Hej jag har börja att bygga ventilationsaggregat.
Ventilationsaggregatslåda under konstruktion av 1,5mm tjock aluminiumplåt på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag köpte 1,5mm alu plåt till att bygga lådan.
Det ska bli med till/från luft och värmeåtervinning och tillskottsvärme som är vattenburen
 
  • Gilla
VildaVillan
  • Laddar…
Jag inhandlade 2st kanalfläktar för 125mm spiro rör.
På bilden ser man att jag monterat ett vattenburet värmebatteri och den tänkta TL fläkten

Installation av vattenburet värmebatteri och kanalfläkt för 125mm spiro rör på ett betonggolv omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Intressant bygge, ska följas!
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Häftigt!
Hur kommer styrningen se ut på ftx-aggregatet?
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Korsvärmeväxlare?
 
Har själv gjort några varianter på aggregat under 80-talet men varför ta upp så stor plats för tilluftsfläkten? och varför kanalfläkt? den hade väl hellre suttit utanför aggregatet? Ett vettigt sätt att växla kom i början på 90-talet där en motströmsväxlare såldes som en enhet och fläktar kunde placeras varhelst. Risken var att. om det inte var nån som visste vad det handlade om, kunde felmarginalen bli för stor.
 
fgo fgo skrev:
Häftigt!
Hur kommer styrningen se ut på ftx-aggregatet?
Jag funderar än på hur jag ska göra.
Men jag skulle vilja göra så TL ställs steglöst manuellt och FL styrs via tryck som är något lägre än TL. Men jag har inte hittat rätt elektronik än
 
Tryck i lite roliga sensorer på frånluften och styr på dessa.
Då får du bra luftkvalitet hela tiden, och får förhoppningsvis låg ljudnivå. Naturligtvis beroende på lufthastighet etc.

Jätteroligt projekt! Kommer att följa det garanterat.

Ska du integrera det i något smarthem system?
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Korsvärmeväxlare?
Japp har hittat en som är 300x300x290 för 2000kr som jag ska beställa i morgon.
Jag testade att göra en egen som är 200x200x160 men jag blev inte nöjd med resultatet
 
  • Staplad hemmagjord konstruktion av bruna plattor i olika storlekar på en vit tygyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E exerg skrev:
Har själv gjort några varianter på aggregat under 80-talet men varför ta upp så stor plats för tilluftsfläkten? och varför kanalfläkt? den hade väl hellre suttit utanför aggregatet? Ett vettigt sätt att växla kom i början på 90-talet där en motströmsväxlare såldes som en enhet och fläktar kunde placeras varhelst. Risken var att. om det inte var nån som visste vad det handlade om, kunde felmarginalen bli för stor.
Ja men kan förstöra hela huset genom att trycka fukt in i väggarna eller att suga in tex radon i huset.
Att jag sätter fläktarna i lådan är bara för att ha all el på samma ställe.
Och när det blir komplettering av styrningar så blir det lätt att koppla in
 
fgo fgo skrev:
Tryck i lite roliga sensorer på frånluften och styr på dessa.
Då får du bra luftkvalitet hela tiden, och får förhoppningsvis låg ljudnivå. Naturligtvis beroende på lufthastighet etc.

Jätteroligt projekt! Kommer att följa det garanterat.

Ska du integrera det i något smarthem system?
Uppskattas att höra jag har googlat på relä som man kan styra via app i mobilen och det skulle vara kul om man hittade på en lösning så man kan se tryck och temp i app med
 
Så här långt har jag kommit idag.
Men jag måste få hem värmeväxlaren för jag är lite beroende av den då jag måste lösa kondens avlopp och hur mkt plats jag kommer ha kvar till filter Ventilationsprojekt under arbete med öppen kanal och väntande värmeväxlare, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Är det ec fläktar så kan du styra dessa med 1-10v matning om jag inte missminner mig.
Då får du steglös syrning på dessa.

Har du kollat på en styrning på ett prefab ftx? Kan nog få en del gratis där.
 
fgo fgo skrev:
Är det ec fläktar så kan du styra dessa med 1-10v matning om jag inte missminner mig.
Då får du steglös syrning på dessa.

Har du kollat på en styrning på ett
prefab ftx? Kan nog få en del gratis där.
Då ec fläktarna var så dyra så blev det "vanliga" men jag kan styra dom med tyristor eller frekvensare som styrs via 1-10v.
Nej har inte kollat den styrningen men ett bra tips
 
fgo fgo skrev:
Är det ec fläktar så kan du styra dessa med 1-10v matning om jag inte missminner mig.
Då får du steglös syrning på dessa.

Har du kollat på en styrning på ett prefab ftx? Kan nog få en del gratis där.
Har nu nån bra länk. Det är lite halvsvårt att hitta nått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.