A
Dekorativ svart metallplakett med relief av en figur och lejon på en putsad vägg i betonggrå nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den beskrivs som betonggrå, vi har den invändigt på ett par putsade väggar, men det där med färgnyanser är ju väldigt svårt och väldigt individuellt.
 
BirgitS
M maximm skrev:
Blir den inte väldigt grå? Finns det någon bra brytning för S1000N?
Det går nog bra att ta 2 % gult i den också och då blir det 1002-Y.
 
NCS är ett system för att beskriva uppfattad kulör, inte ett blandningdrecept. Jag skulle inte våga blanda 2% gul i 1000-N och hoppas på 1002-Y. Men att prova sig fram går ju.
 
BirgitS
Jag menade förstås inte att man själv ska försöka sig på en sådan blandning men går man till en bra färgaffär och säger att man vill ha 1002-Y så kommer de att framställa en färg som uppfattas som en svagt gulbruten 1000N, på samma sätt som 1502-Y uppfattas en svagt gulbruten 1500N.

Att blanda olika pigment på egen hand kan ge konstiga effekter.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har 1002y och grannen rakt över gatan har 0502y. Jag tycker de är otroligt lika. Färgen ser olika ut beroende på om solen ligger på eller inte.
Har ni ett putsat hus i 1002y? Har du en bild (antingen att ladda upp eller skicka via pm)?
 
A Annaonym skrev:
Har ni ett putsat hus i 1002y? Har du en bild (antingen att ladda upp eller skicka via pm)?
Jag kan ta en bild i morgon.
 
  • Gilla
Annaonym
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag kan ta en bild i morgon.
Toppen, tack!
 
Soligt väder med skarpa skuggor på en vit villa med pool där en person slappnar av på en solstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitputsad husfasad med fönster under mulet väder, skuggor syns ej på grund av solens frånvaro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit villa med rött tegeltak fotograferad en mulen dag, utan direkt solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitputsat hus med rött tegeltak och balkong i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgen ser väldigt olika ut beroende på om solen står på eller inte. Den tredje bilden är från idag när det är mulet.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

[bild] [bild]

[bild]

Färgen ser väldigt olika ut beroende på om solen står på eller inte. Den tredje bilden är från idag när det är mulet.

Wow vilket fint hus!!!

Kulören ser ju verkligen vit ut! Upplever ni att huset är bländande vitt vid starkt solsken? Vi väljer mellan kulörerna 1002- y och 1502-y.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Nej, jag tycker det är precis lagom.
 
  • Gilla
Annaonym
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, jag tycker det är precis lagom.
Här är är vårt renoverings- och tillbyggnadsprojekt...

Blir ju ganska mycket fasadytor, därav min oro för att det ska bända med en så ljus kulör som 1002-y. Men samtidigt är det ju vackert om det uppevs som vitt!

Men ni tycker altså inte att man blir bländad av er fasad i starkt solljus?
 
  • Renoveringsprojekt av hus med tillbyggnad under blå himmel, olackerade fasader i solsken.
  • Hus under renovering med tillbyggnad, ommålad fasad i ljus kulör och rött tegeltak i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag tror inte att du behöver vara orolig alls :)

Kulören gör sig väldigt bra till grönt och jag ser att huset är omgivet av grönska.

Vi har vänner som målade huset i 0502-Y och jag blir inte bländad av deras fasad heller. Det är väl egentligen bara rent vit som kan kännas bländande. Med 1002-Y är du på den säkra sidan.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, jag tycker det är precis lagom.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, jag tror inte att du behöver vara orolig alls :)

Kulören gör sig väldigt bra till grönt och jag ser att huset är omgivet av grönska.

Vi har vänner som målade huset i 0502-Y och jag blir inte bländad av deras fasad heller. Det är väl egentligen bara rent vit som kan kännas bländande. Med 1002-Y är du på den säkra sidan.
Toppen, vad bra! :)
Stort tack Marlen för din värdefulla input!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, jag tror inte att du behöver vara orolig alls :)

Kulören gör sig väldigt bra till grönt och jag ser att huset är omgivet av grönska.

Vi har vänner som målade huset i 0502-Y och jag blir inte bländad av deras fasad heller. Det är väl egentligen bara rent vit som kan kännas bländande. Med 1002-Y är du på den säkra sidan.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, jag tror inte att du behöver vara orolig alls :)

Kulören gör sig väldigt bra till grönt och jag ser att huset är omgivet av grönska.

Vi har vänner som målade huset i 0502-Y och jag blir inte bländad av deras fasad heller. Det är väl egentligen bara rent vit som kan kännas bländande. Med 1002-Y är du på den säkra sidan.

Så här såg det förresten ut för ett halvår sedan! :)
 
  • Hus med vit tegelvägg, svart garageport, lummig trädgård och grusgång under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enplanshus med tegeltak, vitputsad fasad och svarta fönsterkarmar, omgivet av grönska vid solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Wow, vilken förvandling! :)

Hur mycket har ni byggt till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.