iSnobben iSnobben skrev:
Bra idé med golv det får vi väga in som en möjlighet!
Det finns flera exempel här på forumet av folk som har använt furugolv som takpannel.

R roli skrev:
För mig var det nästan tvärt om. Hittade inga som ville bygga så som vi ville ha det. Dvs gjuta en betongsockel på ojämnt berg samt kapa takstolarnas utstick från husväggen så att uterummet gick ända upp i nock på hela ytan.
Till slut hittade vi några snickare som gjorde trästommen på löpande räkning men betongsockeln fick vi fixa själva....
Roligt, vi gjorde precis tvärt om. Hantverkare till att gjuta betong och sen bygga rästen själv.
 
Blev hemma med en liten tjej med vattkoppor idag så när snickarna kom så hjälpte jag till att börja bygga ställning.
En liten flicka i trädgården ser på en halvfärdig byggställning nära ett hus under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det lunchpaus samt hämtning av mer ställningsmaterial innan vi bygger färdigt och riktar upp ställningen.
 
  • Delvis uppförd byggnadsställning vid ett enfamiljshus under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Lite mera ställning på plats och förhoppningsvis byggstart på torsdag.
Ställning uppställd intill ett hus i förberedelse för kommande byggprojekt, klar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Byggstälning är fusk! ;)
 
Nefrums Nefrums skrev:
Byggstälning är fusk! ;)
Och ett lagkrav :) Saknas dock några plattformar och några korta rör. Men just att bygga ställning är ju timmar man som privatperson lätt glömmer bort att räkna på.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Idag har jag hämtat ut 15st 125cm Liguster samt planterat dessa i de gluggar som fanns efter att grävmaskinen var här och grävde för grunden. Blev en del grävande trots att de var snälla nog att påbörja ett planteringsdike. Nämnde jag att jag verkligen avskyr att gräva...
Nyligen planterade Ligusterhäckar längs ett grävt dike i en trädgård med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade Ligusterhäckar längs en trädgårdsgräns med hus under renovering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade Ligusterhäckar längs med ett grävt dike på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen planterade Ligusterhäckar bredvid en grävd ränna och en hög med grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen planterade Ligusterhäckar bredvid grävhög och i planteringsdike i en trädgård vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypplanterade Ligusterhäckar vid byggarbetsplats med hög jord och säckar jordförbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönt att kunna bocka av detta från listan över saker som behöver göras dock. Nu gäller det bara att vattna, vattna och vattna. Tur att man kan sköta det via mobilen tack vare Gardena Smart :D
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Idag har jag hämtat ut 15st 125cm Liguster samt planterat dessa i de gluggar som fanns efter att grävmaskinen var här och grävde för grunden. Blev en del grävande trots att de var snälla nog att påbörja ett planteringsdike. Nämnde jag att jag verkligen avskyr att gräva...
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Skönt att kunna bocka av detta från listan över saker som behöver göras dock. Nu gäller det bara att vattna, vattna och vattna. Tur att man kan sköta det via mobilen tack vare Gardena Smart :D
Tur att ni inte har bevattningsförbud som vi har i Halland i år igen :/. Gräsmattan kommer dö med 100% säkerhet i år. Hade förbud mellan april-oktober förra året och igår kom det igen :/
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tur att ni inte har bevattningsförbud som vi har i Halland i år igen :/. Gräsmattan kommer dö med 100% säkerhet i år. Hade förbud mellan april-oktober förra året och igår kom det igen :/
Ja det är tur det, vattnar dock inte gräsmattan så den känns mer som en stepp på väg mot öken. Skulle vi hålla gräsmattan grön skulle vi få vattna hela tiden eftersom vi har konstant sol på tomten, vilket i sig är väldigt trevligt men det kunde ju gärna få regna lite på nätterna. Enda fördelen med att gräsmattan är som den är just nu är ju att vi inte behöver klippa och det känns ju rätt skönt med tanke på byggställningar och annat.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Ja det är tur det, vattnar dock inte gräsmattan så den känns mer som en stepp på väg mot öken. Skulle vi hålla gräsmattan grön skulle vi få vattna hela tiden eftersom vi har konstant sol på tomten, vilket i sig är väldigt trevligt men det kunde ju gärna få regna lite på nätterna. Enda fördelen med att gräsmattan är som den är just nu är ju att vi inte behöver klippa och det känns ju rätt skönt med tanke på byggställningar och annat.
Jag brukar inte göra det men den börjar ta så mycket stryk med 2 års torka. Sen blir man lite bitter när de tycker att vi ska sänka förbrukningen med 15% och kommunens avlopp läcker ca 17-19%. Men men.

Jag håller med om byggnadsställningen, samma här :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag håller med om byggnadsställningen, samma här :)
Har ni kommit igång nu?
 
Nix :(. Men jag har fått tag på en ställning av en kompis så tar hit den i helgen tror jag. Jag väntar fortfarande på svar men oavsett så startar jag nog efter midsommar. Senast v.28. Det är ju ”bygglovsbefriat” trots att kommunen behandlar det som ett bygglov på ett slott som strider mot detaljplanen och byggs på prickad mark :/
 
Nu har det äntligen börjat hända lite grejer på allvar här. Bilderna får tala för sig själva tror jag :D

Igår:
Person som arbetar med betongarbete på ett byggprojekt med ställningar runt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med arbetsmän, ställningar, och byggmaterial med ett poolområde i bakgrunden under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av hustak med borttagna takpannor och byggställningar runt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag:
Pågående byggnation av en trästruktur på ett hus, med ställningar och omgivande bebyggelse i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion på byggarbetsplats med tydliga framsteg och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med trästomme och byggmaterial, delvis täckt av en presenning, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träkonstruktion för tillbyggnad, med byggställningar, intill befintligt tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andthe och 5 till
  • Laddar…
Det går undan. :)
Dubbla stolpar i framkant?
Hur är gaveln stabiliserad i sidled?
 
Redigerat:
Nefrums Nefrums skrev:
Det går undan. :)
Dubbla stolpar i framkant?
Hur är gaveln stabiliserad i sidled?
Jag vet faktiskt inte varför de har gjort så eller hur den är stabiliserad i sidled. Känns väldigt stabilt iaf.

Men hade de inte satt dubbla stolpar hade man ändå fått regla ut lite eftersom det ska vara lite vägg vid hörnen.
 
I helgen har jag pysslat lite med återvinning skulle man kanske kunna säga.

Jag har börjat såga upp den gamla trallen till staketribbor.
Återvunna träribbor upplagda liggande på arbetsbänk, förberedda för att bli staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även tvättat och laserat staketet det gamla staketet. Vi har använt samma färgkod på lasyren som på de gråa väggarna på huset fast de är målade med täckfärg. De liggande ribborna är ett litet test för att se hur det skulle se ut. Vi har kännt att vi ville ha ett lite mindre luftigt staket mot grannarna då det blåser en del igenom där och det är precis där vi sitter och äter.
En delvis laserad staketsektion med vertikala och horisontella ribbor i grå lasyr mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Troligen blir det liggande ribbor även på resterande staket runt poolen men då utan de stående brädorna.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.