ion skrev:
För min del är ni förlåtna. Tanken att ta tag i testning av produkter är god, om den haltar lite i början är det förståeligt.
Och vem vet, kanske har det räddat en och annan från att göra en dålig affär, mycket tack vare vissa kommentarer.
Ska man kyla ett rum måste självklart värme forslas bort i någon form.
Helst ska man inte tillföra värme vilket görs via sådant som varm tilluft eller en kompressor.
Att tro att man med en träskiva hindrar luft att komma in är ju bara dumt, volymen du pumpar ut måste självklart ersättas.
Optimalt är således en så kallad splitt, allmänt benämnd som värmepump. Den cirkulerar luften, kyler om man vill det, den har värmealstraren utomhus.

Men nu var det inte det som skulle testas. Min personliga åsikt är att alla på marknaden förekommande, ( vad jag vet ), så kallade portabla AC är skit.
Det bästa jag upplevt beträffande sådana var en Mitsubishi. Den fungerade så att man fyllde en behållare med vatten. Detta vatten hettades upp i kylprocessen till att bilda ånga som blåstes ut genom ex fönstret. På så vis blev det mindre luftvolym som behövde ersättas samtidigt som effekten ökades. Tyvärr ser man inte sådana system längre, kanske blev de för dyra, vill minnas att den jag hade var inköpt för över 30 tusen.
Sedan fanns en modell som använde två av dessa gigantiska slangar, man kylde kondensorn med enbart uteluft, vet inte om man med rätta kan kalla en sån portabel.

Ett enkelt och billigt sätt att kyla rummet är att skaffa en luft-vatten växlare, en bilkylare går bra, koppla den med slang till kallvattenkranen och avlopp, sätt en fläkt bakom, låt vattnet strila igenom, det behövs inte mycket flöde för att sänka temperaturen i rummet, trots att temp skillnaden är mindre än luft-förångare i en ordinär kylanläggning. Om man kan anse att en sådan skapelse är portabel eller ej vet jag inte, men ta det som ett tips till behövande och glöm inte lägga något under att samla kondensvatten i.
Säkert en god tanke, men långt ifrån praktisk. Hur många har vatten/avlopp i sovrummet`=)
 
I
N New_options skrev:
Säkert en god tanke, men långt ifrån praktisk. Hur många har vatten/avlopp i sovrummet`=)
Det är ju så klart en del praktiska problem som måste lösas. En möjlighet vore ju kanske två slangar till närmsta servicepunkt.Bökigt men det fungerar. ;)
 
Vi har kört våran nu i 6 år. Konstant alla nätter under sommaren. Inköpt på Rusta.
Fungerar kanon. Från början körde vi ut varmluften genom fönstret. Efter fönsterbytet blir det springa i dörren och balkongdörren öppen. Håller ca 17, 18 grader i sovrummet.
Låter givetvis som ett reaplan men det stör varken mig eller frugan. Har inte gått skäll för snarkningar sommartid på länge.

Har funderat på att borra ett 120 hål rätt ut genom väggen i sovrummet för att ta ut luften där. Fördelar/nackdelar med det?
Vintertid så har vi sovrumsfönstret öppet och ca 10 till 14 grader på natten så ev drag är jag inte orolig för.
 
Vi hade en portabel ac innan vi skaffade luft - luftvärmepump som ju också fungerar som ac. Vi gjorde ett hål i väggen och drog ut den tjocka slangen genom efter ett tag, enklare än att hålla på med fönstret, och om jag inte minns fel gjorde vi ett hål och drog ut slangen till kondensvattnet också.
Som andra har påpekat bullrade den en del, men det räckte att köra den på kvällen innan vi gick och lade oss.
Vi har en liten portabel ac i husvagnen också, med en utomhusdel som man hänger utanför ett fönster. Fungerar också kanon!
Det är ju lite synd att göra såna här test som säger att apparaterna är värdelösa eftersom flera förmodligen fungerar rätt bra om de används rätt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Är det inte luft som kommer ur slangen menar du??
På de jag provat är det ganska bra flöde ur slangen (även om det är ett större flöde internt i rummet)!
Ja, naturligtvis är det luft som kommer ut ur slangen men bara en bråkdel av luften blåses ut, inte all luft som du påskiner med ditt inlägg...
 
Sänka tempen 1 grad = bra betyg? Absolut INTE!

***

Som många skriver så måste naturligtvis den varma luften ledas ut ur rummet på något sätt men som även några nämner är detta inte det enda problemet eftersom all denna luft måste ersättas genom INLUFT på något sätt.

Köpte en portabel AC från Elgiganten för runt 6000kr x-antal år sedan. Utluft med slang fixades genom luftventil och tätades till. Den kunde sänka tempen ca 2-3 grader från 35 till 32-33 på ett par timmar sedan krävdes det en sänkning av utomhustemperaturen för att den skulle kunna sänka mer.

Problemet låg i att sovrummet i lägenheten är den enda delen som har möjlig inluft från skuggan - dvs om det hade varit möjligt med ett till rum med ett fönster i skuggan hade produkten kanske fungerat. Men vem har dessa optimala omständigheter?

Summa summarum - portabel AC är lurendrejerier!

Jag hade lite andra funderingar på lösningar tex ställa produkten i ett annat rum och enbart blåsa in kall luft in i sovrummet och på detta sätt skapa övertryck och inte undertryck där men i slutändan returnerade jag produkten och fick pengarna tillbaka.
 
D DaCCo skrev:
Sänka tempen 1 grad = bra betyg? Absolut INTE!

***

Som många skriver så måste naturligtvis den varma luften ledas ut ur rummet på något sätt men som även några nämner är detta inte det enda problemet eftersom all denna luft måste ersättas genom INLUFT på något sätt.

Köpte en portabel AC från Elgiganten för runt 6000kr x-antal år sedan. Utluft med slang fixades genom luftventil och tätades till. Den kunde sänka tempen ca 2-3 grader från 35 till 32-33 på ett par timmar sedan krävdes det en sänkning av utomhustemperaturen för att den skulle kunna sänka mer.

Problemet låg i att sovrummet i lägenheten är den enda delen som har möjlig inluft från skuggan - dvs om det hade varit möjligt med ett till rum med ett fönster i skuggan hade produkten kanske fungerat. Men vem har dessa optimala omständigheter?

Summa summarum - portabel AC är lurendrejerier!

Jag hade lite andra funderingar på lösningar tex ställa produkten i ett annat rum och enbart blåsa in kall luft in i sovrummet och på detta sätt skapa övertryck och inte undertryck där men i slutändan returnerade jag produkten och fick pengarna tillbaka.
Våra förutsättningar: hus 40kvm, sovrum mot öster utan skuggande träd utanför, vardagsrum åt söder, pytteliten hall emellan. Portabel ac i vardagsrummet riktad mot sovrummet. Gick några timmar innan läggdags. Fungerade jättebra och räddade sömnen många varma sommarnätter.
Visst är luftvärmepumpen bättre, men det är mest för att den inte bullrar så mycket.
Jag fortsätter att hävda att portabel ac är guld värd!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Köpte en sådan AC från Tristar i våras och det följde med en skiva med hål i. Den ska sitta i fönsterglipan för att täta och slangen ska ut genom hålet. Funkar fin-fint
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I
Ser inte ut som ni har tätat fönstren?
Öppet fönster med en utkastad het slang kommer inte att fungera oavsett modell av AC aggregat
Det är just den biten med att täta fönsterspringan som blir av slangen som är ganska bökigt att få till på ett bra sätt. Men om ni gör ett nytt test i framtiden så ska rummet ni vill kyla vara tätt.. Då blir det betydligt kyligare
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M
Ismannendanne skrev:
Ser inte ut som ni har tätat fönstren?
Öppet fönster med en utkastad het slang kommer inte att fungera oavsett modell av AC aggregat
Det har ingen betydelse. Effekten blir ungefär som att hissa ned ett fönster på bilen 10cm, det blir kallt ändå!
 
B Bjober skrev:
Jag bråkade en gång med en försäljare av luftavfuktare som påstod att apparaten genererade mer värme till rummet än den förbrukade. Den hade nämligen värmepumpsteknik!cImponerande. Men hur det fungerade fick jag aldrig någon förklaring på...
Den med lätt fysisk begåvning vet varför.
Då kan jag förklara varför! När en manick kyler luften så kan den inte längre hålla lika mycket fukt i sig, och den fukten kondenserar till vatten. När vattenånga kondenseras till vatten bildas värme, närmare bestämt 0,628 kWh per liter vatten. Så om manicken kondenserar en liter vatten i timmen då genererar den 628 W värme konstant. Försäljaren hade helt enkelt rätt, även om jag är osäker på hans fysiska begåvningar.

I ärlighetens namn måste man väl även ta upp att samma energi går åt när vattnet avdunstar, så om man torkar tvätt så ger avdunstningen från tvätten motsvarande nedkylning. Men om den fuktiga luften kommer utifrån (vilket oftast är fallet) så blir det "gratis" energi.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
B
Har haft en ac från Zibro i många år i sovrummet. Den fungerar klockrent. Efter ca 30 minuter har graderna sjunkit från 24 till 18. Stänger man dörren till sovrummet blir det iskallt.

Man måste klämma fast slangen (jag använder ett skärp) och sedan täta slangen ut genom fönstret NOGA. Går utmärkt med kuddar, handdukar osv Det kommer inte in ett smack av värme utifrån. Dessutom lindar jag ett tjockt frottébadlakan runt den del av slangen som finns kvar innanför fönstret så att den inte läcker värme. Jag har även hängande mörkläggningsgardiner över hela härligheten för att undvika värmen från uppvärmda fönster från solen.

Min lägenhet inkl sovrummet ligger i söderläge. Ni som säger att portabel ac med slang inte funkar; jag säger bara att en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Köp en kraftfull ac-modell av bra märke och täta ordentligt runt slang och fönster. Kan låta omständligt men det tar mig ca 3 minuter att få den på plats. Har kört min i fem somrar nu. Skitbra.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Bojen11 skrev:
Har haft en ac från Zibro i många år i sovrummet. Den fungerar klockrent. Efter ca 30 minuter har graderna sjunkit från 24 till 18. Stänger man dörren till sovrummet blir det iskallt.

Man måste klämma fast slangen (jag använder ett skärp) och sedan täta slangen ut genom fönstret NOGA. Går utmärkt med kuddar, handdukar osv Det kommer inte in ett smack av värme utifrån. Dessutom lindar jag ett tjockt frottébadlakan runt den del av slangen som finns kvar innanför fönstret så att den inte läcker värme. Jag har även hängande mörkläggningsgardiner över hela härligheten för att undvika värmen från uppvärmda fönster från solen.

Min lägenhet inkl sovrummet ligger i söderläge. Ni som säger att portabel ac med slang inte funkar; jag säger bara att en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Köp en kraftfull ac-modell av bra märke och täta ordentligt runt slang och fönster. Kan låta omständligt men det tar mig ca 3 minuter att få den på plats. Har kört min i fem somrar nu. Skitbra.
Exakt. jag har en Zibro med och det blir minst lika kallt som när man kör bilens AC på full fart.

Det gäller helt enkelt att köpa rätt utrustning och som du säger täta utföringen.
Har dock sett otroligt många som har AC inomhus och bara leder luften någon annanstanns i huset/rummet... Och sen klagar över att det inte verkar så bra...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En förutsättning för att en AC ska fungera är väl att fönstret är tätt? Jämför med en bil som ni vevar ner rutorna på och kör AC på fullt fräs. Blir inte så kallt...

Vettigare om nu produkten fungerar som den ska är att montera en fast ventil i väggen som kan öppnas/stängas där man kopplar in avluftningsröret. Sen borde väl dessa prylar producera en hel del kondensvatten också, vart tar denna vägen?
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Jag köpte en sån där polsk mackapär som Elgiganten säljer nu, sedan sågade jag till en masonitskiva som är lika stor som fönstret och i skivan sågade jag hål för slangen.
Funkar perfekt & lätt att flytta till valfritt rum.
Dock så räcker ju effekten inte för mer än nåt enstaka rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.