svartöra svartöra skrev:
Aktiv beståndsdel verkar vara pendimethalin.

[länk]

Tydligen "förbjudet" i Sverige sedan 2008:
Stomp, with the active substance Pendimethalin, has been banned in Sweden since 2008. Just as Merpan, Stomp has since then been approved annually for use in onion cultivation with exemption.
([länk])

"Förbud" inom citationstecken eftersom det vanligen går till så att inga ämnen förbjuds i sig själva, men den tillverkare som vill saluföra ett bekämpningsmedel måste ansöka om tillstånd och då uppvisa dokumentation att verksamma ämnen är oskadliga. Gör man inte det, kan det bero på att ämnena verkligen är farliga, men det kan också bero på att det inte finns någon lönsamhet för tillverkaren att ta fram dokumentationen.

Här är en norsk rapport:
www.vkm.no/dav/d5bc9db3cd.pdf




Som total amatör kan jag tycka att en nedbrytningstid i jord på flera år inte är så bra. Å andra sidan verkar substansen stanna i jorden.

Låter inte som något man vill använda om man kan slippa.

(Edit: mitt 1500:e inlägg, så nu blev jag gud-förklarad :))
Gammal tråd, men jag bumpar den av nyfikenhet.
Jag har fått väldigt mycket av detta gräs (se bild). Jag tror det är någon form av så kallat crabgrass?crabgrass.jpg
Är det någon som har prövat någon bekämpning med framgång?
Jag funderar på att testa någon pre emergent för att om möjligt bli av med dem till nästa år.
 
Jag har slitit mitt hår och har provat flera metoder de senaste två åren.

Att gräva bort grässvålen och så nytt gräs eller hellre rulla ut bitar av rullgräs har jag haft störst framgång med. Besvärligt men det fungerar mycket bra.

På ett hörn på ca 20 m2 i gräsmattan som har mycket vitgröe provade jag i år att rulla barkduk (inte markduk) över, sedan några säckar toppdress och så nytt gräs över. Teorin och förhoppningen var att gräsrötterna skulle växa ner genom barkduken som släpper igenom luft, vatten och näring men inte ljus. Samt att fröbanken av vitgröe inte skulle gro och ta sig upp genom duken. Fördelen med metoden är att det är snabbt gjort att rulla ut duken över området utan att göra någon som helst förarbete. Till min glädje ser metoden ut att fungera precis så bra som jag hoppats på då gräsrötterna enkelt tog sig genom duken och nu är etablerad. Jag får återkomma till nästa säsong med uppföljning som torktålighet med duken samt om vitgröen tar sig igenom innan jag kan rekommendera metoden. Samt om ytterligare några år om duken förmultnar eller ej. Har läst flera bud.

Till sist kan jag berätta att jag kom över en flaska pre-emergent från Polen. Det blev ganska dyrt med frakt men det är värt varenda krona om det fungerar. Jag vattnade ut enligt instruktion i två tillfällen i höstas med två veckors mellanrum, och känslan hittills är att det är lite mindre i år. Enligt tester som gjorts minskar vitgröen med ca 50% på behandlade områden. Inte jättebra siffror men bättre än inget, det finns andra pre-emergents som ska vara ännu mer effektiva men dem vet jag inte var man kan få tag på. Jag räknar med att få behandla under många år.
 
  • Gilla
AdslVerbe och 1 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Jag har slitit mitt hår och har provat flera metoder de senaste två åren.

Att gräva bort grässvålen och så nytt gräs eller hellre rulla ut bitar av rullgräs har jag haft störst framgång med. Besvärligt men det fungerar mycket bra.

På ett hörn på ca 20 m2 i gräsmattan som har mycket vitgröe provade jag i år att rulla barkduk (inte markduk) över, sedan några säckar toppdress och så nytt gräs över. Teorin och förhoppningen var att gräsrötterna skulle växa ner genom barkduken som släpper igenom luft, vatten och näring men inte ljus. Samt att fröbanken av vitgröe inte skulle gro och ta sig upp genom duken. Fördelen med metoden är att det är snabbt gjort att rulla ut duken över området utan att göra någon som helst förarbete. Till min glädje ser metoden ut att fungera precis så bra som jag hoppats på då gräsrötterna enkelt tog sig genom duken och nu är etablerad. Jag får återkomma till nästa säsong med uppföljning som torktålighet med duken samt om vitgröen tar sig igenom innan jag kan rekommendera metoden. Samt om ytterligare några år om duken förmultnar eller ej. Har läst flera bud.

Till sist kan jag berätta att jag kom över en flaska pre-emergent från Polen. Det blev ganska dyrt med frakt men det är värt varenda krona om det fungerar. Jag vattnade ut enligt instruktion i två tillfällen i höstas med två veckors mellanrum, och känslan hittills är att det är lite mindre i år. Enligt tester som gjorts minskar vitgröen med ca 50% på behandlade områden. Inte jättebra siffror men bättre än inget, det finns andra pre-emergents som ska vara ännu mer effektiva men dem vet jag inte var man kan få tag på. Jag räknar med att få behandla under många år.
Fantastiskt utförligt svar!
Du minns inte vad det var för aktiv substans i medlet från Polen? Jag har hittat ett i USA och på Amazon som innehåller "prodiamine" som aktiv substans. De som handlat verkar väldigt nöjda.
 
A AdslVerbe skrev:
Fantastiskt utförligt svar!
Du minns inte vad det var för aktiv substans i medlet från Polen? Jag har hittat ett i USA och på Amazon som innehåller "prodiamine" som aktiv substans. De som handlat verkar väldigt nöjda.
Jag tycker det kändes lite vanskligt att beställa flytande bekämpningsmedel från USA då det ska passera tullen. Känns som risk för tråkiga konsekvenser. Då Polen är med i EU går det lika smidigt med leverans som att beställa från Tyskland t.ex.

Flaskan är Boxer Syngenta, med aktivt ämne prosulfokarb.
 
mg765 mg765 skrev:
Jag tycker det kändes lite vanskligt att beställa flytande bekämpningsmedel från USA då det ska passera tullen. Känns som risk för tråkiga konsekvenser. Då Polen är med i EU går det lika smidigt med leverans som att beställa från Tyskland t.ex.

Flaskan är Boxer Syngenta, med aktivt ämne prosulfokarb.
Jag hittade Prodiamin 65 WGD i pulverform (drygt 2 kg) i USA. $57 ink. frakt till Sverige. Det verkar extremt drygt. ca 20 g räcker till 300 m2 och blandas med lagom mängd vatten för jämn spridning.
Jag blir riktigt sugen på att testa, men hade gärna köpt betydligt mindre förpackning.
 
T
Hej, helt oinsatt i hur detta ämne funkar, påverkar det inte vanligt gräs?
 
Är det verkligen vettigt att sprida ut grejer på gräsmattan som inte är tillåtna i Sverige? Det kan vara så att den som begränsat försäljningen har varit rätt klok.
 
  • Gilla
cyrX och 1 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Är det verkligen vettigt att sprida ut grejer på gräsmattan som inte är tillåtna i Sverige? Det kan vara så att den som begränsat försäljningen har varit rätt klok.
Jag håller på sätt och vis med dig. Samtidigt så blir det ju en extrem skillnad på att sprida ut några gram på en gräsmatta på några 100 m2 mot att sprida ut 100-tals kilo på 1000-tals hektar åkermark avsedd för djur och människoföda.

Om man ska hålla på med detta så tycker i vart fall jag att det är väldigt viktigt att man är bra påläst så man doserar rätt och bekämpar vid rätt tidpunkt för bra effekt och minimalt läckage. Antagligen är det just därför proffs/bönder får använda många bekämpningsmedel som inte lekmän får, trotts att det används på produkter som vi faktiskt äter direkt och indirekt.
 
mg765 mg765 skrev:
Jag har slitit mitt hår och har provat flera metoder de senaste två åren.

Till sist kan jag berätta att jag kom över en flaska pre-emergent från Polen. Det blev ganska dyrt med frakt men det är värt varenda krona om det fungerar. Jag vattnade ut enligt instruktion i två tillfällen i höstas med två veckors mellanrum, och känslan hittills är att det är lite mindre i år. Enligt tester som gjorts minskar vitgröen med ca 50% på behandlade områden. Inte jättebra siffror men bättre än inget, det finns andra pre-emergents som ska vara ännu mer effektiva men dem vet jag inte var man kan få tag på. Jag räknar med att få behandla under många år.
Kan du tipsa om varifrån du köpte denna pre-emergent? Antar att du använt den under tidig vår?

Att köpa från Amazon i USA hade jag aldrig gjort, dels så tror jag de sällan eller aldrig tillåter att man beställer sådana saker till sverige och lyckas man ändå beställa så lär det fastna i tullen.
 
M mossmasaker skrev:
Kan du tipsa om varifrån du köpte denna pre-emergent? Antar att du använt den under tidig vår?

Att köpa från Amazon i USA hade jag aldrig gjort, dels så tror jag de sällan eller aldrig tillåter att man beställer sådana saker till sverige och lyckas man ändå beställa så lär det fastna i tullen.
Jag beställde via Boxeez.se. Det är som en mellanhand mellan Amazon och konsumenten i norden. Man får pris direkt ink. tull, avgifter och frakt i Sverige.
Snabb leverans på en vecka. Det blev dessutom tom billigare och betydligt snabbare frakt än om jag köpt direkt från Amazon. Jag jämförde exakt samma produkter och dess pris ink. avgifter i sista steget i kassan på Amazon.
 
T
mg765 mg765 skrev:
Jag har slitit mitt hår och har provat flera metoder de senaste två åren.

Att gräva bort grässvålen och så nytt gräs eller hellre rulla ut bitar av rullgräs har jag haft störst framgång med. Besvärligt men det fungerar mycket bra.

På ett hörn på ca 20 m2 i gräsmattan som har mycket vitgröe provade jag i år att rulla barkduk (inte markduk) över, sedan några säckar toppdress och så nytt gräs över. Teorin och förhoppningen var att gräsrötterna skulle växa ner genom barkduken som släpper igenom luft, vatten och näring men inte ljus. Samt att fröbanken av vitgröe inte skulle gro och ta sig upp genom duken. Fördelen med metoden är att det är snabbt gjort att rulla ut duken över området utan att göra någon som helst förarbete. Till min glädje ser metoden ut att fungera precis så bra som jag hoppats på då gräsrötterna enkelt tog sig genom duken och nu är etablerad. Jag får återkomma till nästa säsong med uppföljning som torktålighet med duken samt om vitgröen tar sig igenom innan jag kan rekommendera metoden. Samt om ytterligare några år om duken förmultnar eller ej. Har läst flera bud.

Till sist kan jag berätta att jag kom över en flaska pre-emergent från Polen. Det blev ganska dyrt med frakt men det är värt varenda krona om det fungerar. Jag vattnade ut enligt instruktion i två tillfällen i höstas med två veckors mellanrum, och känslan hittills är att det är lite mindre i år. Enligt tester som gjorts minskar vitgröen med ca 50% på behandlade områden. Inte jättebra siffror men bättre än inget, det finns andra pre-emergents som ska vara ännu mer effektiva men dem vet jag inte var man kan få tag på. Jag räknar med att få behandla under många år.
Hej, hur har det gått för dig i kriget mot vitgröe, vilken teknik funkade bäst samt hur funkade pre-emergent medlet?
 
T TreeView skrev:
Hej, hur har det gått för dig i kriget mot vitgröe, vilken teknik funkade bäst samt hur funkade pre-emergent medlet?
Efter flera års kamp känns det nu som jag har vitgröen under kontroll. Det är bara några begränsade delar av gräsmattan som det fortfarande dyker upp vitgröe, men jag brukar gå och handplocka några minuter i veckan där jag ser att det kommer upp. Främst fokuserar jag på de områden i gräsmattan som är svaga och vitgröen annars lätt kommer ta överhanden.

Jag har vattnat ut Boxer i förebyggande syfte vår och höst på de tidigare mest utsatta områdena och det har absolut gett effekt. Det växer fortfarande vitgröe men det går att hålla efter genom att handplocka dem.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Efter flera års kamp känns det nu som jag har vitgröen under kontroll. Det är bara några begränsade delar av gräsmattan som det fortfarande dyker upp vitgröe, men jag brukar gå och handplocka några minuter i veckan där jag ser att det kommer upp. Främst fokuserar jag på de områden i gräsmattan som är svaga och vitgröen annars lätt kommer ta överhanden.

Jag har vattnat ut Boxer i förebyggande syfte vår och höst på de tidigare mest utsatta områdena och det har absolut gett effekt. Det växer fortfarande vitgröe men det går att hålla efter genom att handplocka dem.
Kul att höra om hur du gjort. Tänkte testa Boxer framöver. Vilken koncentration samt vilken applikationsmetod (vanlig tryckrpsruta?) använde du? Några speciella skydd - mask eller liknande?

När på våren och hösten körde du cirka? Det verkar vara standardrekommendation för pre-emergents, men intressant att höra.
 
N noupe skrev:
Kul att höra om hur du gjort. Tänkte testa Boxer framöver. Vilken koncentration samt vilken applikationsmetod (vanlig tryckrpsruta?) använde du? Några speciella skydd - mask eller liknande?

När på våren och hösten körde du cirka? Det verkar vara standardrekommendation för pre-emergents, men intressant att höra.
Jag blandade ca 10 ml i 50 liter vatten till 200m2 gräsmatta under två tillfällen på hösten med två veckors mellanrum, mitten och slutet av september. Vattnade ut det med vattenkanna med spridarramp. Vattnade när marken var fuktig och utlovat regn framöver.

Vattnade även ut en runda på våren i slutet av april, då en något starkare koncentration, 20 ml i 50 liter vatten. Jag har också en färdigblandad liten duschspruta man kan lägga på lite extra under sommaren om det dyker upp någon svårare fläck.

Jag använder gummistövlar och engångshandskar.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.