Tycker egentligen att förslaget är bra, men tycker lite synd om de som byggt ett attefallshus tidigare som nu "missar" 5 kvadratmeter yta. Att ett grannmedgivande nu mera måste till kan man läsa om här https://arkitekten.se/nyheter/attefallshus-blir-fraga-hogsta-domstolen/ . Jag tycker däremot tvärt om bostadsministern i frågan om hur många attefallshus som byggts. Jag tycker att de ploppar upp lite här och där och där nästan hälften (42 procent, https://www.di.se/nyheter/de-tjanar-mest-pa-storre-attefallshus/ OBS betalvägg) hyr ut dem. Skulle vara kul att jämföra siffran 42 % mot hur många som valt att klassa sitt attefallshus som komplementbostadshus och därigenom tvingats till handikappanpassningar och att uppfylla energikraven, skulle tippa på att den siffran är lägre.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Jag är inte helt insatt vad attefallshus definitionen innebär men skulle gärna haft något liknande här i Finland så man kunde få bygga ett 30 kvadrats kallförråd utan bygglov och pappersexercis.
 
Håller just nu på att bygga ett attefallshus som skall bli snickarbod/verkstad.

Det här att man slipper pappersexercis är bara en skröna. För en enklare byggnad som ej skall vara för boende (som mitt) så är mängden dokument och ritningar som skall produceras exakt samma som för bygglov. I min kommun så är priset för attefallsanmälan också samma.
 
  • Gilla
  • Ledsen
OramaC och 4 till
  • Laddar…
O
DennisCA DennisCA skrev:
Jag är inte helt insatt vad attefallshus definitionen innebär men skulle gärna haft något liknande här i Finland så man kunde få bygga ett 30 kvadrats kallförråd utan bygglov och pappersexercis.
Utan bygglov och pappersexercis är inte helt sant. Man måste ändå göra en bygganmälan och betala en avgift. Självklart skall kommuniststaten ha betalt för ingenting bara för att man kan! Sedan är det tyvärr upp till kommunen att avgöra om det krävs en kvalitetsansvarig eller ej, vilket i praktiken blir: Självklart måste du anlita en kvalilitetsansvarig! Lägg då på ytterligare 5-10 tusen på det. Så nej, inte någonstans i Sverige är det utan tillstånd och pappersexercis. Det finns en grundkostnad för ingenting som är runt 15 tusen. Bedrövligt men sant. Kim Jong-Un skulle känna sig som hemma på bygglovskontoret!
 
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Så vad är nästa steg i denna process?
Misstänker att det helt plötsligt inte är fritt fram att bygga 30kvm nu istället?
 
O Steamboy skrev:
Utan bygglov och pappersexercis är inte helt sant. Man måste ändå göra en bygganmälan och betala en avgift. Självklart skall kommuniststaten ha betalt för ingenting bara för att man kan! Sedan är det tyvärr upp till kommunen att avgöra om det krävs en kvalitetsansvarig eller ej, vilket i praktiken blir: Självklart måste du anlita en kvalilitetsansvarig! Lägg då på ytterligare 5-10 tusen på det. Så nej, inte någonstans i Sverige är det utan tillstånd och pappersexercis. Det finns en grundkostnad för ingenting som är runt 15 tusen. Bedrövligt men sant. Kim Jong-Un skulle känna sig som hemma på bygglovskontoret!
Då är väl 80 euro för åtgärdstillstånd (upp till 25m2) inte så farligt, ritningar och sånt fixade jag själv. Och det var väl värre än kostnaden personligen, avskyr byråkrati.
 
Hur funkar det? Om jag får bygga totalt 200kvm på min tomt, innebär det att attefallshuset och förrådet ska ingå i den ytan, eller?
 
Att det inte blivit så många nya bostäder beror nog på det där med pappersexercis och avgift, som sagt. Vad hjälper det mig om det heter ”bygganmälan” och inte ”bygglov”, om allt annat är mer eller mindre lika?
Attefallshuset är en god tanke, men en halvfärdig reform. Vill man förenkla så ska man också just förenkla.
 
  • Gilla
erkka och 5 till
  • Laddar…
K kuntri skrev:
Hur funkar det? Om jag får bygga totalt 200kvm på min tomt, innebär det att attefallshuset och förrådet ska ingå i den ytan, eller?
Nej.
 
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
K kuntri skrev:
Hur funkar det? Om jag får bygga totalt 200kvm på min tomt, innebär det att attefallshuset och förrådet ska ingå i den ytan, eller?
Du får bygga 200kvm plus attefallare på 25 och attefallsutbyggnad på hus med 15 kvm och en 15 kvm friggebod
 
A
T Polos skrev:
Du får bygga 200kvm plus attefallare på 25 och attefallsutbyggnad på hus med 15 kvm och en 15 kvm friggebod
Får man verkligen bygga Attefallshus på 25 m2 plus Attefallsutbyggnad på 15 m2?
Är det inte så att du får bygga ett fristående Attefall på 25 m2 ELLER ett Attefall på 15 m5 när det är en utbyggnad på ett befintligt hus?... eller har jag fel?
 
  • Gilla
Hannes81
  • Laddar…
Arne Degenkolbe skrev:
Får man verkligen bygga Attefallshus på 25 m2 plus Attefallsutbyggnad på 15 m2?
Är det inte så att du får bygga ett fristående Attefall på 25 m2 ELLER ett Attefall på 15 m5 när det är en utbyggnad på ett befintligt hus?... eller har jag fel?
Ja
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lustigt, jag trodde nog också att det var antingen eller, men det var det ju inte. 60 kvm (inkl. friggebod) byggrätt som kommunen inte får lägga in veto mot; det börjar bli uppenbart att det krävs en större bygglovsreform egrentligen.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
A
T Polos skrev:
Du får bygga 200kvm plus attefallare på 25 och attefallsutbyggnad på hus med 15 kvm och en 15 kvm friggebod
Jag vill tillägga i mitt förra utlåtande att jag inte har skrivit något om friggebod, då alla har rätt att bygga en Frigga på 15 m2 utöver bygglovet (för dig på 200m2) samt Attefall, även de som bor i ett fritidshus eller har en arrendetomt.

Reglerna gäller per tomt.
Har du 2 tomter som sitter ihop kan du alltså i princip ha rätt att bygga ett Attefall och en Frigga på vardera tomt, så länge tomterna har var sin byggnad du har bygglov för.

Det betyder även att du inte får bygga Attefall eller Frigga på en tomt som du inte har någon byggnad med bygglov på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.