Snygg lösning du gjorde med spaljén - Hur ser den ut idag?

Planket ser verkligen inte klokt ut. Blev lite full i skratt eftersom jag tittar på en liknande kreation själv.

Är tanken att det endast ska täcka från 2,0-2,5 meter? Förstår hans dilemma, han kan ju inte gärna täcka med planket hela vägen ner till marken eftersom thujan ser ut att kunna ta skada då. Och om thujan försvinner så skulle han ju själv få sitta och titta på planket.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Undra om det är så lyckat att låta barn leka och såga med tryckt virke, speciellt om det är nytryckt och blöder gift.
inget gift i tryckat numera det trycks med saltvatten och grön färg.
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Är du säker på det? Kollar jag t ex säkerhetsdatabladet för Moelvens tryckimpregnerade (första träffen på Google) så innehåller det dessa ämnen med följande egenskaper:

2-Aminoetanol
H302 - Acute Tox. 4, H312 - Acute Tox. 4, H314 - Skin Corr. 1B, H332 - Acute Tox. 4

2-Etylhexansyra
H361d - Repr. 2

Boric acid
H360FD - Repr. 1B

Copper (II) carbonate--copper(II) hydroxide
H302 - Acute Tox. 4, H332 - Acute Tox. 4, H410 - Aquatic Chronic 1

Propiconazole
H302 - Acute Tox. 4, H317 - Skin. Sens. 1, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic Chronic 1

Tallow alkyl amines
H302 - Acute Tox. 4, H315 - Skin Irrit. 2, H318 - Eye Dam. 1, H410 - Aquatic Chronic 1

Polyamine
H302 - Acute Tox. 4, H312 - Acute Tox. 4, H314 - Skin Corr. 1C, H317 - Skin. Sens. 1, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic Chronic 1

Tebuconazole
H302 - Acute Tox. 4, H361d - Repr. 2, H411 - Aquatic Chronic 2

3(2H)-Isothizolone, 2-octyl
H302 - Acute Tox. 4, H311 - Acute Tox. 3, H314 - Skin Corr. 1B, H317 - Skin. Sens. 1, H331 - Acute Tox. 3, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic
Chronic 1

Copper nitrate
H302 - Acute Tox. 4, H315 - Skin Irrit. 2, H319 - Eye Irrit. 2, H400 - Aquatic Acute 1

Mixture, 3(2H)-isothiazolone,5-chloro-2-methyl
H301 - Acute Tox. 3, H311 - Acute Tox. 3, H314 - Skin Corr. 1B, H317 - Skin. Sens. 1, H331 - Acute Tox. 3, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic
Chronic 1

Furu
ej relevant
 
useless useless skrev:
Är du säker på det? Kollar jag t ex säkerhetsdatabladet för Moelvens tryckimpregnerade (första träffen på Google) så innehåller det dessa ämnen med följande egenskaper:

2-Aminoetanol
H302 - Acute Tox. 4, H312 - Acute Tox. 4, H314 - Skin Corr. 1B, H332 - Acute Tox. 4

2-Etylhexansyra
H361d - Repr. 2

Boric acid
H360FD - Repr. 1B

Copper (II) carbonate--copper(II) hydroxide
H302 - Acute Tox. 4, H332 - Acute Tox. 4, H410 - Aquatic Chronic 1

Propiconazole
H302 - Acute Tox. 4, H317 - Skin. Sens. 1, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic Chronic 1

Tallow alkyl amines
H302 - Acute Tox. 4, H315 - Skin Irrit. 2, H318 - Eye Dam. 1, H410 - Aquatic Chronic 1

Polyamine
H302 - Acute Tox. 4, H312 - Acute Tox. 4, H314 - Skin Corr. 1C, H317 - Skin. Sens. 1, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic Chronic 1

Tebuconazole
H302 - Acute Tox. 4, H361d - Repr. 2, H411 - Aquatic Chronic 2

3(2H)-Isothizolone, 2-octyl
H302 - Acute Tox. 4, H311 - Acute Tox. 3, H314 - Skin Corr. 1B, H317 - Skin. Sens. 1, H331 - Acute Tox. 3, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic
Chronic 1

Copper nitrate
H302 - Acute Tox. 4, H315 - Skin Irrit. 2, H319 - Eye Irrit. 2, H400 - Aquatic Acute 1

Mixture, 3(2H)-isothiazolone,5-chloro-2-methyl
H301 - Acute Tox. 3, H311 - Acute Tox. 3, H314 - Skin Corr. 1B, H317 - Skin. Sens. 1, H331 - Acute Tox. 3, H400 - Aquatic Acute 1, H410 - Aquatic
Chronic 1

Furu
ej relevant
nej, men det jag fick info om på brädgården
 
Ok. Be om ett säkerhetsdatablad nästa gång. Det är dom skyldiga att lämna ut...
 
useless useless skrev:
Är du säker på det? Kollar jag t ex säkerhetsdatabladet för Moelvens tryckimpregnerade (första träffen på Google) så innehåller det dessa ämnen med följande egenskaper:
Det finns så mycket kemikalier i havet! :rofl:
 
H hempularen skrev:
Gränsen för bygglov varierar mellan kommuner lite, men brukar vara 110 - 120cm. Gränsen på 180 handlar om ett undantag för plank direkt ut från huset, som inte går nära gränsen, om jag minns rätt.
Brukar vara maxhöjd 110 om plank/mur är helt tät, höjd mätt från den sida av planket som ligger lägst om skillnad finns.
Höjd över kommunens max och upp till 180 cm brukar bedömas enligt principen "mer luft än fast materia är ok".
Dvs luftigt gunnebostängsel eller pergola brukar inte vara problem, men plank/mur på den höjden kräver bygglov vid tomtgräns.
Jag känner inte till något bygglov för plank etc över 180 cm inom planlagt område annat än när det handlar om rena säkerhetsskäl.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Brukar vara maxhöjd 110 om plank/mur är helt tät, höjd mätt från den sida av planket som ligger lägst om skillnad finns.
Höjd över kommunens max och upp till 180 cm brukar bedömas enligt principen "mer luft än fast materia är ok".
Dvs luftigt gunnebostängsel eller pergola brukar inte vara problem, men plank/mur på den höjden kräver bygglov vid tomtgräns.
Jag känner inte till något bygglov för plank etc över 180 cm inom planlagt område annat än när det handlar om rena säkerhetsskäl.

Ok, betyder det att om jag vill gömma grannens plank och söker bygglov för ett 4m högt plank på min tomt så kommer jag inte få godkänt?
 
Ansök om ett 4 m högt plank med motivering att dölja grannens plank, du har ju inte anmält men byggnadskontoret börja väl att fundera på en utryckning.

Protte
 
  • Gilla
pellefant och 5 till
  • Laddar…
Någon har säkert redan skrivit det men om planket är 4m högt, men plankorna börjar på 2 m är genomskinligheten 50% eller mer, hamnar det inte i en gråzon då :)
 
R Rickard Ohlin skrev:
Någon har säkert redan skrivit det men om planket är 4m högt, men plankorna börjar på 2 m är genomskinligheten 50% eller mer, hamnar det inte i en gråzon då
Knappast, för då kunde man bygga liknande på längden. Börja med dem ihop och sedan glesa ut längst med staketet för att få insynsskyddad altan. De skall i princip vara jämn fördelning på plankorna.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Knappast, för då kunde man bygga liknande på längden. Börja med dem ihop och sedan glesa ut längst med staketet för att få insynsskyddad altan. De skall i princip vara jämn fördelning på plankorna.
Jag var ironisk...
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
L lapower skrev:
Vad gör man om grannen bygger som på bilden för att han som han säger "inte vill ha insyn"

Vi bryr oss inte om insyn och har ingen lust att lägga energi på detta men såhär kan vi ju inte ha utsikten från vårt nybyggda uterum!


[bild]
Jag skulle bygga spaljé som andra föreslår i tråden. Om grannen så gärna vill slippa se in på min tomt räknar jag med att det knappast är läge för att förhandla eller kräva att den tas ner. Bäst att ni inte kan se varann alls, är min tolkning av läget. Hans tujor kommer att se skumma ut med åren men bara från hans håll.
Klematis, bokarabinda, klätterhortensia eller pipranka är snygga klättrare man kan plantera. Under tiden de tar fart kan eländet planteras med klättrande sommarblommor som luktärt, rosenböna eller blomman för dagen. Bara vräka på och njuta av prakten.
 
L lapower skrev:
Vad gör man om grannen bygger som på bilden för att han som han säger "inte vill ha insyn"

Vi bryr oss inte om insyn och har ingen lust att lägga energi på detta men såhär kan vi ju inte ha utsikten från vårt nybyggda uterum!


[bild]
Det ser inte ut som er granne är speciellt intresserad av samvaro med er. Och att den som satt upp planket vill säga det till er. Det liknar mest Trumps mur i viljan till signalvärdet :”keep away”
Tycker jag...
 
Om grannen tar bort varannan, var tredje planka o hävdar, att det är en pergola, kan du intet göra.
Idag är det bygglovspliktigt, om inte hålen gör thujorna gär att byggnadsnämnden ser det som mer än 50 genomsiktlighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.