Gammelnörden
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske det blir mindre korridorkänsla om man flyttar tvättstugan till andra sidan teverummet?
Att få klädkammarens dörr inne i tvättstugan borde ju gå bra.
Genialt, BirgitS! :heart:(y)
Ritning av ett hus med badrum betecknat, indikerande vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(det finns ju vatten och avlopp där också i och med badrummet)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Oj, om den ska jämföras med hur du vill ha det ska ju planlösningen spegelvändas...:oops:
[bild]
Hej
Jättefin ritning. Men i den tvättstugan finns det absolut ingen plats att hänga någon tvätt.
Det som är viktigt för vår familj är ju att få plats med alla vänner och släkt på kalas och andra högtider. Vi träffas väldigt ofta och är upp emot 30 pers. Ser inte riktigt hur jag skulle kunna trycka in alla dom i den planlösningen var ska långbordet placeras? Tyvärr känns det lite som en "hotellkorridor" med alla rum som löser av varandra rätt igenom HELA huset Ta inte det som kritik. Vi har nog bara olika uppfattning om vad en "mysig eller tråkig" planlösning är. Inget konstigt med det
Dina förslag liknar inte "ursprungsritningen över huvud taget. Hade jag velat ha något helt annat så hade jag inte presenterat det här förslaget.
Vardagsrummet är 8,5 meter långt. Det vi har nu är 6 meter och det är i kortaste laget för oss. Är 8 meter så "vansinnigt" långt för ett vardagsrum? Huset behöver absolut inte ha den "billigaste" utformningen på planlösningen.
 
BirgitS
För de flesta är väldigt ovanligt att ha middagar för 30 personer hemma och det är få som har plats för långbord för så många. Jag tycker att vi har det ovanligt och väldigt stort och bra som kan duka sammanhängande L-bord för ca 25 personer. I de ritningar som jag har sett här i forumet för hus som ska byggas är det väldigt ovanligt med 80 kvm för matplats och soffgrupp, det motsvarar ju trots allt en normal trerumslägenhet.
 
A
S Stassen skrev:
Vad mer behöver jag tänka på?
Utrymmet för badrum, toalett och tvättstuga känns inte bra. Väldigt inträngt och konstlat. Försök att öka på lite där. En toalett borde finnas i anslutning till hallen.

Har du funderat på ljusinsläpp? Väldigt få fönster på norrsidan. Det blir också väldigt varmt med matplatsen direkt i syd om du inte har något som avskärmar.

Många bra synpunkter från @katten1234
 
BirgitS BirgitS skrev:
För de flesta är väldigt ovanligt att ha middagar för 30 personer hemma och det är få som har plats för långbord för så många. Jag tycker att vi har det ovanligt och väldigt stort och bra som kan duka sammanhängande L-bord för ca 25 personer. I de ritningar som jag har sett här i forumet för hus som ska byggas är det väldigt ovanligt med 80 kvm för matplats och soffgrupp, det motsvarar ju trots allt en normal trerumslägenhet.
Fast för oss är det inte ovanligt med stora besök och det finns ingen anledning för oss att bygga ett hus som passar bra för någon annan än just oss. Det är en av anledningarna till att vi vill bygga själva. Eftersom dom flesta husen är ritade med trånga vardagsrum och matsalsdelar med långa korridorer så vill vi rita ett eget Köken har ofta ont om bänk yta osv.

Jag skulle vilja ha hjälp att få in ett förråd i min ritning. Inte en ritning på ett helt annat hus. Jag ville ha förbättringsförslag på min ritning. Inte en helt annan ritning. Kompisarna har samma kök-vardagsrum-hall-del och jag tycker att det är fantastiskt. Sån rymd! Skönt att man kan röra sig fritt. Men dom har 2 plan och därför hamnar sovrum och annat på ovanplanet och tvättstuga och annat i källaren. Jag vill ha enplanshus med kök-vardagsrum-hall på samma sätt. sovrum tvättstuga och tvrummet kan jag helt klart tänka mig något helt annorlunda. Såvida det inte bildas korridorer med rum på rad som i ett hotell
Jag menar verkligen inget illa. Alla tycker ju olika och vi vill verkligen ha stora öppna ytor för långbord
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Utrymmet för badrum, toalett och tvättstuga känns inte bra. Väldigt inträngt och konstlat. Försök att öka på lite där. En toalett borde finnas i anslutning till hallen.

Har du funderat på ljusinsläpp? Väldigt få fönster på norrsidan. Det blir också väldigt varmt med matplatsen direkt i syd om du inte har något som avskärmar.

Många bra synpunkter från @katten1234
Hur menar du med toalett i anslutning till hallen? Jag vill helst inte behöva gå igenom hallen och få blöta/grusiga strumpor när jag ska till toaletten. Tänker du att badrummet ligger för långt ifrån ytterdörren?
Ja matplatsen kanske kommer att bli varm. Kanske för varm? Finns det fönster som ev kan skärma av solen till viss del?
 
Jag kan inte säga att din design är bra eller dålig dock skulle jag ha gjort så här.
1. Eget rum för värmepump
2. Egen ingång till tvättstugan
3. Skötbord kan du ha i tvättstugan. Använd diskbänken som redan finns som skötbord. Skönt slippa sånt på toa. Sen kan man skicka smutsiga kläder i tvättmaskinen på direkten.
 
A
Jag menar att det bör finnas en toalett relativt nära hallen/ytterdörren. Nu är ju badrummet nära, men gäster brukar man låta gå på vanlig toalett...
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Det som blir fel i mitt huvud på din ritning TS är delvis proportionerna men även förvaringen.

Sällskapsytorna inkl kök är på lite drygt 125kvm, medan sovrummen ligger på 10ish,10ish och 8.5ish. Så här är måtten rätt små, visst 10kvm är ok men 8.5kvm i ett såpass stort hus känns fel. På samma vis känns nästan 80kvm vardagsrum fel. 80kvm inkl kök hade varit rejält stort i mina ögon, men 105kvm är ju nästan som ett normalstort svenskt hus...

Sen tycker jag badrummet ligger fel, hade varit bättre att byta plats på tvättstuga och badrum.

Utöver det är det ju förvaring. Tycker förslaget med att förlägga ett sovrum/tvätt vid entrén är bra, är dessutom norrläge. Det hade möjliggjort möjligheter till förvaring för är det någonstans det finns utrymme att avvara så är det just på Sällskapsytorna här.

Husritning som visar en planlösning med stora sällskapsytor och mindre sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Funshine och 1 till
  • Laddar…
En liten undran, har du tänkt på att utgå från standardstorlekar av gipsskivor och reglar och takstolar?
 
Gammelnörden
S Stassen skrev:
Hej
Jättefin ritning. Men i den tvättstugan finns det absolut ingen plats att hänga någon tvätt.
Det som är viktigt för vår familj är ju att få plats med alla vänner och släkt på kalas och andra högtider. Vi träffas väldigt ofta och är upp emot 30 pers. Ser inte riktigt hur jag skulle kunna trycka in alla dom i den planlösningen var ska långbordet placeras? Tyvärr känns det lite som en "hotellkorridor" med alla rum som löser av varandra rätt igenom HELA huset Ta inte det som kritik. Vi har nog bara olika uppfattning om vad en "mysig eller tråkig" planlösning är. Inget konstigt med det
Dina förslag liknar inte "ursprungsritningen över huvud taget. Hade jag velat ha något helt annat så hade jag inte presenterat det här förslaget.
Vardagsrummet är 8,5 meter långt. Det vi har nu är 6 meter och det är i kortaste laget för oss. Är 8 meter så "vansinnigt" långt för ett vardagsrum? Huset behöver absolut inte ha den "billigaste" utformningen på planlösningen.
Anledningen till att jag lade upp en ritning är för att du ska ha något att jämföra med och kunna komma fram till vad du vill och inte vill med din planlösning. (Det var inget färdigt förslag heller, utan möjligheter justera efter behov.) Det är svårt att uppfinna på egen hand i ett vakuum och man stirrar sig lätt blind på detaljer. Hade jag haft något vettigt och säga om din planlösning så hade jag gjort det, men rubriken sade Hjälp med planlösning önskas! och det verkade som du hade fastnat... En annan sak som jag tänkte på var att du skriver att du är nöjd med vad du har ritat, men hur nöjd är resten av familjen som ska bo där? Kanske dom kan ge dig den typen av input som du vill ha?
 
BirgitS
S Stassen skrev:
Fast för oss är det inte ovanligt med stora besök och det finns ingen anledning för oss att bygga ett hus som passar bra för någon annan än just oss. Det är en av anledningarna till att vi vill bygga själva. Eftersom dom flesta husen är ritade med trånga vardagsrum och matsalsdelar med långa korridorer så vill vi rita ett eget Köken har ofta ont om bänk yta osv.

Jag skulle vilja ha hjälp att få in ett förråd i min ritning. Inte en ritning på ett helt annat hus. Jag ville ha förbättringsförslag på min ritning. Inte en helt annan ritning. Kompisarna har samma kök-vardagsrum-hall-del och jag tycker att det är fantastiskt. Sån rymd! Skönt att man kan röra sig fritt. Men dom har 2 plan och därför hamnar sovrum och annat på ovanplanet och tvättstuga och annat i källaren. Jag vill ha enplanshus med kök-vardagsrum-hall på samma sätt. sovrum tvättstuga och tvrummet kan jag helt klart tänka mig något helt annorlunda. Såvida det inte bildas korridorer med rum på rad som i ett hotell
Jag menar verkligen inget illa. Alla tycker ju olika och vi vill verkligen ha stora öppna ytor för långbord
Naturligtvis ska du rita ett hus som passar för din familj och ert levnadssätt, men du frågade om "Är 8 meter så "vansinnigt" långt för ett vardagsrum?" och det var det jag försökte svara på.

Det finns väl ett antal förslag i tråden om hur du kan få plats med förvaring ovanför köket i din planritning. Har du försökt skissa på något utifrån de förslagen?

S Stassen skrev:
Ja matplatsen kanske kommer att bli varm. Kanske för varm? Finns det fönster som ev kan skärma av solen till viss del?
Man kan ha markiser utanför fönstren.
Det finns även fönster med solfilter, dock tappar man då uppvärmningseffekten vintertid som är bra för att hålla nere uppvärmningskostnaden soliga vinterdagar.
 
Gammelnörden
Med risk för att detta är OT, men då får väl TS be moderatorn att radera inlägget...
Jag har valt att visa i bilder vad jag tycker att man kan modellera om på den befintliga planlösningen. Med utgång från originalet har jag lagt till en flygel på planlösningen för att man ska kunna få bättre plats med de saker som TS önskade sig. Förråd, rymlig tvättstuga med utrymme för städmateriel, typ inga korridorer samt sittplats för 28 personer (30 om man tränger ihop sig) inomhus och på altanen. Ritning av en modifierad husplanlösning med tillagd flygel, tvättstuga och sittplatser för 28 personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt om det inte känns för instängt kan en vägg läggas till med högskåp i köket; Planritning med tillagd flygel, möblering för 28 personer, förstorad tvättstuga och utrymme utan korridorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anns Björk och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det där Götenehuset var riktigt bra! Det någon kallade korridorer ser jag som siktlinjer som gör att huset känns luftigare. När man kommer in i huset kan man både till höger och vänster se ut genom hela huset. Samma med siktlinjen längre in i huset.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det som blir fel i mitt huvud på din ritning TS är delvis proportionerna men även förvaringen.

Sällskapsytorna inkl kök är på lite drygt 125kvm, medan sovrummen ligger på 10ish,10ish och 8.5ish. Så här är måtten rätt små, visst 10kvm är ok men 8.5kvm i ett såpass stort hus känns fel. På samma vis känns nästan 80kvm vardagsrum fel. 80kvm inkl kök hade varit rejält stort i mina ögon, men 105kvm är ju nästan som ett normalstort svenskt hus...

Sen tycker jag badrummet ligger fel, hade varit bättre att byta plats på tvättstuga och badrum.

Utöver det är det ju förvaring. Tycker förslaget med att förlägga ett sovrum/tvätt vid entrén är bra, är dessutom norrläge. Det hade möjliggjort möjligheter till förvaring för är det någonstans det finns utrymme att avvara så är det just på Sällskapsytorna här.

[bild]
Åh tack för ditt svar! Din ritning var en jättebra input som jag kan jobba vidare på! Precis den hjälpen jag ville ha!! Jag ska skissa vidare lite på den ritningen som du gjorde. Det hade ju varit perfekt att få till tvättstuga, klädkammare och master bedroom i en följd så man slipper trava runt hela huset med all tvätt!

Jag hade en tanke om att 10 kvm räcker för att sova i. Speciellt när det finns så mycket yta att röra sig på i övrigt. Vi gillar stora sällskapsytor och tycker att både toaletter och sovrum kan få ge vika storleksmässigt om vi istället kan få mera gemenskapsytor. Vi anser nog inte att man hänger i sovrummen eller på toa mesta vaken tid. Men jag förstår absolut vad du menar. Tusen tack för hjälpen. nu ska jag skissa vidare utefter ditt förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.