Läcker pall (y)
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Dottern växte ur sin loftsäng som syns här: https://www.byggahus.se/forum/posts/2384227/

Så rev ner den o byggde om den till sonen. Applicerade lärdomar från förra bygget. Lite lägre så det inte är så tungt att släpa upp sovande barn. Lite större utrymme i själva huset för mer syre o sittplats. Hade en möbel o legolåda som inte fick plats i rummet, så de fick snickras in. Massa klätterhandtag framför allt på kortsidan. På taket la jag en LED-list som grabben kan styra färgen på. Det är små hål i taket så det blir som en stjärnhimmel.

Anpassad loftsäng med klättervägg och integrerad LED-stjärnhimmel-takbelysning i ett barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 9 till
  • Laddar…
Så där, ett av dom första projekten som inte var ämnat för verkstaden är klart. Det är en bok/tidningshylla som jag gjorde till min fru i födelsedagspresent. Den är baserad på en bild som hon visade mig någon gång runt jul

Trähyllevägg med Tintin-tidningar, läderrem och fransk upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag byggde hyllan med mått så att två Tintin-tidningar kan stå bredvid varandra.

Handgjord trähylla med läderrem, innehållande tekanna och dekorerat fat, monterat med fransk upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väl på plats så var inte Tintin prioriterat längre.

Handgjord trähylla på vägg med läderremmar och dekorativ tallrik samt svart kanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hemgjord trähylla med läderrem upphängd på vägg intill fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde med fransk upphängning (heter det det?).

Hantverksmässig hylla med utsmyckade trädetaljer och inifrästa mörka träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laxarna börjar bli rätt ok.

Närbild på hemmagjord hylla med trä och läderdetaljer, inklusive skruvnitar som fäster remmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde med skruvade "nitar" för att fästa läderremmen. Riktigt smidigt. Jag trodde vi hade en håltagare, men någon sådan hittade jag aldrig. Det funkade att borra också. Som en liten sidokommentar så kan jag meddela att läder är oväntat dyrt.

Hörndetalj av hemmagjord bokhylla med fransk upphängning och fästen för läderrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten ekstav i ett utfräst hål håller läderremmen.
 
  • Gilla
Big builder och 14 till
  • Laddar…
Snygg detalj med läderremmen. Nyfiken, sitter den på plats för gott eller går den att montera bort utan att ta upp nitarna?
/Mattias
 
ikmattias ikmattias skrev:
Snygg detalj med läderremmen. Nyfiken, sitter den på plats för gott eller går den att montera bort utan att ta upp nitarna?
/Mattias
Det går att ta bort. Jätte smidig variant. Man skruvar bara bort dom ifrån baksidan.

Någons fingrar som håller emot en möbelfogning där en liten skruv delvis skruvats ut från baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det syns på bilden. Man håller emot med fingret på framsidan och skruvar med en lite skruvmejsel.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Handgjord grillbänk av reglar och plywood med en betongskiva och svart klotgrill på en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd grillbänk med betongskiva och svart grillkupol på en träaltan bredvid en rottingstol, gjord av reglar och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommarens första projekt, egendesignad grillbänk med gjuten betongskiva. Allt är i princip gjort av vanligt ”fulvirke” i form av reglar, samt lite överbliven plywood.
 
  • Gilla
Simsu och 17 till
  • Laddar…
Snyggt!!!
 
Bosen Bosen skrev:
Snyggt!!!
Tack, mitt första större projekt som hobbysnickrare.
 
Nått litet gustavianskt.
Gustavianskt inspirerat sexkantigt bord med inläggningar och låda, stående på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gustavianskt inspirerat skrivbord med intarsia på gräs, öppen klaff och dekorativa detaljer i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 31 till
  • Laddar…
P
remdrivet remdrivet skrev:
Nått litet gustavianskt.
[bild] [bild]
Wow! Får man be om lite byggbilder i en egen tråd? Snälla!
 
  • Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
P p.lundgren skrev:
Wow! Får man be om lite byggbilder i en egen tråd? Snälla!
Som frustrator skriver, även på Instagram.com/agerodsnickeri
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
W Woodish skrev:
[bild] [bild] Sommarens första projekt, egendesignad grillbänk med gjuten betongskiva. Allt är i princip gjort av vanligt ”fulvirke” i form av reglar, samt lite överbliven plywood.
Snyggt jobbat.
Har du några mått?
Hur fäste du grillen?
 
M mbense skrev:
Snyggt jobbat.
Har du några mått?
Hur fäste du grillen?
Ser ut att den hänger i handtagen med klossar under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.