Efter många om och men så löste det sig till slut med takstolarna så att både takfoten och taklutningen blev rätt. Två takstolar fästa på plats och resten ligger tillkapade för montering imorgon.

Två monterade takstolar på ett husbygge med fler takstolar redo för nästa dags arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två monterade takstolar på en byggarbetsplats med ytterligare takstolar redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två monterade takstolar på ett bygge med ytterligare takstolar redo för montering och en byggställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer att bli ganska högt i tak känns det som vilket man ju gillar såklart :D
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Det är rejäla dimensioner på balkarna.
Vilken snöson är det där uppe i Norrland? ;)

Framförallt balken i framkant är mycket grövre än jag använde, men min är ju i och för sig inte bärande. :)
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det är rejäla dimensioner på balkarna.
Vilken snöson är det där uppe i Norrland? ;)

Framförallt balken i framkant är mycket grövre än jag använde, men min är ju i och för sig inte bärande. :)
Hehe snözon är väl 2,5 men jag tror att firman vi använder gillar att vara på säkra sidan vilket jag också gillar :D Alla balkar utom en är 115x315mm och som du är inne på så bär ju den främre balken upp hela taket.

Takstolarna ska bli 220+45mm.
 
Hur är nock balken fäst i bakkant? Står det en stolpe på husväggen?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Hur är nock balken fäst i bakkant? Står det en stolpe på husväggen?
Ja det står en stolpe på hammarbandet på samma vis som i framkant. Imorgon blir det spännande att se hur de löser övergången mellan nytt och gammalt tak.
 
Snickarna har jobbat på med takstolar och kanske framförallt med att förstärka upp det gamla taket underifrån för att vi ska kunna få dit ränndalsplåtarna. Imorgon tror jag att de börjar med taket på allvar.
Konstruktion av takstolar på ett hus, med ställningar och arbetsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda träkonstruktioner för takstolar förstärker ett gammalt tak, med ställningar och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatta trä-takstolar på en byggarbetsplats med förstärkningsarbeten synliga underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv har jag monterat upp mina staketribbor av återvunnen trall.
Nyinstallerade staketribbor av återvunnen trall på ett trädäck med verktyg och skruvar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Idag åkte taket på och jag har målat takfotsbrädan första vändan samt beställt pannor och takavvattning mm som kommer imorgon. Har en utmaning i hur jag ska montera hängrännan vid ränndalen som slutar vid husets vindskivor. Där skulle man nog ha gjort annorlunda med facit i hand...
Hus under renovering med nylagt tak och målad takfotsbräda, ställning runt bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med nytt tak under konstruktion, omgiven av byggställningar i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med nytt tak under konstruktion, målad takfotsbräda och byggnadsställningar runt bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fint blir det! :D
Du skulle inte vilja ta några mer bilder kring hur dom löste dockningen mellan taken? Lät dom befintligt tak ligga och fäste balken på råsponten (förutom stolpen på hammarbandet då).
Den nya pappen la dom under den gamla tycker jag det ser ut som?
 
N Nilino skrev:
Fint blir det! :D
Du skulle inte vilja ta några mer bilder kring hur dom löste dockningen mellan taken? Lät dom befintligt tak ligga och fäste balken på råsponten (förutom stolpen på hammarbandet då).
Den nya pappen la dom under den gamla tycker jag det ser ut som?
Tack :D

Alltså det var ju det som var det luriga att vi inte har någon pappa på huset utan bara oljebeständig masonit. Så det de fick göra var att förstärka taket underifrån med vattenbeständig plywood och sedan lade de pappen under den gamla masoniten och tätade. Råsponten sitter sedan fast i en 45x45mm som sitter på det gamla taket.
Förstärkt tak underifrån med vattenbeständig plywood och överlagring av gammal masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av tak där ny vattenbeständig plywood och oljebeständig masonit installeras under takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, är det ingen ströläkt på gamla taket. Kan man göra så? Ligger luftning under masoniten?
 
PellePeps PellePeps skrev:
Oj, är det ingen ströläkt på gamla taket. Kan man göra så? Ligger luftning under masoniten?
Hehe det är garanterat inte optimalt men huset har ju iaf stått i 42år och ja det är luftning under masoniten. På övriga taket svackar ju masoniten ner mellan takstolarna så där blir ju takstolarna lite som ströläkt. Hoppas det funkar tills vi ska byta tak iaf...
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Det är en lite ovanlig takkonstruktion du har på huset. Men funkar det så funkar det.

Kan du inte dra rändalsplåten ut i hängrännan?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det är en lite ovanlig takkonstruktion du har på huset. Men funkar det så funkar det.

Kan du inte dra rändalsplåten ut i hängrännan?
Ovanlig vet jag inte om den är egentligen många hus byggda på 70-talet är byggda på samma sätt. Men jag hade hellre haft ett vanligt tak.

Ja det får bli någon riktig speciallösning tror jag.
 
Dum fråga kanske men känner jag måste ställa den.

Precis själv byggt ett 40 km2 vinterbonat uterum, visserligen på trädäck och inte på platta :) men har å andra sidan viss byggnation utbildning vilket gör det "lättare" :)

Min fråga är: Ni såg till att sätta rörelsefog mot husfasaden/grunden i samband med gjutningen? Om inte så kolla detta med betongaren, inte snickaren (skillnad på snickare *trä* och betongare *murare/gjutning)

Kan annars finnas stor risk för skador på fasad och platta, olika gjutningar har olika rörelsemönster i värmeväxling vilket kan få "svagaste" punkten att spricka.

Vill inte göra dig orolig men så länge du inte är klar så kan man gå in och fräsa upp för att lägga rörelsefogen :)

I övrigt applåderar jag din energi och målmedvetenhet :)

Ha de gött :)
 
Hemmakatten
iSnobben iSnobben skrev:
Hehe snözon är väl 2,5 men jag tror att firman vi använder gillar att vara på säkra sidan vilket jag också gillar :D Alla balkar utom en är 115x315mm och som du är inne på så bär ju den främre balken upp hela taket.

Takstolarna ska bli 220+45mm.
Better safe than sorry! Konstruktionsritningarna till vårt hus ritades av en pensionerad konstruktör av den gamla skolan. Snickaren skämtade om att huset kommer att stå i 150 år. När vi hade mycket snö, ca 40 cm på det låglutande taket, för några år sedan så kändes det mycket bra! Tycker ni gjort helt rätt! Och fint blir det också .
 
  • Gilla
burger och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.