Jag vet att det är mycket om altaner just nu men någon här kanske inte är less än och har någon idé/lösning... och ursäkta om jag krånglar till det i texten, jag är trött idag!

Jag ska bygga altan i två nivåer, och den lägsta är ca ett trappsteg över marknivån och högsta är 70cm upp över marken. 10x2,5m så 25m2, så det är inte en jättebred altan, bara lång.

Problemet jag tror jag har är att jag inte riktigt kan lista ut hur jag ska göra med stommen. Vi bor på ett berg i princip, inte grävbart överrallt så kan inte plinta upp allt. Och vill helst inte böka med borra i berget. Så alla tips på hur vi kan göra där vi inte kan gräva ner en plint och inte vill borra är välkomna :)

Jag har funderat på att sätta bärlina vid väggen och plinta längst ut bara pga att jag har kunnat gräva en bit ner där, det blir ju 2,5m mellan vägg och plint, är det ok?

Och finns det något bra sätt att bygga den låga delen utan plintar eller är det lika bra att plinta där det går?


Jag har sökt och sökt men inte kunnat lista ut något bra sätt att göra det. Tänkte att jag kollar här för idéer innan jag i frustration bygger något som inte håller i längden.

Tacksam svar!
 
BönhusReno Flintlockwood skrev:
J
Problemet jag tror jag har är att jag inte riktigt kan lista ut hur jag ska göra med stommen. Vi bor på ett berg i princip, inte grävbart överrallt så kan inte plinta upp allt. Och vill helst inte böka med borra i berget. Så alla tips på hur vi kan göra där vi inte kan gräva ner en plint och inte vill borra är välkomna :)

Tacksam svar!
Nu är det ju inte det du vill höra men jag skulle ju vara överlycklig om jag kunde borra i berget istället för att hålla på och gräva och jävlas med plintar.

Varför vill du inte borra ? Hyr en riktig maskin + borr på valfri uthyrare för 500 en dag och borra de 10 (?) hål som behövs. Sen är det ju bara att Kem-anka fast stolpskorna med tex http://essve.se/1001-2/.

Varje hål tar väl 10 min att borra och sen 5 min att kemanka fast stolpskon. Jämfört med gräva och gjuta plintar går det ju sjukt mycket snabbare och smidigare. Samtidigt behöver man aldrig vara orolig för att berget ska tjälskjuta.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Nu är det ju inte det du vill höra men jag skulle ju vara överlycklig om jag kunde borra i berget istället för att hålla på och gräva och jävlas med plintar.

Varför vill du inte borra ? Hyr en riktig maskin + borr på valfri uthyrare för 500 en dag och borra de 10 (?) hål som behövs. Sen är det ju bara att Kem-anka fast stolpskorna med tex [länk].

Varje hål tar väl 10 min att borra och sen 5 min att kemanka fast stolpskon. Jämfört med gräva och gjuta plintar går det ju sjukt mycket snabbare och smidigare. Samtidigt behöver man aldrig vara orolig för att berget ska tjälskjuta.
Haha! Nja jag vet inte, känns som om det är bökigare bara, är oftast bara jag som har tid att bygga så har bara mig själv till hjälp, och det är kanske inte optimalt . Frakta en maskin fram och tillbaka osv. Men får väl ta och kolla upp det ordentligt medans jag inväntar mer svar ;)

På vissa ställen går det ju att gräva, men inte överrallt, iallafall ett ställe(yttre hörnet utan någon vägg vid) är det berg under.
 
Nu är jag ingen byggare MEN jag har en liten altan på berg.
Att borra några hål o få dit några stolpskor anser jag vara enklare än att gräva ner plintar och väga av.
Hyra maskin eller köpa en billig jäkel och ett extra 18mm borr...kemankare är väl det som är lite läskigt i början och lite dyrt.
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Nu är jag ingen byggare MEN jag har en liten altan på berg.
Att borra några hål o få dit några stolpskor anser jag vara enklare än att gräva ner plintar och väga av.
Hyra maskin eller köpa en billig jäkel och ett extra 18mm borr...kemankare är väl det som är lite läskigt i början och lite dyrt.
Vad är det som är läskigt med kemankare?
 
Hela min altan vilar på stöd som är nedborrade i berget. Förutom på två ställen, där står det betongplintar. Skulle vilja påstå att om jag får välja så är det infästning i berg alla dagar i veckan istället för plint. Finns inget bättre, inga sättningar eller rörelser, altanen ligger helt stilla.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Hela min altan vilar på stöd som är nedborrade i berget. Förutom på två ställen, där står det betongplintar. Skulle vilja påstå att om jag får välja så är det infästning i berg alla dagar i veckan istället för plint. Finns inget bättre, inga sättningar eller rörelser, altanen ligger helt stilla.
Och det gör inget att två ställen har plintar? Tänkte med rörelser om altanen är helt stum överallt förutom på två ställen? :)
 
Hur ser berget ut då?
Om altanen sitter fast i huset, så kan du väl i princip ställa stolparna direkt på berget, behöver väl inte förankras egentligen.
 
Jag byggde min altan på berg med nedborrade plintar men har inte använt kemankare, den är i två nivåer p.g.a. bergets utseende med ett trappsteg i mitten av ca 100 kvm altan (eller eg 2 x 50 kvm då). Altanen sitter ändå fast "som berget" och det är ca 18 år sedan jag byggde densamma. Är det nödvändigt med kemankare ?
/B
 
Man kan använda ankarmassa eller "cementvälling" istället för kemankarmassa om man inte tycker om detta. Men en altan blir "stabilare" om infästningspunkterna sitter fast, allra helst om det blir lite höjd på stödpunkter. Det är dock inget "måste" att den skall sitta fast. Finns ett antal altaner som "ligger löst" på plattor och det fungerar alldeles utmärkt. Skall man "konsola" eller får stödpunkter som får lite höjd på sig så tycker jag att infästningspunkten i berget skall sitta fast.
 
När jag grävde plinthål för vår ca 70kvm altan blev jag överlycklig när jag träffade på berget så nära marknivå som jag gjorde på vissa av plintarna.
Jag gjöt egna plintar och dubbade dem bara i berget där jag kom åt.
För det jobbet räckte en 400-kronors borrhammare från jula. Inte så värst mycket till frakt ;).
Den är fortfarande stabil efter 5 eller 6 år.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur ser berget ut då?
Om altanen sitter fast i huset, så kan du väl i princip ställa stolparna direkt på berget, behöver väl inte förankras egentligen.
Trädgård med grus, berg till vänster och trappa där ny altan planeras, person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man berget till vänster , det ljusa partiet alltså. Och där trappen man ser står ska altanen vara, ingefär lika långt ut, ca 0.5m längre ut bara, och mer hitåt så altanens hörn kommer sluta nån cm ifrån berget man ser. Gården är täckt av fulgrus och lägsta djup på gruset är 5cm, sen är det fyllt i hål och ojämnheter.

Jag fick leta reda på en bild, hade inte möjlighet att gå och fota bättre.
 
Som tidigare nämnts, hyr en borrhammare c:a 100kr/dygn hyr den över en helg så har du 3dagar för samma kostnad. Glöm inte 18mm borr.
Eller köp en billig på varuhus.
Men en hyrd proffsmaskinen gör jobbet på halva tiden 1min i stället för 2 min med billig maskin/hål. :rofl:

https://www.byggmax.se/sök?filter.query=ankarmassa&filter.rephrased=Ankaremassa

Skall du använda ankaremassa så läs bruksanvisningen, vid ny tub skall man skippa dom 2 första pumptagen som kommer ut då det första inte har rätt blandningsförhållande och inte härdar!
 
Redigerat:
  • Gilla
BönhusReno
  • Laddar…
Berg är helt överlägset! Jag borrade precis en massa 28mm hål i berg med en sån här https://www.makita.se/tool/15250/HM1213C.html skillnaden på 18J slagkraft och 2,9J som min lilla maskin ger var helt larvig. Den stora maskinen borrade 30cm djupa 28mm hål på 1 minut.

Jag skulle absolut skotta ner till berg och sätta stolpskor med kemankare. Känns det jobbigt att borra djupt kan du alltuid kapa foten på stolpskorna till 10cm. Köp hellre flera små tuber kemankare än få stora eftersom det härdar snabbt i tuben när du väl satt igång.

Är det stolpskor som hamnar lite djupt kan du alltid gjuta en kort plint så att allt trä garanterat hamnar över marknivå
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Alltså fan. Ni vinner jag borrar. Men undrar då om jag ska plinta där det är som djupast? Kommer ner iallafall 30-60cm på vissa ställen.
Blir ju långt till berget just där.

Och finns det något man bör tänka på när det gäller stolpskor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.