Nefrums Nefrums skrev:
Det är en lite ovanlig takkonstruktion du har på huset. Men funkar det så funkar det.

Kan du inte dra rändalsplåten ut i hängrännan?
Jag har ett Borohus från 1988 som ser ut att ha samma takkonstruktion. Det är oljehärdad masonit direkt på takstolarna följt av bärläkt som sedan takpannorna ligger på. Den oljehärdade masoniten hänger ner något mellan takstolarna så att det blir en extra luftspalt där. Monterade solceller för några år sedan på taket och då såg jag inga tecken på fuktskador. Så vidare ovanlig tror jag inte att konstruktionen egentligen är.
 
N Naxen skrev:
Dum fråga kanske men känner jag måste ställa den.

Precis själv byggt ett 40 km2 vinterbonat uterum, visserligen på trädäck och inte på platta :) men har å andra sidan viss byggnation utbildning vilket gör det "lättare" :)

Min fråga är: Ni såg till att sätta rörelsefog mot husfasaden/grunden i samband med gjutningen? Om inte så kolla detta med betongaren, inte snickaren (skillnad på snickare *trä* och betongare *murare/gjutning)

Kan annars finnas stor risk för skador på fasad och platta, olika gjutningar har olika rörelsemönster i värmeväxling vilket kan få "svagaste" punkten att spricka.

Vill inte göra dig orolig men så länge du inte är klar så kan man gå in och fräsa upp för att lägga rörelsefogen :)

I övrigt applåderar jag din energi och målmedvetenhet :)

Ha de gött :)
Tack för tipset jag ska kolla upp detta!

Kul att du uppskattar tråden också :D
 
Nefrums upplyste mig om att tråden hade hamnat på förstasidan igen också. Kul
Skärmdump från forumtråd på Byggahus.se som visar en pågående byggnation av ett uterum till hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
S spendera skrev:
Jag har ett Borohus från 1988 som ser ut att ha samma takkonstruktion. Det är oljehärdad masonit direkt på takstolarna följt av bärläkt som sedan takpannorna ligger på. Den oljehärdade masoniten hänger ner något mellan takstolarna så att det blir en extra luftspalt där. Monterade solceller för några år sedan på taket och då såg jag inga tecken på fuktskador. Så vidare ovanlig tror jag inte att konstruktionen egentligen är.
Mina föräldrar har samma konstruktion i sitt boro hus från 76. De satte också solceller och taket var helt och tätt. Däremot fick de fästa alla solceller i takstolarna ;)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Idag håller jag på med taket. Kommer att bli en spännande övning att såga pannor vid ränndalen.
Tak under konstruktion med takpannor vid ränndal och läkter på takduken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med ställningar runt hus under konstruktion med påbörjat takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med byggnadsställningar och ett delvis uppbyggt nytt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Idag håller jag på med taket. Kommer att bli en spännande övning att såga pannor vid ränndalen.
Vad det går undan! Gör du saker själv nu eller är det fortfarande snickare?

Är det samma färg på pannorna som de på huset har haft?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Vad det går undan! Gör du saker själv nu eller är det fortfarande snickare?

Är det samma färg på pannorna som de på huset har haft?
Nu kör vi själva, snickarna har gjort sitt så nu är det bara plåtis som ska fixa ränndalsplåtar och såklart elektriker kvar. Tre arbetsdagar kvar till semester :D

Beträffande pannorna så tog jag bara ett par svarta. Tanken är att vi ska måla pannorna på huset för att det ska matcha någorlunda. Blir dock inte i år av ekonomiska själ.
 
Åh va fint det kommer bli!
Jag kommer tillbaka när ni har inrett de färdiga rummet och lyser med min avundsjuka :crysmile:
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ja det är svårt att matcha pannor. Jag kör med antracit grå pannor och tanken är att huset ska få det när taket byts. Men det tar nog 10 år till xD
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Gaahh, jag lyckades med konstycket att sätta den första läkten på andra sidan av taket på fel sida av linjen jag hade gjort vilket gjorde att alla andra också hamnade exakt 36mm fel... Imorgon blir det därför gör om gör rätt... Just att göra om kanske är det värsta jag vet :mad:
 
Idag började jag med att bända loss, dra ur alla spikar och sedan lägga om läkten på den sidan som blev fel igår. Men nu är taket färdigt så långt det går innan plåtisen kommer.
Delvis lagt svart tegel-tak med synliga träreglar och byggställning, med omgivande tak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat tak med nya svarta takpannor och byggställning vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även gått igenom släpkärran med allt som snickarna slängde för att se om jag hittade något bra. Tog till vara på en del saker, bland annat lite 48mm bred läkt. Klyvde ner dessa till 41mm och började montera dessa som distanser för luftspalten i taket. Anledningen till att jag klyver dem är att vi ska ha 220mm isolering och takreglarna är 220+45mm och sen är ju masoniten drygt 3mm tjock så det borde bli bra tycker jag.
Inre takkonstruktion med träpanel och synliga spikhuvuden ovanför en metallbyggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gött också att min egen byggställning kommer till lite mera användning :D
 
  • Gilla
Carro_D och 5 till
  • Laddar…
Ett mycket fint uterum! Får man fråga ungefär hur många timmar snickarna tog på sig för att bygga den stommen?
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ett mycket fint uterum! Får man fråga ungefär hur många timmar snickarna tog på sig för att bygga den stommen?
Inklusive ställningsbygge samt en del materialkomplettering så var de hemma hos oss i 5 dagar. Men då gick ganska många timmar till att fixa med det gamla taket. Då har jag inte tagit med tiden för plattan.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Idag har jag gjort klart distanserna för luftspalten i taket och även monterat de två första skivorna men hur fan gör man för att de inte ska hänga ner så förbannat längst ner? Finns det några knep? Provade först att skruva uppifrån och ner på båda sidor och sen provade jag att skruva ena sidan uppifrån och ner på den andra men jag kan inte säga att jag blev helt nöjd med någon av sidorna...
Takinstallation med distanser och två monterade skivor, och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medans jag satte upp de sista distanserna så laserade min blivande fru resterande av staketet som vi ska behålla första vändan. Det ska på ribbor på samma sätt som den höga delen sen. Resterande staket ska förhoppningsvis bli samma typ av nät som på balkongen.
Träaltan med gråa staketpaneler, planteringslåda, rottingmöbler och diverse trädgårdsverktyg och material utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Sätt en liten bit distans i mitten. Kan vara trixigt att få fast den utan att skruva genom taket, men testa med pl400.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.