BirgitS
Omtanke om grannarna kanske, dvs. kommunerna ska inte behöva belastas med grannar som klagar på att de inte längre får någon sol på uteplatsen, någon ser rakt in i deras sovrum osv.
 
B billy_baver skrev:
Att öka byggytan från 25 till 30 kvm ger förstås hus som blir lättare att möblera. Men den stora haken är inte ytan utan höjden. Hittar du hemma hos någon ett sovloft med desperat lågt i taket har du troligen hamnat i en attefallssstuga ...

Jag har inte läst utredningen bakom lagförslaget eller utredarnas direktiv. Men jag hade sett fram emot kunniga människors funderingar varför bygglovsfria hus inte får vara exempelvis fem meter höga. Är det en fråga om olycksrisk på byggplatser? Eller vill man inte riskera att möblerbara rum rasar ner över andra möblerbara rum på grund av konstruktionsfel?
Man vill minska bråken rörande blockerad utsikt i kustnära områden. Är vad jag hört i alla fall.
 
D daals skrev:
Jag har förstått det som att hela uppdraget hade det som premiss. Att göra det mer flexibelt inom de tillåtna 40 m2. Vi får se hur det landar i lagboken när det blir klart!
Intressant, så jag har bara 25m2 att tillgå ändå alltså...
 
D daals skrev:
Jag har förstått det som att hela uppdraget hade det som premiss. Att göra det mer flexibelt inom de tillåtna 40 m2. Vi får se hur det landar i lagboken när det blir klart!
Kikade i Boverkets rapport och mycket riktigt är det förslag på max 40 kvm totalt attefallsbygge.

Förslag på ny lydelse av 9 kap. 4 a § p. 3 PBL.
Boverkets rapport skrev:
3. tillsammans med en tillbyggnad enligt 4 b § första stycket 1 inte får en större byggnadsarea än 40,0 kvadratmeter,
http://www.boverket.se/globalassets...-atgarder_utvandiga-andringar-och-anmalan.pdf
 
  • Gilla
daals
  • Laddar…
Om jag inte läste fel i utredningen så tycker de att attefallstillbyggnaden ska vara 15kvm i byggyta, inte nettoyta som idag.
Och det får inte vara högre än befintlig byggnad...
 
Campar Campar skrev:
Om jag inte läste fel i utredningen så tycker de att attefallstillbyggnaden ska vara 15kvm i byggyta, inte nettoyta som idag.
Och det får inte vara högre än befintlig byggnad...
Då faller tanken som en medlem här på forumet har om att bygga ett torn som Attefallstillbyggnad...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då faller tanken som en medlem här på forumet har om att bygga ett torn som Attefallstillbyggnad...
...men det blir ju ändå bättre iom att man kan bygga på höjden.

Dock så blir det ju inte så bra för de som redan byggt, då Attefallsutbyggnad bara kan utnyttjas en gång, även om man inte byggt ut maximala ytan vid första tillfället.
 
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
När skulle ett sådant här beslut i teorin kunna tas? Ska själv bygga en attefallare och vill kanske isf vänta med bygget så man får de 5 extra kvadrat meterna.
Då regeringen gav Boverket i uppdrag att utreda detta var tidsplanen att Boverket skulle vara klar före sommaren 2018 (check) och att detta skulle träda i kraft 1/7 2019
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Hmm, frågan är om man skulle kunna få klassa om delar av bygget i enlighet med de nya reglerna?

Min Attefallsutbyggnad står på en vidbyggdcarport som inte följer detaljplanen. Om jag enligt de nya reglerna skulle få min Attefallsutbyggnad omklassad (som två våningar) så skulle helt plötsligt min fastighet följa detaljplanen (vilket den inte gör då den byggdes enligt den tidigare detaljplanen och de dåvarande fastighetsägaren förstod inte att fastigheten skulle strida mot den nya detaljplanen). Om det vore så, så skulle jag helt plötsligt kunna bygga ut med en till fastighet om 40m2 (enligt detaljplan), Attefallshus på 25m2 (har ju utnyttjat 15m2 för tillbyggnad redan), samt ytterligare 15m2 Friggebod. Det är knappt allt detta skulle få plats på tomten utan att spränga en massa. Och eftersom 40m2 dessutom är i två plan och Attefallshus kan byggas som suterräng på min tomt, så skulle jag nästan kunna bygga mig en hel stugby. Totalt ca 145m2 yta i två plan (brutto). Idag kan jag "bara" bygga 65m2 (brutto).

Intressant hur det kan bli...

Men frågan är om det går att klassa om huset på detta sätt när de nya reglerna gått igenom?
 
Arne Degenkolbe skrev:
Får man verkligen bygga Attefallshus på 25 m2 plus Attefallsutbyggnad på 15 m2?
Är det inte så att du får bygga ett fristående Attefall på 25 m2 ELLER ett Attefall på 15 m5 när det är en utbyggnad på ett befintligt hus?... eller har jag fel?
Man får göra både och, det har jag gjort med erforderliga lov (bygganmälan)
 
A Autodidak1 skrev:
Då regeringen gav Boverket i uppdrag att utreda detta var tidsplanen att Boverket skulle vara klar före sommaren 2018 (check) och att detta skulle träda i kraft 1/7 2019
En fråga bara. Om det skall gälla från den 1 juli 2019 borde det väl klubbas innan valet? Om man verkligen vill få igenom det.
 
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
En fråga bara. Om det skall gälla från den 1 juli 2019 borde det väl klubbas innan valet? Om man verkligen vill få igenom det.
Tror inte det är färdigt för ett förslag så tidigt, så vi får nog vänta till efter valet och se hur intresset och agendan ser ut då.
 
A Autodidak1 skrev:
Tror inte det är färdigt för ett förslag så tidigt, så vi får nog vänta till efter valet och se hur intresset och agendan ser ut då.
Bägge blocken är för detta, så det händer nog.
 
Alla ikraftträdanden efter 1 februari är väl egentligen problematiska för dem som vill bygga nästa år. Även en bygganmälan tar ju sin tid att behandla, och man kan nog inte räkna med att få en prövning enligt nya regler innan de träder i kraft.

För egen del, givet att det är valår gissar jag på beslut i april eller så och då är nog mycket av sommaren gången innan man i praktiken kan bygga enligt de nya reglerna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bägge blocken är för detta, så det händer nog.
Det tror jag också, mer frågan om det sker i tid för att börja gälla sommaren 2019 som planen varit. Men det blir förhoppningsvis så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.