Status
Tråden går ej att kommentera.
Det beror ju på vilket avtal man har. Det kan definitivt gälla enbart under barmarkssäsongen. Men det var ju inte fallet här.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Om föreningen skulle gå med på att stänga av vägen för allmänheten lär statsbidraget ryka direkt.
Det är stor skillnad att stänga av vägen för obehörig trafik kontra stänga av för genomfart.


Om vägen stängs av för obehörig trafik så är det bara dom som har ärenden till berörda fastigheter som får köra på vägen.

Om vägen stängs av för genomfar så får vem som köra på vägen men man får inte köra in via ena infarten köra på vägen direkt till nästa infart, detta oberoende om det är boenden eller ”vem som helst”.
Om hela vägen är satt som ”genomfart förbjuden” så kommer TS ändå ha en del trafik förbi sitt hus.
Om bara delar av vägen (främst biten förbi TS) sätts som ”genomfart förbjuden” så minskas trafiken förbi TS hus radikalt till nästan noll.
 
Tycker det låter som TS har ärvt nått av tidigare ägare, ett hus med så många olika ägare på förhållandevis kort tid tyder ju på att det varit problem tidigare

Jag hade nog provat omvänt, vad händer om du bara håller med dom om allt, bara kör på så mycket ni orkar på vägen, då kanske trafiken minskar med då det inte längre blir roligt att köra där för att retas.
Det måste ju vara skitjobbigt att köra omvägar hela tiden för att hålla reda på vad som händer på en liten sträcka av en gammal grusväg.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är stor skillnad att stänga av vägen för obehörig trafik kontra stänga av för genomfart.


Om vägen stängs av för obehörig trafik så är det bara dom som har ärenden till berörda fastigheter som får köra på vägen.

Om vägen stängs av för genomfar så får vem som köra på vägen men man får inte köra in via ena infarten köra på vägen direkt till nästa infart, detta oberoende om det är boenden eller ”vem som helst”.
Om hela vägen är satt som ”genomfart förbjuden” så kommer TS ändå ha en del trafik förbi sitt hus.
Om bara delar av vägen (främst biten förbi TS) sätts som ”genomfart förbjuden” så minskas trafiken förbi TS hus radikalt till nästan noll.
Kan man verkligen begränsa trafiken så utan att förlora statsbidraget? Jag vill minnas att vägen då ska vara tillgänglig för alla. Det där med genomfart är en annan historia och det går att få särskilt bidrag för genomfartstrafik.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det är helt upp till Trafikverket. Vill man ha bidraget får man följa det som de bestämmer. Man kan ju alltid ansöka om begränsningar hos dem.
 
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Som jag skrev, det är en slinga, alla har MINST 2 utfartsvägar och den som skrek måste åka en lång omväg för att köra över vår tomt. Och vad skulle du göra när det inte är plogat så det går att parkera någonstans?
Det normala hade väl ändå varit att den nyfikne grannen som gjorde sig besväret att köra 4km(?) extra hade sagt typ: "Hej och välkommen till vår lilla by. Jag ser att ni behöver ploga gårdsplanen. Vill du ha telefonnumret han som plogar för vår vänförening? "
Jag noterar oxå att vägen var vinterunderhållen då ni flyttade in...
 
  • Gilla
mniku och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är stor skillnad att stänga av vägen för obehörig trafik kontra stänga av för genomfart.


Om vägen stängs av för obehörig trafik så är det bara dom som har ärenden till berörda fastigheter som får köra på vägen.

Om vägen stängs av för genomfar så får vem som köra på vägen men man får inte köra in via ena infarten köra på vägen direkt till nästa infart, detta oberoende om det är boenden eller ”vem som helst”.
Om hela vägen är satt som ”genomfart förbjuden” så kommer TS ändå ha en del trafik förbi sitt hus.
Om bara delar av vägen (främst biten förbi TS) sätts som ”genomfart förbjuden” så minskas trafiken förbi TS hus radikalt till nästan noll.
"Genomfart förbjuden" kunde väl vara en bra idé, men här är det väl mest boende längs vägsystemet som okynneskör, plus kanske barn och kompisar som hjälper till att mobba dom nyinflyttade.
Kanske är det lättare än jag trott att få statsbidrag. Det krävs minst 1km väg, ett kommunikationsbehov för boende, näringsliv, friluftsliv, eller fritidbebyggelse.

Lite lösryckt info från trafikverket.se :
  • Vägar som får driftbidrag ska hållas öppna för allmän trafik och underhållas väl.
  • Om en väg stängs för trafik utan Trafikverkets medgivande, eller om vägens underhåll är eftersatt, får Trafikverket besluta att beviljat driftbidrag inte ska betalas ut.
Hur definieras "Allmän trafik"?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A
P Pumba skrev:
Tycker det låter som TS har ärvt nått av tidigare ägare, ett hus med så många olika ägare på förhållandevis kort tid tyder ju på att det varit problem tidigare

Jag hade nog provat omvänt, vad händer om du bara håller med dom om allt, bara kör på så mycket ni orkar på vägen, då kanske trafiken minskar med då det inte längre blir roligt att köra där för att retas.
Det måste ju vara skitjobbigt att köra omvägar hela tiden för att hålla reda på vad som händer på en liten sträcka av en gammal grusväg.
Exakt, vi undrar också hur de orkar engagera sig så mycket så de sitter och åker runt bara för att åka utanför vårt hus. Ibland åker jag runt för att "ge igen" och då var en vändplan plötsligt inte vändplan längre. Jag tog fram alla handlingar om vändplanen, sen har ingen sagt något om det igen. De måste verkligen tro att jag är så dum så jag inte kan ta fram fakta :)
Jag ska skriva lite mer om detta som jag tror är orsaker till sakernas tillstånd. Kolla längre ner.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Allmäntrafik betyder att vem som helst får nytja vägen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
Vårt hus heter Herrgården men all mark är avstyckad och uppköpt av grannarna och vi tror att det är gammalt tillbaks att alla hatade herrgårdsfolket och det hänger kvar eftersom alla bott här i flera generationer. Det här huset med all mark runtom fanns kvar till in på 70- eller 80-talet så nog minns grannarna överheten som bodde här och det är nog det som drabbar oss.
Jag pratade kort med polisen som utreder grannarnas anmälan när vi ledde vattnet över vägen på vår tomt men han var hemst otrevlig och sa bara att vi skulle lugna ner oss och inte bråka med grannarna. Jag bara gapade, så är det ju inte och vi visste att vägen fanns när vi flyttade hit och vi har bott så här tidigare utan problem där folk istället tagit hänsyn till att de kör eller går eller rider inne på en fastighet så för oss var det inget konstigt förrän vi kom med flyttlasset och blev totalt utskällda.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Allmäntrafik betyder att vem som helst får nytja vägen.
Men i avtalet står motorfordon. För skojs skull slog jag upp det ordet och blev mycket förvånad. Kolla själv får du se om du visste vad definitionen av motorfordon är!
 
  • Gilla
Kaboff
  • Laddar…
Vilket avtal? Menar du ett markavtal som finns med föreningen?
 
Du skriver att flera myndigheter inte tar upp dina anmälningar och polisen är otrevlig m.m. Du åker och "ger igen" på någon vändplan vilken det nu är. Du menar att grannarna helt oprovocerat har gett sig på dig och skriker och hotar helt utan orsak. Utöver detta har du fått hela vägföreningen emot dig till den gräns att de helt slutar att underhålla er väg.

När du läser ovan, låter det inte lite som att det kan vara du själv som är problemet? Jag tror det ligger fler ruttna ägg begravda här, som i grannfejden på TV brukar det alltid komma fram saker efter ett tag som visar vad konflikten egentligen grundar sig i och det tror jag inte att vi har fått svar på här ännu.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Vilket avtal? Menar du ett markavtal som finns med föreningen?
Nej jag menar anläggningsbeslutet, men det kanske inte är ett avtal? Men vad jag förstått är det tvingande, stämmer det?
 
Nja, avtal kan man nog inte kalla det. Men det som står dör gäller. Det kan bara ändras genom en ny förrättning. Så om gränserna finns där finns det inga tveksamheter. Vill samfälligheten ändra på dem så måste de göra en ny förrättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.