Nu börjar uterummet bli klart och ja har tänkt länge dela mina erfarenheter av bygget då det fanns mkt att lära på vägen...Några snabba tips dock.

Byggt ett Willabgarden uterum med eco 62 glas. Valde 220 höjd vilket ja inte ångrar! klart värt extrapengen!

Valde även exaktkapad stomme vilket va mindre lyckat eftersom jag byggde mot ett snett hus....

Valde grundmålad vilke även det känndes onödigt att betala ca 5000kr extra för... färgen släpper redan?!?!?

Manualen är som många andra påpekar inte helt 100. Man bör inte följa den slaviskt då utan tänka själv ...Något ja lärt mig ...

Tagit ett gäng bilder och kommenterat dom största "misstagen" som man gör om man bara kör på med manualen på instagram #uterum

https://www.instagram.com/deladrulle.se/?hl=sv
 
  • Gilla
finncom
  • Laddar…
Denna stör mig mest eftersom det inte är så lätt att åtgärda i efterhand precis....

När man monterar takbalkarna så läggs dom på skruvlimmade 45or, vilopunkt "B" i figur. Dessa 45or vill man ju sätta i linje med bärlinan så att skenan får stöd, se "A" i figuren. Takbalken kommer då sluta i linje med överkant på främre bärlinan...

Problemet uppkommer när man efter hela stommebygget kommer med skenan som pga främre bärlinan lyfts från takbalken! "C" i figur.

Det är bara att glömma att denna skena ska forma sig efter balken. Försöker man det så pajjar man skenan.... Resultatet blir 1.5cm glipa.

Hade ja gjort om så hade jag sågat främre bärlinan med samma vinkel som taklutet så det blir en jämn linje för skenan...
 
  • Innertaksmöte med takbalk markerad vid "A", vilopunkt "B" och glipa vid "C" mot skenan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler negativa erfarenheter.... Härom veckan regna det kraftigt och då kom det in vatten till det innersta spåret...Problemet här är att det innersta INTE har någon dränering och är lägre än nästkommande...så vad händer.... jo vattnet leta sig över kanten och in i uterummet...

Låsen som så många klagat på som jag inte hade problem med i början har nu börjat krångla på 3 av 6 dörrar.... JAg har stoppat in en liten titthålskamera för att se vad som händer och man ser att saker har rört sig några mm ....vilket är helt oacceptabelt för dessa lås som uppenbarligen inte tål någon rörelse alls. Det finns heller ingen justermån på detta...Erfarenheter någon???


Ytterligare ett problem är dom svarta borstlistststoppen.... ett lossna i sidoprofilen och borstlisten åkte ur.... Helt hopplöst att skjuta på plats utan att lyfta av den tunga dörren.
 
A Arne999 skrev:
Fler negativa erfarenheter.... Härom veckan regna det kraftigt och då kom det in vatten till det innersta spåret...Problemet här är att det innersta INTE har någon dränering och är lägre än nästkommande...så vad händer.... jo vattnet leta sig över kanten och in i uterummet...

Låsen som så många klagat på som jag inte hade problem med i början har nu börjat krångla på 3 av 6 dörrar.... JAg har stoppat in en liten titthålskamera för att se vad som händer och man ser att saker har rört sig några mm ....vilket är helt oacceptabelt för dessa lås som uppenbarligen inte tål någon rörelse alls. Det finns heller ingen justermån på detta...Erfarenheter någon???


Ytterligare ett problem är dom svarta borstlistststoppen.... ett lossna i sidoprofilen och borstlisten åkte ur.... Helt hopplöst att skjuta på plats utan att lyfta av den tunga dörren.
Står själv i valet och kvalet när det ska köpas uterumspartier. Dessa står högst på listan, men det låter ju obegripligt att de läcker in vatten, måste ju vara någon form av konstruktionsfel? Skjutdörrarna ska ju hålla tätt, annars kommer det ju in insekter, vatten eller kylig luft på höst/vintern. Har du fått nån återkoppling från willab?
 
Nä inte än.....nu kommer det regn i veckan igen så ja får la se vad som händer.
 
Nä nu är det katastrof... Regnar ett ymnigt sommarregn och på ett par timmar så svämmar innersta skenan över! Efter en timmes torkande och felsökning hitta jag var det kom ifrån.... Se bild... Det droppar alltså in från glaspartiet så det är inget jag kan påverka....Jag har 3 sektioner och det är samma fel på alla....
 
  • Läckage vid fönsterparti där vatten droppar ner på fönsterskena och orsakar översvämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en liten snutt på droppet
 
  • Gilla
bjorkand
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
en liten snutt på droppet
Hej!

Jag har med wg 62 eco och har precis samma problem som dig med att det efter kraftiga regn droppar vatten ur glaspartierna:(
Har du hittat någon lösning/fått något svar från willab angående detta?

mvh/ Niclas
 
Hej, Vad tråkigt att det regnar in. Man vill ju att allt ska fungera när man köper nytt.

Jag har wg50 tror jag, De har en lutning utåt på golvskenan så att vattnet som kommer på glaset rinner till yttersta spåret och där finns det dräneringshål. inte möjligt att skenan är satt åt fel håll?
 
Nä det är dörrarna som läcker på nåt sätt så det droppar på insidan..... felet kvarstår trots att dom varit på plats...helt hopplöst
 
T tomjakob skrev:
Hej, Vad tråkigt att det regnar in. Man vill ju att allt ska fungera när man köper nytt.

Jag har wg50 tror jag, De har en lutning utåt på golvskenan så att vattnet som kommer på glaset rinner till yttersta spåret och där finns det dräneringshål. inte möjligt att skenan är satt åt fel håll?
Hej!

Nej golvskenan sitter rätt på mitt och jag har inga problem med översvämning, tycker mest att det är störande att det inte är tätt

Mvh/Niclas
 
Dom har varit på plats och "tätat" fattar inte vad dom gjort då iof... och eftersom det fortfarande läcker så undrar man ju vad dom pysslar med

Jag har som nödlösning borrat hål i innersta skenan så det rinner ut och binte blir stående och svämmar över
 
Oj vad tråkigt att de inte kunde åtgärda det själva ens.
 
Upptäckte idag att mitt tre år gamla Willab Garden uterum också läcker in regnvatten. Hur har det gått för dig, fick du hjälp av WB? Eller har du löst det på annat sätt? Jag vet inte i vilken ände jag skall börja för att få bukt på det :(
 
Japp jag har fått hjälp av dom och nu läcker det inte längre. Var och hur läcker det för dig?

Dom löste det på plats. Jag va dock inte hemma så hur vet jag icke.
 
  • Gilla
JannikeN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.