Nissens
K Kallebo skrev:
Jag gillade iden med Robomow RX12u - att man själv trycker på en knapp för att den ska gå i två timmar. Det skulle innebära att man kan ha lite uppsikt och se till att den bara kör när det verkligen är fint väder.

Tyvärr hittade jag inte en enda seriöst nöjd kund på internet utan flera skrev att det tog längre tid att åka och lämna tillbaka den och krångla med supporten än vad det tog att klippa gräset själv.
Den modellen vet jag inte så mycket om. Den jag har har regnsensor, så den kör aldrig när det regnar. Det går att ställa känsligheten på sensorn också...
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast länken var ju till ett uppenbart reklaminlägg som bara gick igenom Robomow-modeller. Att länka till deras hemsida eller ett oberoende test av flera märken hade varit hederligare, vare sig du är betald av dem eller faktiskt bara gillar Robomow.
Se det som en sammanställning hur det gått i tester för Robomow, att den vann testet för det Danska konsumentrådet tex är väl inte konstigt att man lyfter fram.
Nej, jag har inga kopplingar till Robomow annat än att jag är en nöjd kund.
 
Nissens Nissens skrev:
Se det som en sammanställning hur det gått i tester för Robomow, att den vann testet för det Danska konsumentrådet tex är väl inte konstigt att man lyfter fram.
Har inga problem med att Robomow lyfter fram det. Det är det låtsade oberoendet jag ifrågasätter. Man ska om det finns en risk för sammanblandning med redaktionellt material skriva ut om något är reklam, vilket konsumentmagasinet.se uppenbarligen inte gör.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har inga problem med att Robomow lyfter fram det. Det är det låtsade oberoendet jag ifrågasätter. Man ska om det finns en risk för sammanblandning med redaktionellt material skriva ut om något är reklam, vilket konsumentmagasinet.se uppenbarligen inte gör.
Jaja, du får väl skriva till dem.
Jag väljer att se igenom det, tycker att de lyfter fram sånt jag känner igen som användare.
Jag ville bara lyfta fram att det till HQ sedan kanske 5 år finns mycket bra alternativ. Nu råkar jag ha Robomow, men det finns säkert andra bra också.
 
F
G grytlappen skrev:
Jag sätter min vänstra kula på att en kines gjort programvaran till både HQ och Worx, sätter du din högra emot har vi en deal!

PUNK!
Jag sätter emot. Logiken och programvaran i HQ är svensk. Skickar du bild på kulan? För jag vill inte ha den på posten. ;)
 
  • Gilla
legion och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaja, du får väl skriva till dem.
Hade aldrig hört talas om sajten innan du lyfte upp den, så nej. Men jag tycker man bör avstå från att länka till slikt.

Nissens Nissens skrev:
Jag väljer att se igenom det,
I mina ögon gör du själva motsatsen, lyfter fram dold reklam okommenterat.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, det räcker att någon är tongivande. I detta fallet någon som är frälst på Husqvarna. De ledde för några år sedan, men har blivit omkörda.
Jag har haft min Robomow RS612 i 4 år nu. Den funkar väldigt bra, hade redan 2014 stöd för app, gräsmattan ser ut som på golfbana. Ett stort plus förutom klippbredden som halverar klipptiden är att den har rejäla knivar i stål. Jag slipar upp dem själv, funkar jättebra. Rakbladen Husqvarna har är inte förtroendeingivande.
Hur slipar du dessa knivar, och hur säkerställer du balansen?
 
Minns Råd&Rön och deras test av biltemaklipparen för 3-4 år sedan. Den höjdes till skyarna som den bästa klipparen. Undrar varför Biltema slutade att sälja en så bra klippare.:crysmile:
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Fasta knivar på robomow är jätte bra. Det är bara två problem. Dom är dyra och kör gräsklipparen på något är risken att man kröker motoraxlen. Och klippmotorn är inte billigare än kniven. Tro mig har sett detta flera gånger. En annan nackdel med robomow och då framför allt den stora modellen är att den bara har tre hjul. Ett litet hjul fram på en sådan bredklippare gör att den lättare kör fast än andra klippare med två hjul som är smalare. Där emot är det inga dåliga robotklippare för det. Kapaciteten är riktigt bra. Lätta att serva och underhålla. Där emot håller jag Husqvarna högre. Och mycket är nog tack vare guidekabel funktionen. Det underlättar installationen väldigt mycket. Fram för allt på komplexa tomter med många olika ytor. Guiden ökar även tillförlitligheten efter som man helt enkelt låter klipparen gå där det blir enklast för den att hitta hem istället för att vara låst till tomtgränsen och allt vad det innebär med hinder och sluttningar.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag sätter emot. Logiken och programvaran i HQ är svensk. Skickar du bild på kulan? För jag vill inte ha den på posten. ;)
Ni får nog anses vara lite kinky.......
 
F
M maxmsm skrev:
Ni får nog anses vara lite kinky.......
Nää, man jag pratade med en ytligt bekant på ett kalas för 3-4 år sen som jobbade som nån form av marknads- eller projektledare som berättade var det programmerades och sorterades ut nånstans och det var inte i Kina.
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade aldrig hört talas om sajten innan du lyfte upp den, så nej. Men jag tycker man bör avstå från att länka till slikt.


I mina ögon gör du själva motsatsen, lyfter fram dold reklam okommenterat.
Om du nu försöker tänka kritiskt och se faktan som står där. Resultat i olika tester istället för att hänga upp dig på inramningen så vore det bra. Tråden handlar om robotgräsklippare...
 
Nissens
M maxmsm skrev:
Hur slipar du dessa knivar, och hur säkerställer du balansen?
Det går itmärkt med en fin fil. Det är inte mycket material som behövs filas bort. Lär inte påverka balansen nämnvärt, gräs o smuts som fastnar på knivarna lär påverka balansen mer. Sedan är det så att en slipning räcker till två års drift. Detta eftersom de två klipparmotorerna roterar åt var sitt håll. Så efter en säsong byter man sida på knivarna, vips så har man vassa knivar en säsong till. Det räcker alltså att slipa knivarna varannat år.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Om du nu försöker tänka kritiskt och se faktan som står där. Resultat i olika tester istället för att hänga upp dig på inramningen så vore det bra. Tråden handlar om robotgräsklippare...
Öhhh, det var väl tänka kritiskt och ifrågasätta han precis gjorde eller? Eller skulle du vilja kalla det nåt annat när man ifrågasätter nån som försöker få det att se ut som oberoende test men vid en ytlig granskning visar sig vara ren och skär reklam där allt är tillrättalagt och filtrerat för att lyfta fram Robomow. Det är vinklat, vilseledande och fake news på riktigt.

Tack för ordet.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Öhhh, det var väl tänka kritiskt och ifrågasätta han precis gjorde eller? Eller skulle du vilja kalla det nåt annat när man ifrågasätter nån som försöker få det att se ut som oberoende test men vid en ytlig granskning visar sig vara ren och skär reklam där allt är tillrättalagt och filtrerat för att lyfta fram Robomow. Det är vinklat, vilseledande och fake news på riktigt.

Tack för ordet.
Ok, vad är falskt då?
Håller med om att det är insäljande, men vad är falskt?
Poängen är att fakta är rätt, de testhus som man säger har rekommenderat Robomow har gjort det på riktigt, och när det står att de vunnit ett test, så har de det.
Att tänka kritiskt betyder inte att man skall strunta i fakta.
Verkar vara känsliga saker detta. Jag har inget intresse i att försvara det ena eller det andra märket, men när man lyfter fram att ett märke är så fantastiskt bra jämfört med andra och det inte är sant, så teagera jag.
Redan när jag köpte min Robomow 2014 hade de fått bättre resultat än HQ hos Råd o Rön. Det var den och Viking tror jag som fick bäst resultat det året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.