På jobbet och hemma kör jag numera en wiha elektrisk mejsel... den är inte billig men den sparar stackars domnande händer väldigt bra.

Batterierna håller länge och den kör på vanliga slimklingor.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
På jobbet och hemma kör jag numera en wiha elektrisk mejsel... den är inte billig men den sparar stackars domnande händer väldigt bra.

Batterierna håller länge och den kör på vanliga slimklingor.
Berätta mer, hur fungerar detta?
 
torbeno torbeno skrev:
Berätta mer, hur fungerar detta?
Den är som en skruvdragare i miniatyr.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag antar att det är denna:
[länk]
Den har "automatisk materialskyddsfunktion vid 0,4 Nm" som innebär att den inte ens orkar dra i en skruv i en plugg. För det priset skulle jag inte rekommendera den.
Det är det som är fantastiskt. Man slipper allt tomgnuggande med mejseln. Dvs 90% av arbetet sköter den själv och så får man själv dra åt den med handkraft.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Har slarvat bort min sista Bacho 3 mm med slät klinga, får nästan panik när den inte finns att köpa längre, hoppas hitta nån som har ett lager av den äldre modellen, så man kan köpa en livsförbrukning.
 
Mikael_L
Ska strax in på Flinks o handla, tar en bild då.
 
Här är Bachos nya klinga på elmejslar , de vanliga mejslarna har fortfarande plan slipad klinga. Ingen har en lika lång 3 mm mejsel, alla är kortare och har klumpigare skaft. Närbild på en smal och lång 3 mm klinga på en Bahco-elmejsel mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja det var en väl så liten radie på det slipade ...
 
Här är tex Boost motsvarande ( som tydligen bytt namn) dock 3,5 mm, våra plintar tar max 3 mm.
Anväder även mejsel till klämplintar, då funkar inte Bachos nya klinga. Två skruvmejslar på en svart väska, en med tunnare spets och en robust med rubrik "EXPERT".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
torbeno torbeno skrev:
Berätta mer, hur fungerar detta?
Kort så känns den som en vanlig mejsel, den skruvar skruvar själv upp till ett lågt moment dvs den sköter tomgnidandet själv. Dvs ca 90% av allt skruvande. Det sista drar man för hand med samma mejsel. Den har också inbyggd lampa.

Den är ruggigt bra.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kan man igen köpa Dibotech prisvärda mejselsats till ett rejält nedsatt och otroligt prisvärt pris från kjell.com
[länk]
För ynka 40 spänn så får manen komplett uppsättning, förutom PZ-mejslar tyvärr, som passar för allt elarbete.
Köp sen till en PZ1 och PZ2 från Jula, så har du det du behöver för det elektriska jobbet.
[länk]

Tråkigt nog har Jula dragit upp priset på dessa.

I vilket fall, jag har ju själv provat just detta, en grundsats från Kjell och sen PZ från Jula.
Och nu har jag i några år använt dessa yrkesmässigt, dagligen som elektriker, och kan inte annat säga än att de är bra. De är, sett till priset, i toppklass. Jag hade aldrig förväntat mig detta, helt enkelt.

Det är bara 2,5mm som jag lyckats förstöra. En vred jag sönder klingspetsen på, den andra har nu, efter oerhört mycket skruvande i små plintar blivit sliten så det både syns och känns. Den håller ett tag till, men börjar vara nära tvunget utbyte. (Jag har kört ett par projekt där denna är den enda som passar, och dragit minst 5000 sådana här plintskruvar. (typ, men 90° och annan storlek)
[bild]
Vidare använder jag alltid denna lilla 2,5 för att t.ex. lossa ledare ifrån Hagers jord och nollskena genom att sticka in i hålet för lossning och bända till, och en massa annat som man inte ska använda en mejsel man är rädd om.

Mycket prisvärt tycker jag, jag tror inte någon hempulare och sällanskruvare behöver något mer.
Som sagt, en nackdel är avsaknaden utav bra märkning, så man tar upp fel mejsel först minst hälften av gångerna ...

Nu har jag faktiskt beställt lite annat, inte för att detta är utslitet på något vis, men genom att alltid vara på jakt efter förnyelse och den enda sanna glädjen att shoppa och öppna nya kartonger så ... ;)
Tack för tipset(y)
Isolerade skruvmejslar från Dibotech i förpackning, märkta 1000 V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för tipset, köpte tre satser.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.