Men då blir det besvärligt att ställa in rätt temperatur på termostaten, man måste ju ta bort kåpan för att ändra inställningen.
 
Sant.
Men finns inte de där termostaterna i en modell med ratt utanpå kåpan?
 
Jo det gör det men just den här modellen måste man öppna :(
 
E elmont skrev:
Jo det gör det men just den här modellen måste man öppna :(
Bra! Då slipper man en massa folk som springer och vrider på termostaterna i tid och otid! ;)
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
I mitten på 80-talet jobbade jag med rep av datorer och kringutrustning. En dag fick jag åka ut till ett kontor där bilden på en av terminalerna dansade "hula-hula".
När jag flyttade skärmen en meter åt sidan stannade bilden! Magnetfält?
Åkte tillbaka till verkstan och lindade en spole på en bult. Tog oscilloskopet med och for till kunden igen. Tvärs över golvet fann jag ett magnetfält.

Nere i källaren tittade jag runt. Det enda jag såg var ett vattenledningsrör som gick precis som magnetfältet.
Sedan upptäckte jag att det var på gång installation av en ny el-panna med egen ny matning utifrån. Matningen var inte spänningssatt, men jorden (PEN) var inkopplad.

När jag lossade jorden, gnistrade det till.. Det var ca 6V och kortslutningsströmmen mellan "gamla" och nya jorden låg på nästan 20A. Det var det som genererade Hula-hula effekten.

Då ringde jag till nätägaren, som skickade ut en tekniker.
Tecknikern som kom vägrade tro på mej, och blev smått chockad när han själv konstaterade faktum.

Det visade sej att den gamla matningen till byggnaden kom från en transformator och den nya från en annan.

Hur dom sedan löste problemet vet jag inte.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
När jag köpte mitt hus, förstod jag att hela elsystemet måste fixas. 9 proppar för hela huset.

3 säkringar till tvättmaskinen.
3 säkringar till oljepanna/elpatroner.
1 säkring för ALLT lyse i både bostadsdelen och källaren.
1 säkring för Alla vägguttag i källare.
1 säkring för alla vägguttag i bostadsdelen.

Ganska snålt tilltaget.

Det värsta var när jag började titta uttagen i garaget. Allt såg ju riktigt bra ut, med jordade uttag runt om. Det som fick mej att fundera var att alla uttagen bokstavligt talat var kopplade i en rundslinga! Ungefär som 1-2-3-4-5-1
Vad som fick mej att hoppa högt var att jorden som var ansluten i alla uttag var INTE ansluten till något alls.

Det blev till att snabbt koppla bort den uttagsslingan.
 
@Anders Björk i äldre (mindre?) hus är det inte ovanligt att det bara är några få säkringar för all el, det var tom vanligt med 4A eller 6A för belysning och uttag.

I det huset jag växte upp i (byggt -71) så satt det ett jordat uttag på vinden (uttaget låg parallellt med lampan), men det var ingen jord framdragen på den gruppen.
 
@dempa Jo nog vet jag det, däremot är det ju inte så kul om säkringen för belysningen går en mörk höst/vinter kväll ;)
Det blev under renoveringens gång att byta ut centralen till en normcentral och inte minst byta ut alla textilisolerade trådar, samt fimpa bort gamla kuloledningar.
Så nu har jag bra status på systemet med jfb och allt.
Ett problem jag har är min byggsåg i källaren - den förstör jfb :devilish:, efter ett tiotal starter som ibland löser ut jfb, så slutar det att gå återställa den. Har väl sågen gått igång så är det inga problem. Jag misstänker att det är startströmmen som på något sätt avmagnetiserar ankaret i den.
Det är idag det enda uttaget i källaren som ligger utanför jfb.

Edit: syftningsfel
 
tommib
Skulle det inte vara bättre med en mjukstart på byggsågen än en JFB?

Åtminstone en egen JFB till sågen så är det lätt att byta den. Det verkar dumt att ha ett uttag utan JFB-skydd (för att inte tala om otillåtet, om det är nyinstallerat).
 
Jo jag har en 64A (tror jag, kommer inte ihåg) som snart ska monteras in för byggsågen. Får då se hur det fungerar.
 
Idag hjälpte jag till att felsöka en hiss som uppförde sig konstigt. När man försökte köra hissen indikerade styrsystemet att säkerhetskretsen bröt så fort en kontaktor drog varvid det nödstoppade. I vila låg spänningen efter säkerhetskretsen på 210 volt, men den sjönk kraftigt av att belastas med en kontaktorspole. Inkommande faser mätte 210, 220 och 260 volt mot "jord". Lös PEN-ledare är dumt. Jag vet inte hur länge montören jobbat med detta anslutet. Både hydraltank och apparatskåp är i plåt och anslutet till den oanslutna PEN-ledaren. Tur att det var en isolerad miljö kanske.
 
Va i en släktings lägenhet i helgen för att rensa lite då denne ligger på sjukhus. Skulle plugga i två lampkontakter under sängen. Det va trångt så jag gick på känn. Tyckte nåt kändes fel och när jag drog ut sladden såg den ut såhär. Snacka om försåtsminering!
Skadad lampkontakt med frilagda kablar på en träyta, en potentiell elolycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eurotester och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Hoppas inte det var anledningen till att din släkting ligger på sjukhus...
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Hoppas inte det var anledningen till att din släkting ligger på sjukhus...
Nej, men skulle nog kunna ha varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.