En tanke som jag funderat på!
Undra hur bra det skulle fungera med typ myggnät uppspänd på en ram och använda det som filter för frånluften i aggregatate
 
Före eller efter aggregatet?

Kan köpa filter och klippa till? Typ fresh pollenfilter. Det var inte dyrt när jag köpte det.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Myggnät är alldeles för grovt, det är värmeväxlaren man vill skydda från damm.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Före eller efter aggregatet?

Kan köpa filter och klippa till? Typ fresh pollenfilter. Det var inte dyrt när jag köpte det.
Funderat på det. Men skulle vilja ha nått liknande som filtret på innerdelen på värmepump. Bara att dammsuga av
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Myggnät är alldeles för grovt, det är värmeväxlaren man vill skydda från damm.
Jo det är klart:D det skulle varit bäst om filtret hamnat före frånluftfläkten.
Men i mitt fall blir det mellan fläkt och värmebatteri. Jag får googla på micronät och filter på rulle:)
 
Köp ett luftfilter på biltema. Det finns säkert nåt som passar.
Som tidigare skrev så bör växlaren skyddas för att behålla verkningsgrad.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Köp ett luftfilter på biltema. Det finns säkert nåt som passar.
Som tidigare skrev så bör växlaren skyddas för att behålla verkningsgrad.
Allt finns att köpa. Det gäller bara att hitta det.
Men alla tips är bra
 
Jag har semester nu men jag ska snart fortsätta med bygget.
 
Här kommer en uppdatering!
Jag har lagt energi på att montera plåten mellan TF och TF fläktarna som jag satte fast med gångjärn för lättare isärmontering i framtiden.
Jag har även dragit srömkablarna från fläktarna till en och samma dosa på en täckplåt som jag monterade över fläktarna.
Sen blir det en större lucka som jag skruvar bort när jag byter filter eller gör rent värmeväxlaren
Monterad plåt med gångjärn mellan två metallfläktar, elinstallation med kablar till dosa, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad plåt mellan två fläktar med gångjärn och anslutning av strömkablar i en ventilationsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad plåt mellan två fläktar och strömkablar till en dosa för filterbyte och rengöring av värmeväxlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsfläktar monterade under metallplåt med synliga gångjärn och strömkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad plåt mellan fläktar med gångjärn och strömkablar dragna till dosa över teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller metallfäste framför ventilationssystem under montering med verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller metallfäste framför ventilationssystem under montering med verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av plåtar och strömkablar på fläktar och värmeväxlare i ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad plåt med strömkablar och dosa över TF-fläktar för ventilationssystem under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad täckplåt med eldosa ovanför fläktar i ett byggprojekt, med person i arbetskläder som syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad täckplåt ovanpå fläktar med dragna strömkablar till en dosa, redo för enkel demontering och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Plåtmontering mellan TF fläktar med gångjärn, strömkablar dragna till dosa, över monterad täckplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med monterad plåt, fläktar, gångjärn och dragning av strömkablar till dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för budget på agget?
Skall bli intressant och se hur effektivt det blir.
 
fgo fgo skrev:
Vad har du för budget på agget?
Skall bli intressant och se hur effektivt det blir.
Jag har ingen budget. Köper det jag behöver och tycker jag det är dyrt så gör jag en lösning som är billigare hoppas på hög verkningsgrad, men det får jag reda på när det blir kallt ute
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Logga hur många gånger den stänger av tilluften i vinter när växlaren fryser igen. kanske går att få till beroende vilken styr du kommer använda, någon modbus-variant som loggar i ett register på något vis. :)
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Ropia Ropia skrev:
Logga hur många gånger den stänger av tilluften i vinter när växlaren fryser igen. kanske går att få till beroende vilken styr du kommer använda, någon modbus-variant som loggar i ett register på något vis. :)
Förhoppningsvis så kommer den inte att frysa igen då frånluften kommer vara något högre än tillluften och att det kommer vara tillskottsvärme i aggregatet. Men man kan aldrig vara säker. Så det blir att notera temp ute m.m. om det börjar hända.
Men det kommer bli någon appstyrd temp mätare som larmar vid den temp jag väljer
 
Ventilationen har hamnat på lite paus.
Jag håller på och gör om groventren till den nya entrén. Så jag har rivit vägg flytspacklat och lagt matta. Sen blir det montera en luft/vatten värmepump bredvid entrén
 
Händer det något med aggregatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.