget för 30 år sedan, de plintarna är i prima skick än idag, altanen behöver däremot bytas snart. Lecablock kan man lätt anpassa till rätt höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.