Här kommer lite bilder på gjutningen.
Nyligen gjuten betongplatta med våt yta som reflekterar omgivande byggnader och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betongplatta med vattenspegel bredvid ett bostadshus, provmätt golvvärmekablage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betongplatta med vattenspegling och synliga golvvärmekablar vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en när jag hade vattnat också blev rätt bra spegel :crysmile:
Nyligen gjuten betongplatta med spegelblank vattenyta och golvvärmekablar vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmätte även golvvärmekablarna och allt var i sin ordning :D
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ser stabilt ut!
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ser stabilt ut!
Ja vi får väl hoppas på det :D
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Händer ingenting med uterummet just nu så jag försöker beta av lite restpunkter. Eken på hallmöbeln har fått sig ett par omgångar hårdvaxolja. Gör sig dåligt på bild :crysmile:

Har målat och spikat upp ena panelsidan på balkongen. Blev väldigt nöjd med passningen mot det vita.
Nyuppsatt svart panel på balkongvägg mot vit takpanel och trägolv, viss omatchning i panelstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte lika nöjd över att jag inte kan hitta samma mått på panelen som den som sitter original på huset...
 
  • Gilla
wotan och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr har inte snickarna dykt upp den här veckan heller trots att de sa att de skulle komma i onsdags. Börjar kännas lite sådär nu med tanke på semestertider och att jag kommer behöva ta in en elektriker också så allt ligger inte i mina händer även bär snickarna har gjort sitt...

I väntan på det har jag hjälpt pappa att byta ytterdörr. Fick med mig den gamla som jag idag har förvandlat till en skjutdörr i garaget in till poolrummet för att dämpa pumpens ljud. Tänkte först inte göra mer än så men sen tänkte jag att vad tusan jag måste ju bygga för de gamla låscylinderhålen osv. Sagt och gjort så fick det bli “speglar”.
Ombyggd äldre dörr monterad som skjutdörr i garaget, delvis grundmålad och med spacklade låshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ytterdörr omgjord till en skjutdörr med speglar, grundmålad inför slutlig målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal dörr förvandlad till skjutdörr i garaget, grundmålad och redo för slutlig färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren fick sig sedan ett lager grundfärg innan den ska målas i Boschröd. Röd eftersom den är rörlig precis som handtagen på L-BOXX :crysmile:
En omgjord ytterdörr målad i grundfärg används som skjutdörr till ett poolrum för att dämpa ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska även bygga en liten låda runt regeln och skenan och den kanske få bli Boschblå... Har ju trots allt lite färg kvar sedan jag byggde arbetsbänken.
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Idag har det iaf kommit en virkesleverans (som snickarna har beställt) till uterummet så med lite tur kanske det även dyker upp snickare imorgon.
Inplastad virkesleverans från Optimera på en gräsmatta med en rosa boll i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren i garaget har även fått första omgången Boschröd.
Ny målad dörr i Boschröd färg står i ett garage med öppna timmerskivor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 6 till
  • Laddar…
Det är fördelen med att bygga själv, man behöver inte vänta på att hantverkare ska dyka upp. :)
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det är fördelen med att bygga själv, man behöver inte vänta på att hantverkare ska dyka upp. :)
Nej tro mig om det inte vore för alla okända moment i övergången mellan uterum och befintligt tak så hade jag gjort det själv. Men jag vill inte riskera att stå med ett hål i hustaket och inte veta hur jag kommer vidare på bästa sätt. Hade huset haft ett undertak av råspont hade det känts lättare.
 
Ja det förstår jag. Det är alltid trixigt att ansluta mot befintligt tak.
Undrar hur de kommer lösa det.
Vad har du för undertak om det inte är råspont?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ja det förstår jag. Det är alltid trixigt att ansluta mot befintligt tak.
Undrar hur de kommer lösa det.
Vad har du för undertak om det inte är råspont?
Det är oljebeständig masonit. Jag vet inte hur de gör men på något sätt måste vi få ett stumt undertak där ränddalsplåtarna ska vara för att det inte ska bli kondens på baksidan av plåtarna. En vild gissning är att de monterar råspont mellan takstolarna för att på så sätt undvika att taket blir högre men det är som sagt en ren gissning.
 
Om luftspalten inte blir för liten då så känns det ju som ett rimligt antagande. Man vill nog ha takpapp under plåten också.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Om luftspalten inte blir för liten då så känns det ju som ett rimligt antagande. Man vill nog ha takpapp under plåten också.
Ja givetvis måste man även ha underlagspapp på råsponten isf.

Vad ska du ha för panel på insidan av uterummet? Kör du samma på väggar och i tak?
 
Nefrums Nefrums skrev:
På väggarna ska jag sätta gips, 6mm varianten räcker tror jag, då det är så smala sektioner.
I taket ska jag lägga golv. :) [länk]
Bra idé med golv det får vi väga in som en möjlighet!
 
iSnobben iSnobben skrev:
Nej tro mig om det inte vore för alla okända moment i övergången mellan uterum och befintligt tak så hade jag gjort det själv. Men jag vill inte riskera att stå med ett hål i hustaket och inte veta hur jag kommer vidare på bästa sätt. Hade huset haft ett undertak av råspont hade det känts lättare.
För mig var det nästan tvärt om. Hittade inga som ville bygga så som vi ville ha det. Dvs gjuta en betongsockel på ojämnt berg samt kapa takstolarnas utstick från husväggen så att uterummet gick ända upp i nock på hela ytan.
Till slut hittade vi några snickare som gjorde trästommen på löpande räkning men betongsockeln fick vi fixa själva....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.