B bingoberra skrev:
Tack! :) Ventilation blir FTX. Funderade på frikyla till bergvärmepumpen men googlade och lyckades inte hitta några riktigt övertygande argument. Kanske någon kan övertala oss? :) I övrigt blir glasen laminerade vilket tar bort en hel del UV men inte värme, så det får bli att dra för gardinerna och/eller öppna dörrarna när solen ligger på. Vi har samma läge idag (rätt i söder) och det blir 24-25 grader varmt inne så fort vårsolen tittar fram, så vi är förberedda :D Vad har ni för lösningar?
Jag rekomenderar att ni kör frikyla på värmepumpen och kyl-batterier på FTXen. Jag gjorde en sån anläggning förra sommaren och det blev väldigt bra.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag rekomenderar att ni kör frikyla på värmepumpen och kyl-batterier på FTXen. Jag gjorde en sån anläggning förra sommaren och det blev väldigt bra.
Intressant! Vad är det för värmepump du har och hur funkar det / vad är du mest nöjd med?
 
Då är det dags för gjutning på måndag. Armeringen i plattan till huset är hyfsat dimensionerad kan man säga, jämför med standardarmeringen i poolplattan :)
 
  • Armering för husplatta med täta stålnät jämfört med standardarmering till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pellito och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Anledningen till det är att ni ska ha betong som ytskikt? :)
 
B bingoberra skrev:
Intressant! Vad är det för värmepump du har och hur funkar det / vad är du mest nöjd med?
Det var åt en kund jag kopplade ihop systemet åt (elektriker). Men det var en nibe värmepump och ftx aggregatet hette RCA (?) tror jag. Där hade han både kyl och värme batterier från VP på FTX rören. Hans system styrdes av KNX så det var ganska avancerat. Det bästa måste vara att man kan kyla huset på sommaren utan att elkostnader skenar iväg :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Anledningen till det är att ni ska ha betong som ytskikt? :)
Korrekt!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det var åt en kund jag kopplade ihop systemet åt (elektriker). Men det var en nibe värmepump och ftx aggregatet hette RCA (?) tror jag. Där hade han både kyl och värme batterier från VP på FTX rören. Hans system styrdes av KNX så det var ganska avancerat. Det bästa måste vara att man kan kyla huset på sommaren utan att elkostnader skenar iväg :)
Tack! Ska fundera, många hål att stoppa i... :)
 
Nu är plattorna gjutna, efter tre veckor med sol givetvis under ömsom skurar....men, det verkar ändå se bra ut för slipning, bara ett mindre släpp precis vid garagejärnet som estetiskt inte spelar någon roll. Nu kör vi på :) Imorgon kommer balkar och allt material till stommen!
 
  • Nyutgjutna betongplattor med slipningsutrustning vid byggplats, med utsikt över vatten och grönområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH och 13 till
  • Laddar…
Nu börjar det likna något! Stomme byggs för fullt, takstolar är inte långt borta :)
Fråga om tak för er som har erfarenhet: Aluzink kontra lackad (stålplåt) kontra lindabs Magestic? (Järnvitriolbehandlad panel) Tänker spontant att jag inte är sugen på att måla om taket om 10 år, men lackerna kanske sitter fast nuförtiden? :)
 
  • Trästomme under uppbyggnad på en byggarbetsplats med blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme av trä under uppbyggnad på en byggarbetsplats med byggställning och container.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH och 7 till
  • Laddar…
Bjälklag börjar komma på plats, rejäla doningar! :)
 
  • Bjälklag under konstruktion på en byggarbetsplats med trästommar och soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälklag under konstruktion med tjocka träbalkar och stöttor i en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krister.J och 10 till
  • Laddar…
Takstolar på plats, montage av skjutpartier påbörjat. Det går fortare nu än evighetsarbetet med mark :)
 
  • Byggställningar runt en träkonstruktion med nya takstolar och pågående installation av skjutpartier i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vy av en byggarbetsplats där takstolar är installerade och montage av stora skjutpartier har påbörjats, med utsikt över landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett hus under konstruktion med takstolar på plats och byggmaterial utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kakananna och 10 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint :)
 
  • Gilla
bingoberra
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Vi har Elit vision och Schuco, hade tänkt Hajom först men priset var det dubbla trots hårt prut.

Många som varnat oss för Velfac. Byggare, fönstermontör och återförsäljare sa alla samma sak, det kommer bli problem med köldbryggor och de större öppningsbara partierna (8m) kommer behöva justeras. Tänker att det borde ligga något bakom så pass många varningar som är oberoende av varandra så vi gick inte vidare med Velfac trots bra offert.
Nja, att byggare, fönstermontörer och återförsäljare avråder är kanske inte så konstigt utifrån vad jag förstått av hur branschen fungerar. Det är rejäla "kick-backs" (provisioner, mutor, kalla det vad du vill) till mellanledet för fönster, och de svenska fönstertillverkarna har mer eller mindre monopoliserat marknaden på detta vis. Dvs när det säljs ett Velfac-fönster (dansk koncern) blir det inga "marginaler" ner i fickan på mellanledet. Därav att du i princip aldrig ser Velfac i Sverige när det ska bytas fönster, eller fönster i nyckelfärdiga hus, men oftast Velfac när det är arkitektritat.

Ang felen är kanske inte så konstigt att det finns lite att läsa om det, Velfac är en av världens största fönstertillverkare, så även mindre fel kommer drabba många och slås upp på nätet, även om felprocenten är låg.

Jag skulle nog, efter vad jag sett, utan problem rekommendera Velfac, baserat på att de oftast har lättare bågar, säkrare reservdelsförsörjning (pga sin storlek) och bra kvalitet.
 
K kalle55 skrev:
Nja, att byggare, fönstermontörer och återförsäljare avråder är kanske inte så konstigt utifrån vad jag förstått av hur branschen fungerar. Det är rejäla "kick-backs" (provisioner, mutor, kalla det vad du vill) till mellanledet för fönster, och de svenska fönstertillverkarna har mer eller mindre monopoliserat marknaden på detta vis. Dvs när det säljs ett Velfac-fönster (dansk koncern) blir det inga "marginaler" ner i fickan på mellanledet. Därav att du i princip aldrig ser Velfac i Sverige när det ska bytas fönster, eller fönster i nyckelfärdiga hus, men oftast Velfac när det är arkitektritat.

Ang felen är kanske inte så konstigt att det finns lite att läsa om det, Velfac är en av världens största fönstertillverkare, så även mindre fel kommer drabba många och slås upp på nätet, även om felprocenten är låg.

Jag skulle nog, efter vad jag sett, utan problem rekommendera Velfac, baserat på att de oftast har lättare bågar, säkrare reservdelsförsörjning (pga sin storlek) och bra kvalitet.
Vi köpte in allt material och anlitade montörer för egen räkning, så ingen hade något att tjäna på att avråda eller rekommendera något.
 
dd88 dd88 skrev:
Vi köpte in allt material och anlitade montörer för egen räkning, så ingen hade något att tjäna på att avråda eller rekommendera något.
Nix, det var inte er jag menade, utan de byggare, fönstermontör och återförsäljare som du skrev hade avrådt er. (Dig som slutkund som söker råd har jag ingen orsak att misstro.) Mycket fint hus förresten, ska bli spännande att följa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.