T toolman77 skrev:
Det är ju inte direkt ovanligt att andelstalen och därmed avgifterna är fel....
Andelstalen anger bostadsrättens andel i föreningen och styr avgifterna. Däremot så finns det inget som säger att andelstalet ska utgå från lägenhetsytan även om man oftast gör så. En viss bostadsrätt kan ha ett högre andelstal på grund av våning, utsikt, hörnlägenhet med fönster åt flera håll mm. Andelstalen sätts när föreningen bildas och ska sen inte ändras. Om man har mätt fel i föreningen, och om ytan är det enda som ligger till grund för andelstalen, så kan föreningen ändra andelstalen men det är inget krav.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Om jag var säljaren skulle jag hårdnackat mena att varan, lägenheten, är oförändrad från det att annonsen, visningen och kontraktet skrevs fram till överlämnandet. D vs att köparen får det de tittat på och haft möjlighet att kontrollera.

Det här känns som ett så uppenbart försök att sänka sitt köpepris så det är löjligt.

Som säljare kan det vara bättre att erbjuda att låta köpet gå tillbaka. Antagligen lätt att sälja igen. Bara man har finansiella muskler att stå med dubbla boenden ett tag.
 
Redigerat:
S Stripe skrev:
Andelstalen anger bostadsrättens andel i föreningen och styr avgifterna. Däremot så finns det inget som säger att andelstalet ska utgå från lägenhetsytan även om man oftast gör så. En viss bostadsrätt kan ha ett högre andelstal på grund av våning, utsikt, hörnlägenhet med fönster åt flera håll mm. Andelstalen sätts när föreningen bildas och ska sen inte ändras. Om man har mätt fel i föreningen, och om ytan är det enda som ligger till grund för andelstalen, så kan föreningen ändra andelstalen men det är inget krav.
Föreningar har numera ibland två andelstal per bostadsrätt. Det ena andelstalet anger då bostadsrättens andel av föreningen exklusive lån och det andra andelstalet anger bostadsrättens andel av föreningens lån.

Denna konstruktion används för att enskilda bostadsrättsinnehavare ska kunna "ta över" föreningens lån på "den egna" lägenheten för att på så minska boendekostnaden (privatpersoner kan göra ränteavdrag, föreningen kan inte det).

Att ändra andelstal är ingen enkel process.

Bart Bart skrev:
Om jag var säljaren skulle jag hårdnackat mena att varan, lägenheten, är oförändrad från det att annonsen, visningen och kontraktet skrevs fram till överlämnandet. D vs att köparen får det de tittat på och haft möjlighet att kontrollera.
Som jag skrev tidigare så räcker det inte med att köparen har haft möjlighet att kontrollera. Säljaren måste också aktivt uppmana köparen att kontrollera.
 
harry73
L Leifur skrev:
Säljaren måste också aktivt uppmana köparen att kontrollera.
Men det gjorde de ju. De uppmanade köparen väldigt specifikt att uppmäta lägenheten
Fastighetskonsulten Densias nya uppmätning visade att lägenheten var 92 kvadratmeter och båda uppgifter skrevs in i prospektet. Där framgick även att ”arean kan av olika skäl avvika. Den köpare som anser arean vara av betydelse för köpet bör därför vidta en uppmätning”.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Som jag skrev tidigare så räcker det inte med att köparen har haft möjlighet att kontrollera. Säljaren måste också aktivt uppmana köparen att kontrollera.
Inte för att vara sån, men det tror jag inte på.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut: ”arean kan av olika skäl avvika. Den köpare som anser arean vara av betydelse för köpet bör därför vidta en uppmätning”. Det finns ingen utfästelse och därmed inte någon chans för köparen att vinna processen. Av detta följer att mätföretagets eventuella ansvar är utan betydelse. Case closed.

Så enkla juridiska analyser borde man klara även inom SVT varför inslaget aldrig borde gjorts.
Men vänd på det då istället. En besiktningsman säger att badrummet är perfekt utan förhöjda fuktvärden och ett halvår senare visar det sig vara genomruttet.

En sakkunnig har mätt upp och sagt att det är 92 kvm, skall man inte kunna lita på det och planera sin ekonomi efter det? Och mätfirman medger att dom mätt fel men anser inte att man lidit nån skada, snacka om att ta ansvar för sin tjänst.
 
F fsn skrev:
En sakkunnig har mätt upp och sagt att det är 92 kvm, skall man inte kunna lita på det och planera sin ekonomi efter det?
Planera sin ekonomi?
Hur påverkas ekonomin av dessa ± 3 kvadratmeter menar du?

Och vet vi egentligen vilken av dessa två uppmätningar, 89 eller 92 kvm, som är den riktiga?
Det kan ju mycket väl vara så att det är köparens nya uppgift som är fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut: ”arean kan av olika skäl avvika. Den köpare som anser arean vara av betydelse för köpet bör därför vidta en uppmätning”. Det finns ingen utfästelse och därmed inte någon chans för köparen att vinna processen. Av detta följer att mätföretagets eventuella ansvar är utan betydelse. Case closed.

Så enkla juridiska analyser borde man klara även inom SVT varför inslaget aldrig borde gjorts.
Men vänd på det då istället. En besiktningsman säger att badrummet är perfekt utan förhöjda fuktvärden och ett halvår senare visar det sig vara genomruttet.

En sakkunnig har mätt upp och sagt att det är 92 kvm, skall man inte kunna lita på det och planera sin ekonomi efter det? Och mätfirman medger att dom mätt fel men anser inte att man lidit nån skada, snacka om att ta ansvar för sin tjänst.
Varför skulle jag vända på något? Det står ju tydligt i förutsättningarna hur fallet var.

Säljaren har inte lovat något, sannolikt för att mätföretaget i sin tur inte lovade något när det utförde tjänsten. Nu stämmer köparen säljaren för att ha brutit vad denne inte lovat. Visst kan säljaren i sin tur stämma mätföretaget för vad detta inte lovat, men som sagt, för vad? Det finns ju ingen skada.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
harry73
Vad mätbolaget lovade eller ej vet vi inte, nen de anser att säljaren inte lider skada.
Men låt oss fundera över det.
Säg att en lägenhet är 100kvm och kostar 10 miljoner. Skulle mätbolaget mäta rätt, mätar de 100 kvm och får säljaren 10 miljoner.
Ett annat alternativ är att mätbolager mäter för lite (95 kvm). Säljaren säljer då för 9,5miljoner har en skada på 0.5 miljoner. Dessa pengar kan han inte kräva av köparna, så han står själv med förlusten.
En annan möjlighet är att bolaget mäter för mycket (105 kvm) säljaren säljer för 0.5 miljon Då gör säljaren en vinst på 0.5 milj.
Om köparen nu kräver 0.5milj i skadestånd, går säljaren fortfarande inte med förlust (inte heller med vinst)
 
Det resonemanget bygger på att man betalar ett bestämt pris per kvadratmeter när man köper en lägenhet. Så enkelt är det inte i verkligheten...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Med det lite lätt teoretiska resonemanget att köparen köper en yta, inte Ett Styck bostad.


OBS, jag är inte helt främmande för att ytan är en viktig parameter, men jag tror också att det på sätt och vis inte är en viktig parameter.
Dvs, jag säger väl egentligen vare sig bu eller bä, men ställer mig lite generellt tveksam till alla påståenden, beräkningar och andra konstruktioner där man endast anser den ena parametern viktig och den andra betydelselös.
 
Förutsatt att antalet kvm bestämmer priset. Vilket jag anser är ett felaktigt antagande.

Edit: som svar till Harrys inlägg.
 
F
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Planera sin ekonomi?
Hur påverkas ekonomin av dessa ± 3 kvadratmeter menar du?

Och vet vi egentligen vilken av dessa två uppmätningar, 89 eller 92 kvm, som är den riktiga?
Det kan ju mycket väl vara så att det är köparens nya uppgift som är fel.
Ja du, det kan väl ändå inte var för svårt för nån att se det?

Mätföretaget rekommenderade ju enligt svt-artikeln säljaren att betala tillbaka mellanskillnaden mellan deras felaktiga mätning och den köparen gjort. Skulle det faktum att man rekommenderas betalar tillbaka dryga 300kkr vara av ekonomisk betydelse? Eller det faktum att man är stämd på nåt som om man förlorar troligtvis landar på 5-600kkr. Hur mycket det är för de inblandade har jag inte en aning om men generellt så är det mer än tillräckligt för att vara ekonomipåverlande för dom flesta.

Enligt texten så verkar det ju även som om mätfirman erkänner att dom mätt fel. Det är uppenbarligen nåt fel om man betalar för en fackmannamässig experttjänst och sen blir stämd för deras felaktigheter.

Det är löjligt lätt att sitta på läktarn och tycka en massa om att dom inte har en chans att vinna hit eller dit men är man den stämda oavsett hur rätt eller fel man har eller anses sig ha så är man liten, väldigt liten.
 
harry73
Inte riktigt så. Visst använde jag ett linjärt samband i exemplet, men det funkar också med andra siffror.

Men vad som är viktigt är att domstolen kan göra en bra uppskattning av prisskillnaden pga den felaktiga uppgiften.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle jag vända på något? Det står ju tydligt i förutsättningarna hur fallet var.

Säljaren har inte lovat något, sannolikt för att mätföretaget i sin tur inte lovade något när det utförde tjänsten. Nu stämmer köparen säljaren för att ha brutit vad denne inte lovat. Visst kan säljaren i sin tur stämma mätföretaget för vad detta inte lovat, men som sagt, för vad? Det finns ju ingen skada.
Inte, hur tänker du då? Hur skall det värderas att man är stämd och förutsätt att stämmande part drar det långt? Man behöver ett juridiskt ombud som börjar fakturera (där säljarn enligt texten redan har kostnader) och sen strax innan förhandling drar köparen tillbaka sin stämning eller det blir påtryckningar om förlikning.

Nu vet man ju inte riktigheten i texten men mätföretaget har utfärdat ett ”mätbevis” och tycker inte det är en ekonomisk skada att betala tillbaka för dom felmätta kvadraten.

På riktigt, läs om och försök förstå. Du har tex inte en aning om hur mycket nån skulle ha betalat för lägenheten om det varit rätt uppgifter, skulle det varit 375kkr mindre, 200kkr mindre eller kanske exakt lika mycket? Att säljarn inte lidit nån ekonomisk skada eller obehag är så fantastiskt naivt att man tror det är ett skämt.

Det är en helt annan fråga men det är fullständigt otroligt att företag kan ta betalt för sådana här tjänster och komma undan med det. Det här borde vara en fråga mellan mätbolaget och köparen och ingen annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.