Använd inte ett ihopkok av foton för att välja kulör, ni behöver färgprov på en representativ yta att utvärdera utomhus vid olika förhållanden. Det är det enda som ger något.

Jag tycker att 0500-N blir som en grekisk turistort, verkligen knallvitt. Det är prinärt i solsken det inte fungerar så bra. 0502-Y är för gul för min smak, i Skåne kallas den ibland pissegul :). Vår lösning blev att ta hälften av varje. Det tyckte vi blev en bra avvägning men det är lite opraktiskt då vi får blanda ihop de två kulörerna själv ibland.
 
Vi har 1002y och grannen rakt över gatan har 0502y. Jag tycker de är otroligt lika. Färgen ser olika ut beroende på om solen ligger på eller inte.
 
Pustade hus ska vara vita om ni frågar mig.

S0500-N hade jag kört, gärna i kombination med rött tegel och blodröda snickerrier!
 
Ja, vitt-vitt är snyggt (S0500-N?). Som klassiska Gotlands-hus.

Vår gotländska sommarstuga från 1800-talet är byggt i kalksten, och fasaden är vitkalkad. Ser underbart vitt och mjukt ut när det är nykalkat och sedan åldras det med behag. Tror det är 30+ år sedan vi kalkade det sist, så det börjat nog bli dags...Det går enkelt att borsta bort smuts om man vill för kalken fäller lite som sån där miljövänlig båtfärg.

Jag har ibland funderat på varför man inte kalkar moderna hus? Det är ju en beprövad metod och billig är den också. OT men kan inte låta bli att dela med mig av en liten anektdot: På 80-talet när vi bodde på Alnö utanför Sundsvall skulle de till att måla (!) om den gamla stenkyrkan från 1100-talet utvändigt. Ni som vet vet att det är inte så gott om stenhus i Sundsvall så i brist på bättre vetande tog de vit plastfärg som var så modernt och bra för trähus på den tiden...farsgubben for dit och gormade på gotländska att platsfärgen andas inte och fukten från stenen kommer att få den att släppa. Måste kalkas, kalken andas! Inte lyssnade de, så ett år senare fick de skrapa HELA kyrka och göra om...:)

Varför kan man inte kalka nya hus?
 
E En man som heter Ante skrev:
Ja, vitt-vitt är snyggt (S0500-N?). Som klassiska Gotlands-hus.

Vår gotländska sommarstuga från 1800-talet är byggt i kalksten, och fasaden är vitkalkad. Ser underbart vitt och mjukt ut när det är nykalkat och sedan åldras det med behag. Tror det är 30+ år sedan vi kalkade det sist, så det börjat nog bli dags...Det går enkelt att borsta bort smuts om man vill för kalken fäller lite som sån där miljövänlig båtfärg.

Jag har ibland funderat på varför man inte kalkar moderna hus? Det är ju en beprövad metod och billig är den också. OT men kan inte låta bli att dela med mig av en liten anektdot: På 80-talet när vi bodde på Alnö utanför Sundsvall skulle de till att måla (!) om den gamla stenkyrkan från 1100-talet utvändigt. Ni som vet vet att det är inte så gott om stenhus i Sundsvall så i brist på bättre vetande tog de vit plastfärg som var så modernt och bra för trähus på den tiden...farsgubben for dit och gormade på gotländska att platsfärgen andas inte och fukten från stenen kommer att få den att släppa. Måste kalkas, kalken andas! Inte lyssnade de, så ett år senare fick de skrapa HELA kyrka och göra om...:)

Varför kan man inte kalka nya hus?
Inte så gott om stenhus i Sundsvall? Hört talas om Stenstan?
 
Byurn Byurn skrev:
Inte så gott om stenhus i Sundsvall? Hört talas om Stenstan?
Ja va fan nu skäms jag!!! gammal Sundsvallsbo som jag är...du har ju helt rätt, tack. Hur tänkte jag?Skämshatten på.:worried:

Men nån tankevurpa gjorde de iaf när de skulle måla kyrkan som jag tror är byggd av gråsten.
 
E En man som heter Ante skrev:
Ja va fan nu skäms jag!!! gammal Sundsvallsbo som jag är...du har ju helt rätt, tack. Hur tänkte jag?Skämshatten på.:worried:

Men nån tankevurpa gjorde de iaf när de skulle måla kyrkan som jag tror är byggd av gråsten.
:-D
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
BirgitS
Det är väldigt svårt att föreställa sig hur ett relativt litet färgprov inne i en butik kommer att se ut när det kommer upp på en hel husvägg utomhus. Om du har några hus i närheten som är gråmålade kan du knacka på och fråga om du får jämföra deras fasad med färgprover.
Hört flera gånger om folk som gjort det och har blivit helt förundrade över hur färgprovet med den där bleka trista färgen de ogillade visade sig vara den färg de gillade på ett hus en bit bort.
 
I Simrishamn så har man olika kulörer på de putsade husen vilket gör att gränderna myllrar av kulörer som gör det till en så fin stad. Simrishamnsblått eller Röd/Vinröd är nog mina favoriter om än olika kulörer av grönt också är fina.
 
S sharkpower skrev:
Vi är på väg att lämna in bygglovsansökningar i nästa vecka på ett hus vi hade tänkt bygga i lättbetong.

Det enda som saknas är att uppge färgkod / kulör på huset.

Hur skall man veta?

Vi vill ju ha en vit färg på huset.
Men vi vet ju inte exakt vilken färgkod.

Putsar man först och sen målar eller ligger själva färgen i putsen?

Någon som har något förslag på någon "vanlig" vit färgkod för ett lättbetong hus?

Vi vill ha något sådant här:

[länk]

Inte "för" vit så att det blir bländande.



Tack på förhand!

Det har byggts ett hus i S 1500N i vårt område och det ser bra ut i starkt solsken, men när det blir molnigt ser det mörkt fläckigt ut på något sätt och ganska dystert. Inte hemskt, men det ser inte snyggt ut. Skär sig mot sina grannar som har gula brytningar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S0500-N har vi målat vårat hus med.
Mycket fin färg!
 
A
M maximm skrev:
Det har byggts ett hus i S 1500N i vårt område och det ser bra ut i starkt solsken, men när det blir molnigt ser det mörkt fläckigt ut på något sätt och ganska dystert. Inte hemskt, men det ser inte snyggt ut. Skär sig mot sina grannar som har gula brytningar.
Vill man ha en lite varmare grå, så tar man S1502-Y, den ger ett varmare intryck.
 
Scouten skrev:
Vill man ha en lite varmare grå, så tar man S1502-Y, den ger ett varmare intryck.
Blir den inte väldigt grå? Finns det någon bra brytning för S1000N?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.