Det där blev ju fantastiskt bra!
Har du något tips på bra slipskivor?
 
Idag har jag bytt 70 stycken biostolar i en biosalong på jobbet!
Ett jävla bök må jag säga.
Biostolar delvis installerade i en tom biosalong med verktyg och installationsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom biosalong efter borttagning av stolar med synliga markeringar för stolenes positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom biosalong med golvfästen där biostolar har varit monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade röda biostolar i flera rader i en tom biosalong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nya röda biostolar installerade på golvet i en tom biosalong under renovering, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 4 till
  • Laddar…
Laminerat björkplywood som ska bli hyllplan i en möbel. Högtryckslaminat är inte helt lätt att såga map urflisning på utgångssidan. Provade tejp o klassikern köra baklänges tunt med sänksågen, testade också en helt fräsch zero clearance insert i sågen men blev inte helt nöjd med resultatet med någon av metoderna. Så, jiggbygge:D

Plywooden med laminat på båda sidor tvingas ihop med en mdf skiva. Man sågar bort lite mdf åt gången därav flera tvingspår. Riktad planka skapar tryck på plywooden,två laminatbitar under på mitten för att få tryck där också, typ clamping caul. Blev skitbra,bilden visar en ovansida och en undersida (R upp o ner) o resultatet går knappt att se skillnad på.

Laminerat björkplywood pressas mellan MDF-skiva och klämmor på arbetsbänk för att minska urflisning vid sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laminerat björkplywood fastklämt med en metalltving mot en MDF-skiva med flera tvingspår, används vid precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laminerad björkplywood och MDF-skiva med klämtvingar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Björkplywood med turkos högtryckslaminat klar för jiggbygge, ovansida och undersida visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det där blir ju grymt bra.
Björn Melander Björn Melander skrev:
Det där blev ju fantastiskt bra!
Har du något tips på bra slipskivor?
Tack :) Tyvärr vet jag inte så mycket om slipskivor heller. Den grova här är så nedslipad dock en ny kommer behövas snart. Dom är 150x25x32mm till den här slipe.
 
OK får väl kalla den färdig nu, nu ska jag fixa en avrivare till hjulen. Och hitta en plats att ha den på.

42689096392_12f77076aa_b.jpg
 
  • Gilla
Allvetaren och 7 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat @DennisCA! De där anhållen är nog fasen det bästa jag sett i den vägen, mycket imponerande!!!

Vad gäller plats är väl inte slipen så skrymmande t ex på ena kanten av köksbordet? ;)

Än en gång — snyggt jobbat!
//Ronnie
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Närbild på en Ryobi R500 fräsmaskin med en delvis slitnare tillverkaretikett och dammspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd ryobi r500 överhandsfräs monterad på en fräsbordsbas, märken och damm synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand vridande på svart vev på en blå Ryobi r500 som används för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en blå Ryobi R500 strömbrytare och del av fräsens höjdjusteringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en modifierad vev på en Ryobi r500 router monterad på ett fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar ha trillat över en ryobi r500... perfekt till mitt fräsbord. Gratis är aldrig dåligt.

Edit: undrar hur man får till en bättre vev för höjning och sänkning?
 
Redigerat:
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Verkar ha trillat över en ryobi r500... perfekt till mitt fräsbord. Gratis är aldrig dåligt.
Ohhh! Sån där (tillhörande min bästis pappa) startade jag mitt snickrande med sisådär 20 år sen. J@vlar vad det frästes, lite våldsam i starten men grymt stabil maskin.

Sku du ersätta ratten med vev o ha den permanent i fräsbordet ska du nog plocka ut fjädrarna.
 
Ola C Ola C skrev:
Ohhh! Sån där (tillhörande min bästis pappa) startade jag mitt snickrande med sisådär 20 år sen. J@vlar vad det frästes, lite våldsam i starten men grymt stabil maskin.

Sku du ersätta ratten med vev o ha den permanent i fräsbordet ska du nog plocka ut fjädrarna.
Ahh. Låter som en bra plan det. Misstänker att fjädrarna tas ut underifrån?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ahh. Låter som en bra plan det. Misstänker att fjädrarna tas ut underifrån?
Vet inte, gjorde aldrig själv operationen. Tror dock på ovanifrån, eller rättare sagt mellan motorkroppen och underdelen.
 
Byggt en jigg för att inte fräsa bort mig när jag ska göra rännor på skärbrädorna . :)

Handöverfräs monterad på en träjigg för att fräsa rännor på en träskärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sir_daniel och 7 till
  • Laddar…
Kapat marksten med vinkelslip och någon universalskiva, som så mycket annat tog det längre tid än planerat att göra en avrundning. Ändå nöjd för att vara första försöket :)

Nyinstallerad avrundad markstensgång med en hög oanvända stenblock och skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 12 till
  • Laddar…
Lagat en svets. Otroligt lättad när jag hittade ett så här lättavhjälpt fel! Lödning på inkommande som dragits loss :rofl:
Hand som visar en återlödd kabelanslutning på en svetsmaskins elektroniska komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Esab har inte snålat på koppar
Närbild på en svets med åtgärdad lödning och synliga kopparlindningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PNO och 5 till
  • Laddar…
Renoverat en pump. Så här kan det se ut om man inte dränerar sin pump efter användning. Pumphjulet fullt med skit och fastrostat.
Rostigt pumphjul och komponenter från en dräneringspump utspridda på grusunderlag efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite stålborste och skavstål senare så går den bra igen.

Även om utsidan av dessa pumpar är av aluminium så är både pumphjul och ledskena av gjutjärn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
När vi köpte huset fick vi rådet att slänga i en kapsyl matolja i den när man stänger av för säsongen och snurra motorn lite.

Bra eller dåligt vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.