A Abies koreana skrev:
Först - ett bra initiativ att du startade denna tråd Klabbarparn! Hoppas den lever till vintern för då skall jag lära mig fotografera fåglar - har jag tänkt. Har en ny kamera med tre olika objektiv och det tar tid att lära sig, i alla fall för mig. Ett av objektiven är ett teleobjektiv och det har jag planerat skall användas till vinterfåglar. Just nu har jag bara tid med trädgården..

Och så din fråga, jag har matat vinterfåglar under många år men jag slutar när våren kommer eller ungefär vid den här tiden. Såhär tänker jag, det vi erbjuder våra vinterfåglar är ju egentligen en väldigt ensidig kost. Det är för deras överlevnad och till glädje för oss, i nämnd ordning. Fåglar tar den mat som bjuds och som kräver minst energi att hämta, jag tror att vår fågelmat är alldeles för ensidig för fågelungar att matas med. På våren när värmen kommer finns det en omväxlande föda att mata ungarna med.

Dessutom är fröna vi köper besprutade och talgen i talgbollarna är inte bästa kvalitet, ibland ratar fåglarna dessa bollar om det finns alternativ. Så, naturen (om man inte håller på med kemikalier i trädgården) är det bästa skafferiet både för föräldrar och för småttingar.
Kloka ord och kul med ny kamera! Det tar onekligen tid att lära sig sin nya...

Jag ska försöka hålla liv i tråden med lite bilder - en bra anledning till att faktiskt komma ut och fota! :D

Jag slutade också mata ungefär den här tiden förra året och de kom ju tillbaka... Tror jag gör likadant i år, de får äta upp den sista maten vilket torde vara ungefär 1-2 serveringar till :)

@dannej83 Jäklar! Vilket mäktigt besök!! (y) Lappugglan är otroligt fin!
 
Ja en otroligt fin och stor fågel, bara 4 meter från köksfönstret! En dryg timme fick vi sitta bänkade i fönstret, och under den tiden tog den 2 möss som skulle äta fågelmat som kvällsmål!
 
Här kommer några av mina bilder.

Häger står på en gren mot klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rovfågel i flykt mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fågel med kvistar i näbbet dold bland gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En svartvit flugsnappare som sitter på en elkabel mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fågel på en träpinne med gröna löv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bearded tit (skäggmes) som sitter på ett vassstrå med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan sätta alla? :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Har för mig att den dessvärre framlidne forummedlemen Stew (frid över hans minne) var duktig på att fotografera fåglar.
 
Gråhäger
Rödglada
Lövsångare
Hussvala
Rödstjärt
Skäggmes

Kanske? :D
 
K Klabbarparn skrev:
Gråhäger
Rödglada
Lövsångare
Hussvala
Rödstjärt
Skäggmes

Kanske? :D
Rätt
Rätt
Rätt
Fel
Rätt
Rätt
 
Lexington Lexington skrev:
Rätt
Rätt
Rätt
Fel
Rätt
Rätt
Svartvit flugsnappare? :worried:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Svartvit flugsnappare? :worried:
(y)
Tog med den för att du nämnde den i ditt första inlägg :)
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
(y)
Tog med den för att du nämnde den i ditt första inlägg :)
Haha! Ska erkänna att jag satt och bläddrade frenetiskt i min fågelguide! Fick för mig att det var en svala och då passade hussvalans nackteckning ganska bra överens. Tack för övningen! Man lär sig jäkligt mycket såhär!
 
Kan tipsa om appen Fågelguiden, tror den kostar, men den är fantastisk!
 
Lexington Lexington skrev:
Kan tipsa om appen Fågelguiden, tror den kostar, men den är fantastisk!
Vad roligt! Det är den analoga versionen jag sitter med! :rofl:
Boken "Fågelguiden" med bild på en flygande fågel samt författarnamnen på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska absolut överväga att köpa appen också! Det är ju inte alltid (läs: oftast inte) man bär med sig boken!
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har också haft en kungsfiskare på besök här i södra Roslagen. Det vat på sommaren 2007 och vår fågelintresserade snickare höll på att bygga vår gäststuga nere vid vår lilla insjö. Snickaren ringde till mig och var alldeles upphetsad för det satt en kungsfiskare på bryggan bara 8 meter bort. Tyvärr flög dem bort innan jag hann dit, men fick iaf titta på fotot som snickaren tog.

Och under trätrappen samma år hade en fladdermus sin sovplats.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Måste också berätta om det kattugglepar som för några år sedan byggde bo i en ek som bara står 6-8m från huset. Eken är 250-300år gammal och är 25-30m hög och I en klyka 5-6 m upp och där byggde kattugglorna bo.

Vi har en hel fönstervägg åt det hållet och det var helt fascinerande att sitta och titta när de helt ljudlöst på kvällarna flög far och tillbaka.

Vi hörde att det var minst två ungar men efter ett tag var det bara en som pep. Den lilla ljusa dunbollen var orädd i början och satte sig på vårt utemöbelmöblemang.

När våra katter gick för nära eken flög en uggla ner i blixtfart men stannade upp en meter ovanför katten som hukade sig. Katterna lärde sig att ta omvägar runt eken.

Tyvärr kom inte ugglorna tillbaka nästa år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
@Hemmakatten Jag har full förståelse över snickarens reaktion! :rofl: Och vad häftigt att få observera kattugglor sådär! Lyxigt!!

Hemma hos svärföräldrarna igår fick vi besök av två gröngölingar!
(Och storskrake, gräsänder, bofinkar, grönfinkar, nötväckor, större hackspett, blåmes, talgoxe, och kråka. övriga gäster var mink, bäver och vattennäbbmus, men det är väl off topic! :geek:)
Gröngöling som klättrar på stammen av en björk, med suddig bakgrund av grenar och knoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.