Hej,
Håller på att rita på ett hus och detta är jag i stora drag nöjd med. Jag skulle vilja höra era åsikter och få feedback om förbättringsförslag från er.
Jag skulle behöva hjälp med att få in ett litet förråd någonstans (3-4 kvm) utan att det inskränker på de öppna ytorna eller gör sovrummen små.
Jag tycker om stora öppna ytor där man får ordentligt med plats för vänner och familj på exempelvis jul.
Korridorer är mörka otyg som helst inte får existera. Vad mer behöver jag tänka på?

Tack på förhand!
 
  • Ritning av ett enplanshus med öppna ytor, flera sovrum, kök och vardagsrum markerat med möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett hus med öppna ytor, flera rum och möblering, inga korridorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett öppet husplan med stort vardagsrum och utan korridorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ByggStålis och 3 till
  • Laddar…
1) Du saknar helt förvaringsmöjligheter? Inga klädkammare, inga förråd, ingen förvaring i varken badrummen eller i tvättstugan?
2) Ska du gå in till tvättstugan via TV-rummet? Hur går det om du kommer in med smutsiga barn, eller kanske varit ute och cyklat mountainbike? Det får du göra om. Tvättstugan ska man nå via entren.
3) Nu vet jag inte hur vädersträcken ser ut men att döma av pergolan/uterummet på baksidan så gissar jag att det är åt väst? Då har du i så fall lagt två av sovrummen åt det hållet, vilket är helt fel då sovrummen helst ska ligga mot öst.
4) Kök ska helst ligga mot gatan/entren så att man har lite uppsikt om vem som kommer, och vad som händer framför huset. Som det är nu har du ingen uppsikt mot framsidan om du inte går och kikar fram vid entren. Ett alternativ är ju att lägga in fönster mot framsidan där den stora soffan står så att man får lite utsikt åt det hållet.
5) Konstig lösning förresten med den stora soffan som är vänd bort från dina stora fönsterpartier. Från soffan vill man kunna ha uppsikt utåt, och helst inte ha fönstrerna i ryggen.
6) Det ser ut att vara dåligt med fönster yta i TV-rummet. Om man ska göra något annat där än att just titta på TV, som att läsa tidningen ex. så får det gärna vara lite ljusare.
7) Sen funderar jag på om man ens vill samla alla sovrum jämte TV-rummet? Inte så kul att sova om några vill se på actionfilm precis utanför sovrummet...
8) Du bör byta plats på badrummen. Varför ska det stora badrummet med badkaret vara riktat mot entren och det lilla mot sovrummen?
9) Vart hade du tänkt att hänga upp tvätten? Var förvarar du värmepumpen/golvvärmefördelare och el/data-centralen?
Allt sådant tar mycket plats och jag ser inga utrymmen för det? Framför allt ingen vägg mot där du kan hänga upp tvätten.
10) Varför har du 10+ öppningsbara fönster och dörrar i det stora utrymmet? Det räcker med en dörr åt varje håll och resten kan vara fasta partier..
11) Ska du ha ryggåstak åt två håll i det stora utrymmet, då funderar jag i så fall på hur du har tänkt att lösa avlstningen av takstolarna mellan köket och vardagsrummet.
12) Om det ska bo småbarn i huset så saknar man även plats för spjälsäng i det stora sovrummet samt plats för skötbord i badrummen.

Det som du bör fokusera på är i alla fall att få i ordning på bad/tvätt/förvaring.
Ett förslag är att du gör såhär istället:
RW4XA5.jpg
Sen kan du även flytta kaminen så att den hamnar mellan matplats och soffgruppen.

Lycka till!
 
  • Gilla
Robin123 och 2 till
  • Laddar…
Du kan även flytta sovrummet på 8.33 m^2 dit jag ritade tvättstugan, ochså sätter du det stora badrummet där så att tvättstugan och det lilla badrummet (mot entren) hamnar till höger när du kommer in. Det kan också fungera!
 
Jag vill påstå att det är ganska udda form på tv rummet och vardagsrum etc som slösar bort väldigt mycket yta. Jag föeslår ett totalt omtag av hela huset då det känns som vissa features är mentalt låsta här och begränsar utformningen. Vardagsrummet känns inte alls trevligt när man hamnar bakom väggen.


Här har Götenehus (Subline 2) gjort en ganska intressant lösning. Öppet och luftigt i vardagsrummet men TV rummet har en mysig krypin känsla med korridorerna utanför delen där man sitter. Finns som visningshus på Husknuten i Göteborg.
Ritning av en våningsplan för ett hus med olika rum och möblering, inklusive vardagsrum och TV-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar upplägget med Götenehus subline-serie men dem har ju fullkomligt struntat i att man praktiskt ska kunna bo och leva i huset.
Ser förstås snyggt ut i en designtidning men köket är ju mindre än det jag hade i min gamla en-rums-lägenhet. Ställ fram kaffebryggare, brödrost, vattenkokare, diskställ, fruktkorg, mobilladdare och annat som man gärna har i ett kök och hur mycket yta finns det kvar?
Och var hade dem tänkt att man ska hänga upp tvätt, eller förvara toapapper, handdukar, smink, blöjor osv i badrummen? Och vart ställer man skötbordet om man har barn, med alla barnkläder, tvättlappar osv som kommer till?
 
  • Gilla
Carre123 och 2 till
  • Laddar…
Håller med Götenehuset skulle köket behöva mer bänkyta. Övriga rum är ju mer eller mindre standard. Kanske hade funkat bra om man ökade på storleken i vissa delar
 
BirgitS
Som jag ser det är köket i TS:ens förslag för stort med tanke på att där inte är någon matplats. Det blir så långa avstånd, t.ex. när man tar ut en het plåt ur ugnen så måste man gå flera meter innan man kan ställa den ifrån sig och motsvarande när man ska plocka varor ur kylskåpet, man får ta ut några, gå iväg flera meter, gå tillbaks och hämta fler med stor risk för att kylskåpsdörren (och frysdörren) blir stående öppna under onödigt lång tid vilket ger en onödigt hög elräkning. Flytta väggen med högskåp neråt så att det blir en öppning på 120 cm mot matplatsen så blir det åtminstone lite bättre och samtidigt blir det mer utrymme för badrum, tvättstuga och förvaring.

Om man har familjer som gäster brukar barnen samlas i teverummet och de vuxna i vardagsrummet och då vill de vuxna inte höra barnens tjoanden eller ljudet från den teven när de sitter och pratar. Det är därför bra att kunna stänga till en dörr mot teverummet. Öppen planlösning må vara modernt och ge ett luftigt intryck men det har en del stora nackdelar också.

1,5 meter garderob i hallen må låta mycket men det är inte mycket om det ska rymma kläder och skor för en 4-personers familj och deras gäster.

Vad menas med städskåp i väggen mellan hall och soffgrupp?
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
K katten1234 skrev:
1) Du saknar helt förvaringsmöjligheter? Inga klädkammare, inga förråd, ingen förvaring i varken badrummen eller i tvättstugan?
2) Ska du gå in till tvättstugan via TV-rummet? Hur går det om du kommer in med smutsiga barn, eller kanske varit ute och cyklat mountainbike? Det får du göra om. Tvättstugan ska man nå via entren.
3) Nu vet jag inte hur vädersträcken ser ut men att döma av pergolan/uterummet på baksidan så gissar jag att det är åt väst? Då har du i så fall lagt två av sovrummen åt det hållet, vilket är helt fel då sovrummen helst ska ligga mot öst.
4) Kök ska helst ligga mot gatan/entren så att man har lite uppsikt om vem som kommer, och vad som händer framför huset. Som det är nu har du ingen uppsikt mot framsidan om du inte går och kikar fram vid entren. Ett alternativ är ju att lägga in fönster mot framsidan där den stora soffan står så att man får lite utsikt åt det hållet.
5) Konstig lösning förresten med den stora soffan som är vänd bort från dina stora fönsterpartier. Från soffan vill man kunna ha uppsikt utåt, och helst inte ha fönstrerna i ryggen.
6) Det ser ut att vara dåligt med fönster yta i TV-rummet. Om man ska göra något annat där än att just titta på TV, som att läsa tidningen ex. så får det gärna vara lite ljusare.
7) Sen funderar jag på om man ens vill samla alla sovrum jämte TV-rummet? Inte så kul att sova om några vill se på actionfilm precis utanför sovrummet...
8) Du bör byta plats på badrummen. Varför ska det stora badrummet med badkaret vara riktat mot entren och det lilla mot sovrummen?
9) Vart hade du tänkt att hänga upp tvätten? Var förvarar du värmepumpen/golvvärmefördelare och el/data-centralen?
Allt sådant tar mycket plats och jag ser inga utrymmen för det? Framför allt ingen vägg mot där du kan hänga upp tvätten.
10) Varför har du 10+ öppningsbara fönster och dörrar i det stora utrymmet? Det räcker med en dörr åt varje håll och resten kan vara fasta partier..
11) Ska du ha ryggåstak åt två håll i det stora utrymmet, då funderar jag i så fall på hur du har tänkt att lösa avlstningen av takstolarna mellan köket och vardagsrummet.
12) Om det ska bo småbarn i huset så saknar man även plats för spjälsäng i det stora sovrummet samt plats för skötbord i badrummen.

Det som du bör fokusera på är i alla fall att få i ordning på bad/tvätt/förvaring.
Ett förslag är att du gör såhär istället:
[bild]
Sen kan du även flytta kaminen så att den hamnar mellan matplats och soffgruppen.

Lycka till!
K katten1234 skrev:
1) Du saknar helt förvaringsmöjligheter? Inga klädkammare, inga förråd, ingen förvaring i varken badrummen eller i tvättstugan?
2) Ska du gå in till tvättstugan via TV-rummet? Hur går det om du kommer in med smutsiga barn, eller kanske varit ute och cyklat mountainbike? Det får du göra om. Tvättstugan ska man nå via entren.
3) Nu vet jag inte hur vädersträcken ser ut men att döma av pergolan/uterummet på baksidan så gissar jag att det är åt väst? Då har du i så fall lagt två av sovrummen åt det hållet, vilket är helt fel då sovrummen helst ska ligga mot öst.
4) Kök ska helst ligga mot gatan/entren så att man har lite uppsikt om vem som kommer, och vad som händer framför huset. Som det är nu har du ingen uppsikt mot framsidan om du inte går och kikar fram vid entren. Ett alternativ är ju att lägga in fönster mot framsidan där den stora soffan står så att man får lite utsikt åt det hållet.
5) Konstig lösning förresten med den stora soffan som är vänd bort från dina stora fönsterpartier. Från soffan vill man kunna ha uppsikt utåt, och helst inte ha fönstrerna i ryggen.
6) Det ser ut att vara dåligt med fönster yta i TV-rummet. Om man ska göra något annat där än att just titta på TV, som att läsa tidningen ex. så får det gärna vara lite ljusare.
7) Sen funderar jag på om man ens vill samla alla sovrum jämte TV-rummet? Inte så kul att sova om några vill se på actionfilm precis utanför sovrummet...
8) Du bör byta plats på badrummen. Varför ska det stora badrummet med badkaret vara riktat mot entren och det lilla mot sovrummen?
9) Vart hade du tänkt att hänga upp tvätten? Var förvarar du värmepumpen/golvvärmefördelare och el/data-centralen?
Allt sådant tar mycket plats och jag ser inga utrymmen för det? Framför allt ingen vägg mot där du kan hänga upp tvätten.
10) Varför har du 10+ öppningsbara fönster och dörrar i det stora utrymmet? Det räcker med en dörr åt varje håll och resten kan vara fasta partier..
11) Ska du ha ryggåstak åt två håll i det stora utrymmet, då funderar jag i så fall på hur du har tänkt att lösa avlstningen av takstolarna mellan köket och vardagsrummet.
12) Om det ska bo småbarn i huset så saknar man även plats för spjälsäng i det stora sovrummet samt plats för skötbord i badrummen.

Det som du bör fokusera på är i alla fall att få i ordning på bad/tvätt/förvaring.
Ett förslag är att du gör såhär istället:
[bild]
Sen kan du även flytta kaminen så att den hamnar mellan matplats och soffgruppen.

Lycka till!

Hej och tack för din feedback Katten 1234!

Precis, jag saknar en klädkammare/förråd och det var detta som var mitt största bekymmer och också det som jag ville ha mest hjälp med att ordna :)

Tvättstugan har en helt egen entre så jag ser inget bekymmer i att den inte ligger i anslutning till huvudentren. I tvättstugan finns det en vägg med upphängningsyta med en bredd av 180 cm. Den är ovanför tvättmaskinen och avlastningsbänken. Tror du att det behövs ännu mer upphängningsyta?
Samma gäller garderoberna i tvättstugan, är 200 cm garderob på tok för lite förvaring i en tvättstuga? Hur mycket garderob är lagom för att få plats med allt?

Ja tanken är att köket och pergolan ska ligga i söder och vad jag glömt skriva är att hela huset ska spegelvändas så att de flesta sovrummen hamnar i öster och vardagsrummet i väster.
Tack för dina synpunkter.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag vill påstå att det är ganska udda form på tv rummet och vardagsrum etc som slösar bort väldigt mycket yta. Jag föeslår ett totalt omtag av hela huset då det känns som vissa features är mentalt låsta här och begränsar utformningen. Vardagsrummet känns inte alls trevligt när man hamnar bakom väggen.


Här har Götenehus (Subline 2) gjort en ganska intressant lösning. Öppet och luftigt i vardagsrummet men TV rummet har en mysig krypin känsla med korridorerna utanför delen där man sitter. Finns som visningshus på Husknuten i Göteborg.
[bild]
Tack för tipset!

Men jag tycker tyvärr inte om när hus har korridorer. Och Subline har 2(!) långa korridorer som löper längst med hela huset. Dessutom är köket en korridor i sig. Vi har ofta vänner och släkt på besök och det känns inte som ett roligt hus att trängas omkring i. Köket och matplatsen är hjärtat där man ofta samlas och där man arbetar. Dessa ytor måste vara stora och luftiga för min del.

Jag håller helt med dig om att TV-rummet stjäl onödigt mycket yta men jag vet inte hur jag ska lösa det... Helst vill jag lösa det med ett förråd/garderober men hur??:worried:
Som du kan se på skissen/ritningen så har jag klämt in garderober runt och under fönstret i TV-rummet för att skapa mer förvaring och försöka nyttja utrymmet i tv-rummet bättre. "garderoben" under fönstret skapar en sittyta i fönstret som jag tänkte att man kunde använda som "myshörna" . Fönstret blir som inbyggt i garderober med möjlighet att krypa upp i fönstret. Kanske är en dum idé.

Hur menar du med att det är otrevligt att vara bakom en vägg när man sitter i vardagsrummet? Menar du att det ska vara öppet ut till hallen??

Tack för tipset och synpunkterna. Jag får jobba vidare med döytorna helt enkelt :strong:
 
  • Gilla
Tootiki
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det är köket i TS:ens förslag för stort med tanke på att där inte är någon matplats. Det blir så långa avstånd, t.ex. när man tar ut en het plåt ur ugnen så måste man gå flera meter innan man kan ställa den ifrån sig och motsvarande när man ska plocka varor ur kylskåpet, man får ta ut några, gå iväg flera meter, gå tillbaks och hämta fler med stor risk för att kylskåpsdörren (och frysdörren) blir stående öppna under onödigt lång tid vilket ger en onödigt hög elräkning. Flytta väggen med högskåp neråt så att det blir en öppning på 120 cm mot matplatsen så blir det åtminstone lite bättre och samtidigt blir det mer utrymme för badrum, tvättstuga och förvaring.

Om man har familjer som gäster brukar barnen samlas i teverummet och de vuxna i vardagsrummet och då vill de vuxna inte höra barnens tjoanden eller ljudet från den teven när de sitter och pratar. Det är därför bra att kunna stänga till en dörr mot teverummet. Öppen planlösning må vara modernt och ge ett luftigt intryck men det har en del stora nackdelar också.

1,5 meter garderob i hallen må låta mycket men det är inte mycket om det ska rymma kläder och skor för en 4-personers familj och deras gäster.

Vad menas med städskåp i väggen mellan hall och soffgrupp?

Ja där sa du något väldigt matnyttigt! Det kan ju bli väl mycket motion i köket fram och tillbaks. Det är kanske där jag ska försöka stuva in en extra klädkammare!
Jag har också funderat på det där med att man behöver någon sorts avskärmning till Tv-rummet så man slipper se och höra allt som hörs därifrån. Jag ska kika vidare på att få till någon sorts avdelare.
I städskåpet tänkte jag ha elcentralen, damsugare, moppar rengöringsmedel osv. Tänkte att det kan vara skönt att ha sådana saker centralt och nära till hands när det behöver städas eller hämtas soppåsar.

Tack för tipsen!
 
BirgitS
S Stassen skrev:
Ja där sa du något väldigt matnyttigt! Det kan ju bli väl mycket motion i köket fram och tillbaks. Det är kanske där jag ska försöka stuva in en extra klädkammare!
Jag har också funderat på det där med att man behöver någon sorts avskärmning till Tv-rummet så man slipper se och höra allt som hörs därifrån. Jag ska kika vidare på att få till någon sorts avdelare.
Om du smalnar av köket på "höjden" så får du dels en mindre öppning till teverummet så att det blir lätt att sätta in en vägg med dörr där och dels blir det större utrymme "ovanför" så att det borde bli lättare att få till två bra badrum och en klädkammare/förråd. Föreslår att du inte har ett snedskuret hörn där.

S Stassen skrev:
Tvättstugan har en helt egen entre[/QUOTE
Syns tyvärr väldigt dåligt på ritningen utan där ser det ut att vara skåp/maskiner längs alla väggarna.

S Stassen skrev:
I tvättstugan finns det en vägg med upphängningsyta med en bredd av 180 cm. Den är ovanför tvättmaskinen och avlastningsbänken. Tror du att det behövs ännu mer upphängningsyta?
Det är svårt att hänga lakan ovanför en tvättmaskin, utan man bör nog kunna hänga lakan där det är tomt under.

Det är i tvättstugan man brukar ställa bergvärmepump, fläktaggregat (eller motsv. för andra typer av uppvärmning och ventilation), samt ha elcentral och inkommande fiber, alternativt att man har ett separat teknikrum för det. Det är nog så att vi har förutsatt att de väggar som inte används för tvätt i tvättstugan har används för det och då blev det inte mycket kvar för förvaring.

S Stassen skrev:
Som du kan se på skissen/ritningen så har jag klämt in garderober runt och under fönstret i TV-rummet för att skapa mer förvaring och försöka nyttja utrymmet i tv-rummet bättre. "garderoben" under fönstret skapar en sittyta i fönstret som jag tänkte att man kunde använda som "myshörna" . Fönstret blir som inbyggt i garderober med möjlighet att krypa upp i fönstret. Kanske är en dum idé.
Inte dumt men kanske inte precis där man vill sommarförvara julsaker och vinterkläder. Passar bättre för böcker, brädspel och liknande som är hela familjens.

Det är väldigt långt mellan själva hallen och matplatsen. Eventuellt skulle du kunna göra hallen smalare men längre i stället för att få ytterligare utrymme till vänster om hallen för badrum, tvätt och förvaring.

S Stassen skrev:
I städskåpet tänkte jag ha elcentralen, damsugare, moppar rengöringsmedel osv. Tänkte att det kan vara skönt att ha sådana saker centralt och nära till hands när det behöver städas eller hämtas soppåsar.
Kan tyvärr inte hitta någon dörr till "städskåpet". Det vanligaste stället där det behöver städas är kök och matplats, och det är därför som man ofta har ett högskåp som städskåp i köket. Rengöringsmedel bör förvaras inlåsta av barnsäkerhetsskäl, t.ex. i ett låsbart så kallat medicinskåp i städskåpet eller i låst skåp i tvättstugan.

Elcentralen är en arbetsplats för en elektriker och det ska finnas så gott om plats rakt framför det. Över huvud taget ser ett så där väldigt långsmalt utrymme ut att vara väldigt svårt att använda på ett bra sätt.

För att dämpa ljud mellan sovrum är garderober bra och försök därför att placera garderoberna mot de väggar som delas med andra sovrum.

Om ni har tänkt att förvandla pergolan till ett uterum i framtiden så tänk på att det bör finnas utrymningsväg från stora sovrummet som inte går via uterummet, typ ett normalhögt fönster.

Är ni medvetna om nackdelarna med hörnspisar?
Omöjligt att använda av mer än en person som dessutom blockerar lite bänkyta på var sida.

Vad är det bruna i köket som finns längst ut på sovrumsväggen?
 
Gammelnörden
Jag tycker personligen att det enklare att utvärdera en planlösning om man har något att jämföra med. Så efter ett hejdlöst klipp o klistrande, från en befintlig planlösning, lyckades jag få till en med en minimal passage/korridor. Så himla svårt att få till en planlösning utan korridor! Men jag tänkte att de stora fönstren i TV-rummet och en dörr med frostat glas in till tvättstugan nog gör att passagen inte upplevs mörk.
Planritning av ett hus med minimal korridor, stora fönster i TV-rum och frostat glas i tvättstugans dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Korridor blir det alltid, men frågan är hur väl man kan gömma dom i ett rum utan att "förstöra" rummet med osynsiga korridorer. Ett vardagsrum i mitten av huset är effektivt men det blir lätt dörrar överallt. Då föredrar jag en kort korridor/hall som man gömmer alla dörrar i. Här är ett exempel:
Handritad skiss av en planlösning med korridorer och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en husplan med korridor och angränsande rum märkta "sov" och "wc".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Oj, om den ska jämföras med hur du vill ha det ska ju planlösningen spegelvändas...:oops:
Suddig ritning av en planlösning för ett hus med flera rum och möbleringsdetaljer, behöver spegelvändas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OskarL
  • Laddar…
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker personligen att det enklare att utvärdera en planlösning om man har något att jämföra med. Så efter ett hejdlöst klipp o klistrande, från en befintlig planlösning, lyckades jag få till en med en minimal passage/korridor. Så himla svårt att få till en planlösning utan korridor! Men jag tänkte att de stora fönstren i TV-rummet och en dörr med frostat glas in till tvättstugan nog gör att passagen inte upplevs mörk.
Kanske det blir mindre korridorkänsla om man flyttar tvättstugan till andra sidan teverummet?
Att få klädkammarens dörr inne i tvättstugan borde ju gå bra.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.