3D-modell av ett modernt kök med ö-köksskåp, inbyggda vitvaror och barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett förslag
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vart skulle man placera kyl/frys då?
Antar att Ögonfröjd räknar in dem i "bara högskåp mot väggen".

Tänk isåfall på möjligheten att ha inbyggd upphöjd diskmaskin där.
 
Ritade ett eget förslag, vad tänker ni om det? "Pelaren" imitten är elskåpet.. Tänkte mig kyl/frys bredvid bänkytan mot väggen, där även en bredare häll (90 cm) .. Cirkeln i taket är där fläkten går ut .. köks-halv-ön är 1000x1600 ungefär, tanken är att man bygger den med 40+60-skåp "rygg-mot-rygg" .. där ska ho och diskmaskin bo ... mot andra väggen tänkte jag placera 3 st. 370x800mm skåp och det blir rätt precis 2150 mm mellan den och ön ... borde få plats ett bord?
 
  • 3D-skiss av ett kök med ö, skåp, och plats för fläkt i taket, samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett kök med ö, elskåp pelare i mitten, kyl/frys och en fläkthuv cirkel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ett 60cm brett bord går väl in då. Ska man sitta bekvämt vid ett bord bör man ha 70-80 cm från bordskant till vägg. Under 70 är jobbigt.

Med ett 90cm brett bord blir det tajt.
70+90+70=230

Tycker det ser okej ut men skippa den lilla bänken om du ska ha matbord där
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ett 60cm brett bord går väl in då. Ska man sitta bekvämt vid ett bord bör man ha 70-80 cm från bordskant till vägg. Under 70 är jobbigt.

Med ett 90cm brett bord blir det tajt.
70+90+70=230

Tycker det ser okej ut men skippa den lilla bänken om du ska ha matbord där
Vi har ju kollat på ett bord som är 80 cm... Du tror att det blir tajt?
Tanken var att få lite extra förvaring, men slippa överskåp ...
 
Fundera på kökssoffa istället isåfall, den står mot väggen vilket spar mycket utrymme. Då kanske det går att ha 60+60 djupa skåp i "ön"?
 
Jag vet att det blir tajt. Aldrig under 70, har ett köksbord som är 90 brett (skulle inte välja mindre) och 70 på varje sida. Det går men är lite trångt. Ska man passera när någon sitter där behövs ca 120cm mellan bord och nästa hinder.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fundera på kökssoffa istället isåfall, den står mot väggen vilket spar mycket utrymme. Då kanske det går att ha 60+60 djupa skåp i "ön"?
Kökssoffan tror jag inte frugan är intresserad av .. Men det var ett bra förslag... :)

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag vet att det blir tajt. Aldrig under 70, har ett köksbord som är 90 brett (skulle inte välja mindre) och 70 på varje sida. Det går men är lite trångt. Ska man passera när någon sitter där behövs ca 120cm mellan bord och nästa hinder.
Jag tror jag ska testa att flytta det nuvarande bordet så det blir 65 cm från bordskanten till väggen... Vi har haft det rätt trångt innan, och jag har inte direkt stört mig på det ... Tack för input dock... (y)
 
Om du ändå gör om, låt det vara luftigt tycker jag. Sakerna du ska ha i skåpet används säkert inte ändå ;)
 
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ritade ett eget förslag, vad tänker ni om det? "Pelaren" imitten är elskåpet.. Tänkte mig kyl/frys bredvid bänkytan mot väggen, där även en bredare häll (90 cm) .. Cirkeln i taket är där fläkten går ut .. köks-halv-ön är 1000x1600 ungefär
Blir det någon ordentlig arbetsyta om minst 80 cm någonstans?
De bredvid hällen ser väldigt små ut så det gäller ju att det finns en i köksön.

Är det nödvändigt med en köksö, räcker det inte med en kökshalvö?
Man får visserligen gå runt elskåpet men å andra sidan får man ju rätt mycket mer plats för förvaring och bänkyta på de där 120 cm.

Tillägg:
Eller åtminstone dra ner från 120 cm till 60. 120 cm är ju för att man ska kunna mötas, dra ut lådor etc. men mötas behövs ju inte när det finns en alternativ väg och det är ju inga lådor eller skåpluckor som öppnas mot passagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blir det någon ordentlig arbetsyta om minst 80 cm någonstans?
De bredvid hällen ser väldigt små ut så det gäller ju att det finns en i köksön.

Är det nödvändigt med en köksö, räcker det inte med en kökshalvö?
Man får visserligen gå runt elskåpet men å andra sidan får man ju rätt mycket mer plats för förvaring och bänkyta på de där 120 cm.

Tillägg:
Eller åtminstone dra ner från 120 cm till 60. 120 cm är ju för att man ska kunna mötas, dra ut lådor etc. men mötas behövs ju inte när det finns en alternativ väg och det är ju inga lådor eller skåpluckor som öppnas mot passagen.
Köksön blir ju 100x160 cm (med en runt 20x62cm som går bort i elskåpet) och där ska det ju bara vara en diskho .. Borde räcka som arbetsyta? Det går iofs att dra ut ön, mot ytterväggen ... Jag hade dock funderingar på att ha diskmaskinen ditåt ....
 
BirgitS
140 cm bänkyta varav 60 eller 80 cm till en diskho blir inte mycket kvar att stå och jobba vid, särskilt som du nog inte vill ha diskhon vare sig direkt vid elskåpet (risk för att plåtar slår in i elskåpet) eller direkt vid passagen (vatten stänker ut på golvet).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
140 cm bänkyta varav 60 eller 80 cm till en diskho blir inte mycket kvar att stå och jobba vid, särskilt som du nog inte vill ha diskhon vare sig direkt vid elskåpet (risk för att plåtar slår in i elskåpet) eller direkt vid passagen (vatten stänker ut på golvet).
Jag tror jag ska titta på att dra ut ön mot väggen, och kanske göra den helt halv .. :)

Vad tror den samlade expertisen om att ha diskmaskinen "utåt" mot sittytan?
 
BirgitS
Kommer du att kunna ha i stort sett alla tallrikar, glas och bestick som används till vardags i skåp mot sittytan?
Om inte kommer det att bli väldigt jobbigt att tömma maskinen. På vägen mellan matbordet och diskmaskinen bör man ha soppåsen där man ska skrapa ner matrester.

Det kommer att upplevas som jobbigt att stoppa ner sånt som har använts under matlagningen (det samlas troligen i närheten av diskhon tills någon orkar gå runt och stoppa i det).

Tänk också på att en diskmaskin kräver rätt mycket fritt utrymme framför (med tanke på att det var nära till bordet).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det blir nog trångt vid köksbordet om diskmaskinen ska öppnas också.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.