Hur mycket slutnotan blev vet jag inte riktigt, jag har inte lånat så mycket utan fixat efter hand när man har
haft pengar över och har haft bra kontakter, jag byggde dessutom ut i två omgångar, hall och stort kök.
Det jävligaste jobbet var när jag knackade rent källarväggarna och tog bort väggarna som var
gjorda av blåbetong, sedan putsade jag om allting.
Nu så här efter 25 år så har vi en riktigt jäkla bra kåk som inte ser ut som originalet gjorde en gång i tiden och det bara inner väggarna jag inte har rört, ca:5-600kkr tror jag, värme och vattnet systemet var dyrast och det blev klart förra sommaren

/Micke
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Elemnthus och era bilder; ska lägga nytt golv i köket. Trodde att det var brädgolv och det var fanermix. Man vill ngn inte veta vad det lila är som även syns på bilder i denna tråd....... ngn form av lim? Nog inte ngt man ska tugga på direkt....... Nyfiken om ngn vet vad det är. Varmt tack för all kunskap jag fått denna vecka om huset!
 
T Tune11 skrev:
Elemnthus och era bilder; ska lägga nytt golv i köket. Trodde brädgolv och det var detta fanermix. Man vill ngn inte veta vad det lila är....... ngn form av lim? Nog inte ngt man ska tugga på direkt....... Nyfiken om ngn vet vad det är.
Har du bilder? På alla mina brädgolv var det spikade masonit överallt
 
Ett rum under renovering med avlägsnat hörn för inspektion, träväggar, golv och en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen bra bild. Tog hål i hörnet för att se hur det såg ut under.... innan jag visste hur det var uppbyggt. Ingen bild på den lila limningen (?) men såg det på bild i tidigare inlägg.
 
Sågspån och träbit med lila märkning på en spillbitsträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sågade träbitar och spån i en grön hink, med en måttstock lutad mot hinken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade lite spill...
 
Intressant så har jag inte sett det tidigare, vad är det för år på huset? Är detta som stående avsluten i ändarna av lådorna? I början v lådorna används väl faner och på sidorna masonit
 
Hej

det är själva ""brädgolvet"". ihoplimmat
 
Ska tilläggsisolera och sätta ny panel.
Vi började dra av aluminiumskiktet (av flera skäl bla för att se hur "virket" ser ut.) Nederkant rutten (torrt) pga felsatt plåt. Vita fläckar. Men även vita fläckar högre upp på fasaden där virket är friskt. Vill inte bygga in mögel. Enl anticimex (per telefon) så kan man tvätta bort det. Det vita är som en pulverform som går att borsta bort; därav tanke att det är ärg av aluminium och inte mögel. Är ngn duktig på att avgöra skillnaden så är jag glad.
 
  • Skadad träpanel med flagnad gul färg och vita fläckar på en husfasad, med tecken på röta vid nederkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med delvis avlägsnat yttre aluminiumskikt på panelen, vit ärg synlig på fasaden, byggmaterial och trappa i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närmande bild av träpanel med avlagrat vit pulverformigt ämne, möjlig ärg från aluminium, intill gul kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ansluter jag till gruppen ”vi som renoverat mockfjärdsbadrum” :) blir samma som ovan att riva ut allt och bygga upp från grunden! Får tacka för all inspiration som gett mig kraft att ta tag i detta :)

Badrummet har varit renoverat en gång tidigare av förra ägaren under 90 talet. Men börja bli sunkigt. Man kan säga att vi hitta riktigt många tveksamheter inte minst infästningen av golvbrunnen. Däremot var allting helt tätt och inga läckage genom tätskiktet. Däremot lite dropp från dålig avloppsanslutning för biden min inget större

Badrum med badkar och duschdraperi, handfat med spegelskåp, toalett och två mattor på golvet, från 90-talet redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person renoverar badrum, borrar bort kakel vid badkar i skyddshörsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet badrum före renovering med synliga träväggar, en stege och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med upprivet golv och synlig golvbrunn omgiven av rivningsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av badrum med uppbrutet golv och synliga avloppsrör samt gamla golvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lycka till! Ser att ni har lika stort fönster som vi hade i badrummet innan vi renoverade. Man ser på utsidan att det måste blivit vattenskadat då de duschat i badkaret. Vi har endast satt ett mindre fönster och satt igen hålet på utsidan med en skiva........ tills vi ska göra fasaden. Bävar lite för den sidan..... Gjorde ju en gavel i vår och var en del murket. Hur man lagar mycket murket på ett element hus blir spännande.... eller inte..... Förhoppningvis är det lätt lösbart...... Nyfiken om du vet om det blivit ngra fuktskador vid ert fönster.
 
Vi har ett plastfönster då förra ägaren bytte samtliga fönster, det är galet nog helt snustorrt i träet runt hela fönstret och inne vid karmen. Men också packat med silikon.

Vi har tegel runt hela huset på utsidan av plåt/träfasaden så inte haft utsida problemet. Men massor med andra problem med teglet och fått bytta ut alla tegelbalkar då armering sprängt ut :(
 
Skönt att det inte är fuktskadat. Trist med tegelproblemen. Vet du om de behöll aluminiumet när de klädde in väggen med tegel? Kan kylan från alu innebära era problem tror du....? Vi valde att nypa bort fasaden.... Tog 2 dagar för 2-3 pers...... Ville se hur mkt som var murket under samt att inte isolera utanpå en plåtfasad. Känns fel.
 
Det sitter kvar alupanel bakom hos oss, gavlarna är teglade när huset byggdes och fram baksidan något år efter men, tror inte alun har med det att göra. Ganska stort problem på miljonprogrammet att armeringen rostar sönder och trycker ut fogarna och evt stenarna också. Byggde nog så fram till slutet av 70. Idag används bi metall eller vad det heter
 
  • Gilla
Tune11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.